Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 18 september 2012

Blev inte som planerat

Av Sigge Svamphund - 18 september 2012 18:13

Igår sa matte att jag skulle få en rejäl långrunda i en skog jag inte besökt på länge.

I morse ändrades planerna, det försökte komma hälsovådligt regn och skulle komma mer

under dagen. 

Skogen med Krusbärssjön det får bli en annan dag.

Hamnade i alla fall i min bil eftersom matte ville till folktom skog.

 

Mycket bra!

Hamnade i skogen med Krokodilsjön och på en väg jag inte gått på evigheter.

 

Hann inte många meter innan det var jobbardags.

Jobbade en hel del.

 

Inepkterade en av mina spabäckar.

Behövs mycket mer vatten i den för att den ska bli bra.

Kom till Krokodilsjön och tänkte självklart bada.

 

Hörru tråkmatte jag vill bada!!!!!

Matte stod alldeles stilla och alldeles tyst och bara tittade och tittade.

När hon pratade med mej så viskade hon.

Först hörde jag nåt om underlig fågel, men sen efter ett superplask med en jättekaskad av vatten så

förstod matte vad som simmade i Krokodilsjön.

Visar de tre bilder som inte blev alldeles suddiga på grund av långt avstånd och mycket zoom.

     

Vet, det är svårt att se och syns tydligare på de stora orginalen.

Men ute i Krokodilsjön så simmar det inte en krokodil utan en Bäver.

Detta mitt på blanka förmiddan vid halv tio.

Matte stod lutad mot en tall och bara tittade.

Tyvärr så fastnade aldrig de enorma vattenkaskaderna när han dök på bild.

I alla fall fick jag vänta lääääääääänge (i alla fall 5 eler 10 minuter) på mitt bad.

 

Bäver är försvunnen och Krokodilsjön alldeles spegelblank.

Behöver jag tala om att jag badade mycket?

Matte tjatade om systemkamera med extra objektiv och annat onödigt krafs.

Skulle inte tro det va, kan köpas viktigare saker.

 

Här har jag hamnat i spaparadiset.

Gissa om jag gjorde fantastiska inpackningar!

Matte ville väldigt gärna hitta Rödbrun stensopp, även kallad Tallkalle.

En Karl Johansart som växer med tall.

 

Nähä, det här skicket godkänns inte.

Skulle ha hittats för ett par dagar sen.

 

Här då, svart och rödgul trumpetsvamp växer tillsammans.

Matte glömde att gnälla över de svarta, hon hade fortfarande huvudet fullt av Bäver.

 

Kantarellerna var storvuxna i den skogen.

 

Jag tror knappt min ögon.

Matte spaar i min bäck!!

Tydligen skulle hon över och kolla nåt.

 

Titta vad jag hittade!!!!!

Precis vad matte inte behövde, fast hon plockade utan att gnälla.

 

Till och med mitt på vägen växer det svamp.

 

Hittade ytterligare några tallkalle.

Men den här är lite för stor.

Svampkniven är en dryg decimeter ihopfälld så denna är stor.

 

Undrar när det ska bli ordentligt med vatten i min favvisspagrop?

Det har varit dåligt hela sommaren.

 

På väg hem och jag har bråttom.

Det har börjat regna, tur att jag har nära till bilen.

Åkte hem och slappade medan regnet vräkte ner.

Blev anklagad för att prata i sömnen, vet jag inget om hörde inget.

Matte påstår att jag låg och skällde i sömnen.

I morgon väntar en upptagen dag.


 
 
Pelle

Pelle

18 september 2012 19:17

Husse hälsar att du får akta dig ifall det är en Maffiabäver. Vet inte vad han pratar om, du kan fråga på lördag. Jag följer inte med då, stannar och vaktar huset.

http://pellepressar.wordpress.com

 
Ingen bild

Siri o Saga

18 september 2012 19:37

Attans Sigge vilken svamplycka du har vi var på skogen i går trots regn men det var någon som hade varit där före oss.Men på torsdag drar vi ut igen på nya vägar varmkram till er båda

 
Eva H

Eva H

18 september 2012 20:30

Men att få se bäver!!! Förstår din matte precis!
Den där "spavägen" skulle jag väl helst inte göra dig sällskap på... Däremot skulle jag gärna hitta lika mycket svamp som ni gör!:)

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Kasper

Kasper

18 september 2012 20:42

Jädrans, vad jag skulle ha rusat fram och tillbaks i dom där parallella spadikena!!! Just såna älskar jag!
Tänk att få se BÄVER! Trots dom enorma bäverdammarna ganska nära mej - dom är borta nu :( - så har varken jag eller matte någonsin fått se varken herr eller fru Bäver. Fast vi ibland har suttit där länge, tysta.

http://kasperian2.blogspot.se

 
Ludde

Ludde

18 september 2012 23:00

Skönt att det inte var nån krokodil som simmade där ute. Jag tycker att du kunde ha fått simma med bävern. Han hade nog uppskattat att få plaska omkring med en äkta svamphund... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

 
Kjelle Bus

Kjelle Bus

18 september 2012 23:17

Här nere kom det oxå en massa Hälsovådligt regn på förmiddagen för att sen hålla upp ett par timmar innan det började igen :(
Så mycket svamp du hittade i skogen och det låter spinnande med Bäver safari :)

http://kjellebus.blogspot.com

 
molle

molle

19 september 2012 04:54

Ja attans vad det regnar.På fredag planerar matte sluta tidigt så jag kan få komma ut och träna.Hoppas det är uppehåll då.Vad häftigt med bävern.

http://mollesnutten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards