Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2012

Kattvalpen och letat sällsyntheter

Av Sigge Svamphund - 29 augusti 2012 18:36

Tänk inte ett endast övergivet djur har kommit i min och mattes väg idag.

Lille Kattvalp som var så rädd och orolig när han kom i går är en helt annan katt nu.

 

I morse när matte vaknade och kom ut i köket så kom han springande och tiggde frukost.

Går åt mycket energi om han ska kunna bli en stor och stark kattvalp.

Askur han pysslar med den lille alldeles väldigt mycket.

Freja där emot har matte för tillfället döpt till Ormen.

När hon ser Kattvalp så förlorar hon benen, blir minst en meter lång och ålar fram som en extremt

hårig orm medan hon försöker svära.

Ja, ja hon kommer att vänja sej.

När allt pyssel var avklarta så skulle jag till skogen ett tag och leta sällsyntheter.

 

Bra hamnade vid ett ställe nära sjö men...........

 

Måste ta mej in i fiendeland för att kunna jobba.

Såna här stättor gillar jag inte att klättra på.

 

Krypa under staketet kändes inte som nån höjdare eftersom det är sånt som kan slå oskyldiga hundar.

Hade tur det var vänligt inställt idag.

Jobbade en del men det matte skulle ha fanns inte precis där.

 

Här pågår arbetet, men bara tråkkantareller och svart trumpetsvamp.

 

Mycket trevligt.

Här ska badas massor!!

 

Båven är en mycket simvänlig sjö, den kan jag rekommendera till alla badsugna hundar.

 

Nu är det ganska läskigt.

Jag har bytt ställe och befinner mej i en monsterhage där det finns komonster!

Hagen är enorm, men överallt fanns det spår av monstren.

Jag försökte förtränga dom och jobbade.

 

Så BINGO!!!!!

Jag har hittat det matte skulle ha, fast självklart hade jag hunnit med en massa kantareller och

svart trumpet också.

 

Här är dom sällsyntheterna Grå kantarell.

Matte var i akut behopv av ett par stycken eftersom vi ska på äventyr i helgen.

Egentligen skulle det ha tagits bild där de växer men.............

 

Ni ser hålet i marken.

Det var bebott och matte har numer tre onda stick efter jordgetingar som anföll henne.

Jag klarade mej.

 

En del tar fel på Grå kantarell och Svart trumpetsvamp.

Här syns den tydliga skillnaden.

Grå kantarell till vänster med åsar under hatten och ganska tydlig fot.

Till höger svart trumpetsvamp som saknar åsar och tydlig fot.

Grå kantarell är ätlig men ska länas eftersom den är sällsynt (matte plockade bara två stycken).

Åkte hem och drabbades av passa tråkhuset.

Matte försvann i många evigheter till Eskilstuna och gjorde nåt mänskligt tråk.

Fast när hon behagade komma hem så hade hon dessutom besök Grisöronaffären.

En massa till Kattvalp hade skaffats som egen liten låda, mjölkersättning och kattvalpsmat.

Oroa er inte det fanns godis till mej också.

Gick ut på en tråkrunda utan att nåt skoj hände.

 

Kattvalp han har desto roligare.

Helt plötsligt kom han på att han kan klättra upp ovanpå sin koja.

 

Så här ser dödsförskräckt Kattvalp ut i närbild.

Tror det var blixten som skrämde honom.

 

Nya matskålarna skulle invigas.

Han föredrog mosad nötfärs utblandad med mjölkersättning framför nån burkmat för kattvalpar.

Nu har han börjat leka lite också, ett tecken på att han känner sej trygg med mej, matte och sin

nya mamma Askur.

Har bara ett bekymmer han måste få ett bra namn, han kan ju inte heta Kattvalp hela livet och inte kan han

få namn efter gården där han så förtvivlat bad om hjälp.

En katt som heter Flassbro låter inte klokt!

Förslag mottages tacksamt.

I morgon ska jag i alla fall ut och jobba i en bra skog, tyckte dessutom att jag nyss hörde nåt om dejt då.

Låter mycket lovande!






 
 
vi i pörtet

vi i pörtet

29 augusti 2012 19:40

Jag tycker han kan få heta Sixten! Tack för svamplektionen, hade nog aldrig tänkt på att titta efter sådana skillnader. Och vad modig du var Sigge som vågade bege dig till fiendeland!
Jordgetingstick gör attans ont så nu får du trösta matte din!
Kram från pörtet

http://paulaz.se

 
Ingen bild

Linda

29 augusti 2012 19:55

Han kan väl få heta Flasse? Lite som Frasse, fast från Flassbro ;P

 
Ingen bild

Molly

29 augusti 2012 20:47

Eftersom din matte gillar asagudarna så tycker jag att han ska heta Loke... pssssst Sigge vi ses i morgon :)

 
Rudi

Rudi

29 augusti 2012 20:49

Vad han ska heta vet vi inte, men han är attans fin, den lille!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

29 augusti 2012 21:09

Attans söt är han fortfarande den lille!
Vet inte varför, men jag har haft "Pelle" i huvudet se'n igår. Kanske väl vanligt och lite "trist" kattnamn men jag styr inte alltid över min hjärna:)
Stackars matten! Du får se till sticken ordentligt!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Wikki

Wikki

29 augusti 2012 21:23

Mjau jag kan lägga upp ett blogginlägg i morgon bitti och be kattvänner komma med förslag på kattvalpsnamn till dig Sigge! ♥
Själv ska jag fundera på förslag över natten! Återkommer! TassKram Wikki

http://metrobloggen.se/wikipedia

 
Ingen bild

Alice

29 augusti 2012 21:50

Åh vad glad och varm i hjärtat man blir av att läsa om hur väl ni tar hand om den lilla kattvalpen! Önskar så att alla vore som dig och din matte och inte bara vände bort huvudet när de ser ett övergivet djur. Fast jag i vanliga fall är rädd för skällisar (är katt) så måste jag jama att du verkar vara en synnerligt trevlig hund! Vi har följt din blogg och dina äventyr sen vi hittade hit när ni hade hittat hittekatt.
Kattvalpen är ljuvligt söt och jamarns skoj att han gör såna framsteg och att Askur blivit adoptivpappa.
*nosbuffar*

 
Kjelle Bus

Kjelle Bus

29 augusti 2012 22:19

Hmm , kommer inte på nåt bra namn åt kattvalpen så här på studds.
Får nog fundera lite :)
Tur att din matte inte är ennerlergisk mot Getingstick !

http://kjellebus.blogspot.com

 
Ingen bild

Einar och Cathrin

29 augusti 2012 22:22

Lasse kanske han kan heta. Eller Ture, för tur har han ju som fick komma till er. Snajda till det med Tyr om det ska passa ihop med Askur.
:-)

 
Kasper

Kasper

29 augusti 2012 23:47

Så fin han är, liten Kattvalp. :)
Vi har haft några namn i huvudet, men dom passar nog inte.
Lyssna noga, Sigge, och hör vad din matte rent spontant säger när hon talar med honom! Utan att hon tänker på det, så har hon nog snart alldeles själv gett den lille ett eget namn. :)

Modig du varit, förresten.
Och matte börjar tro att det är dags att skaffa ny svampbok - den som finns i det här huset är från 1965...

http://kasperian2.blogspot.se

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

30 augusti 2012 00:43

Vad skönt att den lilla kattvalpen har blivit lite piggare :) Har tyvärr ingen bra ide på namn så hoppas ni hittar nått bra.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

30 augusti 2012 00:53

Jamars tur, att kattvalpen känner sig allt tryggare nu.
Heder till er som tog er an missen :)
Hoppas den fortsätter att pigga på sig

Tasskram

http://katternasblogg.blogg.se

 
Ingen bild

Busbröderna Jansson & Pejst

30 augusti 2012 08:43

Svanshonnör för dej och de dina, Sigge, det är bra att det finns skällisar som inte bara drägglar och skäller!

Vi tycker att kattvalpen ska få heta Ture, för TUR, det var just vad det var han hade när han träffade dej och din matte!

 
Ingen bild

Sambo och Roxy

30 augusti 2012 09:32

En sån tur för liten katt att hamna just hos er!! Vi tycker att hen skulle kunna heta MURKLAN! Nospuss till Liten, Askkur och Sigge såklart

 
Ingen bild

Mordacil

30 augusti 2012 12:07

Kattvalp vore nog lite för knepigt men varför inte kalla honom för Valpen? Då får han ju ändå ärva något från sin egen lilla och högst personliga historia?

Annars så kunde Karo eller Fido också vara något som alluderade till hans historik?

En kompis döpte förresten sin kisse till Brunte och katten verkade inte ha något emot det. :)

Mvh/Mordacil.

 
Ingen bild

Busbröderna Jansson & Pejst

30 augusti 2012 12:27

Jo, vi kom på en sak till, hur såg den ensamma vovven ut som ni såg? Nu är det ju ganska långt emellan Kumla och Malmköping, men vi vet iaf om en skällis som är bortsprungen och saknad av sin husse och matte!
http://www.blocket.se/orebro/Pinschern_Inez_42167055.htm?ca=8&w=1&last=1

 
Pumas Matte

Pumas Matte

30 augusti 2012 16:43

När jag ser lilla kattvalpen så dyker namnet Theo upp bara sådär. Så det får bli mitt förslag. Jag önskar att jag kunde hitta kantareller också men jag är svampblind.

http://rosbladhskattfotosida.blogg.se

 
Imma

Imma

30 augusti 2012 18:45

Vi har hållit en omjamning här och kommit fram till att Kattvalp skall heta Rocky. Det är väl tufft?

Tass från Imma, abbemissa.

http://klosterkatterna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards