Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 9 september 2012

Av Sigge Svamphund - 9 september 2012 17:59

Dagen kunde ha börjat bättre.

Vaknade och insåg att någon försöker väcka Kung Bore.

Var vitt i gräset av frost på en del ställen när jag gjorde morgontoalett.

Äckligt!!!!

Tänk om svampen tar slut och onödiga isen anfaller mina sjöar!

Sen grejade matte och så skulle vi åka och möta min elev.

In med mej och sakerna i bilen.

NÄÄÄÄÄÄÄ sa bilen, jag tänker inte alls starta.

Matte sa fruktansvärda ramsor som INTE ska återges.

Mollemattes mobilnummer fanns självklart inte inlagt i mattes mobil (vad hade ni väntat er av virrkärringen?)

Gå in, sätta på datorn och leta mail skulle ta längre tid än att gå till campingen. alltså gick vi.

Men hann ungefär bara över en gata innan nån ropade på matte.

 

Räddande änglar som passerade Malmköping vid precis rätt tidpunkt.

Mattes gamla kompis sen stenåldern och hennes man.

De kunde bara inte ha kommit lägligare för de kunde hjälpa till.

 

Medan bilen fick hjälp med startkablar så passade jag på att umgås med Lotta.

Det där andra kunde matte greja med.

Bilen startade snällt direkt.

Hörde talas om att jag ska få åka och hälsa på Lotta framöver, gärna bara hon håller sitt läbbiga hästmonster

långt bort då.

Antar att det är som alla andra och käkar svamphundar.

Sen kunde vi i alla fall några minuter sena åka och möta Molle och hans matte.

 

Hamnade i Gröna männenskogen för det var åt rätt håll för Molle som skulle åka till sitt hemma sen.

Molle han hade så bråttom att han bara syns som en liten prick långt bort.

Jag hade självklart massor med saker att visa i skogen.

 

Vi har jobbat och övervakar att Mollematte plockar alla svampar.

Molle imponerade förövrigt stort på både mej och matte idag.

Han jobbade väldigt bra på egen tass och ofta så samarbetade vi och markerade båda två.

Människor har ju så lätt för att missa svampar så det är bäst att vara tydlig.

 

Molle har ju förstått det där med kottebelöning efter väl utfört jobba.

Det yrde kottar åt olika håll för att vi inte skulle bli osams om samma kotte.

Jobbade mycket ocgh ägande en hel del tid åt andra viktiga hundgöromål också.

 

Som här, visa alla Gröna männenskogens spagropar.

Spaade tillsammans, men just här låter jag mina berömda spaskall eka så då ville inte Molle spaa.

Begriper inte varför alla andra hundar flyr när de hör mina spaskall???

Gick på ställen där jag inte varit på många månader så jag hade mycket att stå i.

Molle jobbade och massor med kantareller blev det.

 

Närmaste bad jag kom idag.

En djup spagrop där både jag och Molle hade mycket skoj.

Sen lärde jag honom att markera rödgul trumpetsvamp vilket han klarade med glans.

 

Duktig elev!

Här visar han kantarellerna som vi nyss markerade tillsammans.

 

Dags för fikapaus i skogen.

Jag åt min macka och umgicks med Mollematte.

Så var det mera jobb som gällde.

 

Kolla in min elev!

Känner ni igen markeingsstilen?

Han sitter på precis samma sätt som jag gör när jag markerar, detta lärde han sej av mej.

 

Jaha, en rolig helg håller på och tar slut.

Vi närmar oss bilarna igen efter många timmar i skogen.

 

En trött elev ska åka ganska många mil hem igen.

Du har varit så duktig Molle och det var jätteroligt att ha med dej i skogen!

Lycka till i Örebros svampskogar, du kommer snart upp i min klass så duktig som du var!

Jag kunde åka hem eftersom min bil snällt startade, ingen som helst tjurighet nu.

Hoppas verkligen att det var nåt synnerligen tillfälligt.

Har ägnat eftermiddagen åt att slappa, tar på krafterna att utbilda andra hundar.

I morgon då ska jag ha en sån där onödig lugn dag påstår matte.

Fast nyss smyglyssnade jag på ett telefonsamtal och tydligen ska jag få leta svart trumpet utan att

matte gnäller.

Nån byteshandel med grönsaker är visst på gång igen.

Händer då och då att matte byter bort mina svampar mot en massa grönsaker.

Helt ok så länge hon inte släpar hem äckelsallad.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards