Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 2 september 2012

Av Sigge Svamphund - 2 september 2012 21:26

Varning för mängder med bilder!

Var glada för att det inte blev alla typ 300 som togs denna helg.

Hur som helst många bilder blir det och lite text och denna superskoj och annorludna helg.

Tidigt i går morse så hamnade jag och en massa pckning i min bil och sen åkte jag i hundra mil eller i alla fall 

åtta eller nåt.

  

Så där jag är äntligen framme och har hamnat i Kolsva.

Ska ha utbildning av ett gäng blivande svamphundar.

Alltså väntade helt nya skogar för mej.

 

Så alla har kommit till dagens skog och jag kan börja arbeta.

 

Matte pratar en massa tråk om vad som ska hända. 

Sen fick jag visa hur jag jobbar.

 

Nu har mina elever på börjat sin utbildning och tränat hårt.

 

Det gäller ju att kolla så de klara sin nya uppgift.

Alla var väldigt duktiga både hundar och människor och jag gav hjälpande tassar överallt.

 

Även en hårt arbetande lärare måste koppla av så jag hittade en bäck att spaa i.

 

Sen fortsatte jobbet.

Alla elever ville ha godisbelöning och jag försökte förklara att det går minst lika bra med en pinne.

 

Så var det välbehövlig fikapaus medan matte pratade mer tråkprat.

Typ om olika svampar och visande av sällsynta såna.

 

Dagen lider mot sitt slut och alla elever var trötta både två och fyrbenta.

Jag erbjöd Charlies husse en pinne att stödja sej mot.

 

Så här "pigg" var Mogge efter första kursdagen.

Han sov nog gott sen.

När mina elever åkte mot sina hemma så hamnade jag på nästa ställe.

 

Hamnade hos mattes mammas kusin Gerry och hans fru.

Matte har inte träffat dom sen stenåldern så det var nog på tiden.

Trevliga typer som busade mycket med mej.

 

Här är jag på husesyn med kusinens fru Berit.

Blev bjuden på en stor tallrik med kötbullar och en del annat smarrigt.

Så skulle jag åka vidare igen.

Trodde jag skulle åka hem.

 

Nähä, det finns inga såna här blånande berg på väg hem till mej.

 

För övrigt bor jag inte i Dalarna heller, jag bor vad jag vet i Sörmland.

Åkte i hundra mil igen och såg miljoner med sjöar som jag kunde ha badat i.

 

Till slut var jag hos min bloggkompis Paula i hennes pörte.

Hittade omgående en boll.

 

Den här vackra ån rinner precis vid hennes tomtgräns.

Självklart så badade jag.

 

Detta är hennes hund Blinka som jag dejtade.

Människorna åt en massa mat och jag fick också en portion som var utsökt.

Tog med mej Blinka och människorna på en sväng i skogen innan det blev kolsvart.

En svamphund är ju alltid redo så jag försökte jobba medan mörkret föll.

Funkade inte för ingen såg svamparna jag hittade.

 

Matte hade tydligen svamplektioner med Paula.

Jag slappade medan människorna pratade en massa hlva natten.

Inte åkte jag hem heller utan skulle sova kvar där.

Gick utmärkt.

 

Tidig morgon i Paulas Pörte.

Ute regnar det, jag är trött och tänker inte alls göra morgontoalett.

Blev tvingad.

 

Träffade katten Torsten som inte alls ville umgås med mej.

Sen var det dags att tacka Paula, Hasse, Blinka och katterna för en mycket trevlig kväll god mat och

sovplats.

Dags att resa igen.

 

Tillbaka till gårdagens brottsplats.

Dag två för blivande svamphundarna i Kolsva.

 

Här har jag hittat massor med trattkantareller som jätteduktiga Elsa tränade på.

Gäller ju att se till att de har svamp att öva på.

 

Så var det det där med pinne igen.

Alla jobbade hårt och var så duktiga.

Sen var det fika i hundklubbens stuga.

 


Detta är Karin som gick kurs för mej och matte förra året och bjöd in oss att hålla kurs i år.

 

Alla deltagande hundar fick fina kokarder av hundklubben eftersom de var så duktiga.

Sen var det jobbardags igen.

 

Så här kan det se ut när svamphundar ska utbildas.

Många bilar blir det på lilla skogsvägen.

 

Schäfern Rex han slet hårt med sina uppgifter.

Han kommer att bli en duktig svamphund om ahn får träna lite mer.

 

Charlie jobbade också bra.

Det gjorde alla som verkligen fullföljde sina uppgifter och tog dom på största allvar.

Sen kom stora överraskningen för mej så jag avbröt jobbandet ett tag.

 

Detta är Emelie.

Det var hn som gick över torget den där dagen när jag och mina syskon skulle säljas.

Utan Emelie så hade jag kanske inte funnits.

Ja ni vet resten är historia.

 

Umgicks mycket med henne.

Det är drygt 6 år sen vi sågs senast.

Jag visade självklart hur duktig jag är med mitt svamphundsjobb också.

 

Vi blev fotograferade tillsammans av hennes kille.

Så klart de måste ha bilder nu när vi äntligen träffades igen.

 

Nu är det över.

Bara lite allmänt prat innan alla ska skiljas åt.

Så hamnade jag i min bil igen och nu var det resa hem som gällde.

Matte gjorde ett stopp i Eskilstuna och jag fick passa bilen.

 

Hm, hon var inne på en kattutställning och vände.

Märklig sysselsättning men där var alla hittekatters beskyddare Sören Fernström och ställde ut sej och

klappade in ännu mer pengar till behövande katter.

Matte gjorde visst av med pengar igen på att klappa honom.

Åkte hem och jag var så trött så trött.

Matte grejade och helt plötsligt knackade det på min dörr.

 

Snacka om celebert besök!

Sören Fernström i egen hög kattperson kom och hälsade på!!!!!!!!

 

Här träffat Sören lille Kattvalp.

Men sen gick han ut till sin bil eftersom han svär så förskräckligt åt mej.

 

Hans människor däremot de stannde och käkade svampmackor och umgicks med kattvalp.

Dessutom hade de nu när de kom och hälsade på ett viktigt uppdrag

 

Vad passade väl bättre än att Sören Frenströms människor som tillsammans med Sören gör så otroligt

mycket gott för alla övergivna katter skulle få döpa kattvalp.

Numer heter han Balle Balder och kommer att kalls för Balder.

Kunde inte ha valt bättre dag heller eftersom det är Hittekatternas dag idag.

Denna helg har innehållit i princip allt.

Jag är trött och matte är trött men vi har haft så fantsiskt skoj och trevligt!

Tack till Köpings kennelklubb som bjöd in oss, Matte mammas kusin Gerry med fru för gott fika och

trevligt sällskap, Paula med två och fyrbenta för god mat, nattlogi och trevligt sällskap, alla

jätteduktiga deltagare på svampsökskursen. Emlelie för att du ville träffa mej igen och självklart

till Sören fernström med människor som hälsade på och döpte Kattvalp till Balle Balder.


 







Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards