Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av Sigge Svamphund - 21 augusti 2012 18:18

I går bestämde matte att vi skulle jobba på våra Sörmlandsledsetapper idag.

Fats i morse verkade det först regna inne, men hälsovådliga regnet gav sej så matte kunde

fixa mackor till mej och kaffe till sej och sen åkte vi.

 

Hamnade på Sagostigen så först skällde jag ut blåa komonstret som i vanlig ordning ville ha svamphund

till frukost.

Här har jag bråttom, gäller att undgå de lömska hästmonstren och andra faror som lurar på oskyldiga hundar.

 

Så där, inne i skogen och jag kan koppla av med att jobba ordentligt.

Mängder med trattkantarellvalpar och en del svart trumpetsvamp, de sistnämnda numer i tråkkategorin.

 

Hm, vattentjuven har försökt sno vattnet i min favoritspagrop.

Var mycket mer vatten sist.

 

Jobbade mer.

Behöver inga svarta trumpeter sa tråkmatte, men plockade i alla fall.

Hon tjatar fortfarande om Karl Johan.

Jodå, det fanns det massor.

 

Bara det att de allra flesta såg ut så här.

Nu när de äntligen kommer då härjar snoppsnyltingen för fullt.

Bara fyra stycken fick följa med hem och det fanns massor.

 

Passerade jaägarnas tillhåll.

Min rulltunna var full med vatten men jag såg till att matte skvätte på mej.

Mycket skoj lek!

Fortsatte för jag skulle kolla så skärmskyddet var ok.

 

Gräset på ängen är högt.

Ser ni mej?

Jag finns mitt i bilden ungefär.

 

Bäcken har varit bättre men även sämre.

Kunde i alla fall spaa.

 

Här är det skärmskyddet på etapp 22.

Eftersom den här sommaren varit full med tråkigheter har vi inte hunnit kolla så ofta som vi brukar.

Men allt var helt i sin ordning, i bland kan det vänta otrevliga överraskningar där i form av massor med

sopor eller vandalisering.

Fikade och jag åt min macka,

 

Mackan är slut, matte bara läser gästbok och dricker kaffe.

Jag har akuta behov av att bada 73 695 gånger till.

Det är synd om mej!!!!

Fick bada igen, måste kolla så att sjön är i bästa skick för andra vandrande och badsugna hundar.

Men det hade vandrat ovanligt lite hundar och människor i år.

Någon hade skrivit i gästboken att det var massor med getingar i gästbokens brevlåda och på dass.

Inga getingar i brevlådan.

 

Eftersom jag är en ansvarsfull fyrbent etappledare så kollade jag dassen.

Inga getingar där heller.

Men...........

 

En stackars pippi hade tydligen varit instängd på ena dasset.

Fullt med fjädrar på dörren och skit på golvet.

Kanske hade den flugit in och dörren blåst igen.

Nu var dörren öppen och det fanns inga spår av pippi, hoppas verkligen att den lever och har det bra

nånstans i skogen.

 

Visst är den vacker?

Dropptaggsvamp, ingen matsvamp men med de röda dropparna ser den ut som ett smycke.

Gick tillbaka samma väg, jobbade lite mer som svamphund.

Kollade några ställen där de Svarta trumpeterna ännu inte kommit till mattes glädje.

 

Hittade ännu fler söta dropptaggsvampar.

 

Passerade min älskade bäck.

Där härjar vattentjuven, alldeles för lite vatten för att passa mej.

 

Gissa om jag fick beröm när jag hittade denna.

Årets första Blomkålssvamp.

Utsökt god svamp som alltid växer med tall.

 

Usch, jag är snart tillbaka på Sagostigen och i hagen är hästmonstren på fria hovar.

Kände mej väldigt stressad eftersom de säkert sett mej och planerade nåt.

 

Och där till vänster står ett gäng med levande grisöron och ser opålitliga ut.

Enligt matte var jag överdrivet larvig när jag morrade hotfullt åt dom.

Jag är INTE larvig, jag är rädd om mitt liv!!!

 

Tillbaka vid min bil efter många timmar i skogen.

Var törstig så jag serverades vatten.

Nummer tvåpåsar är faktiskt perfekta vattenskålar, vik ner dom lite och häll i vatten.

Tar ingen plats varken före eller efter heller.

Åkte hem och slappade.

I morgon ska jag jobba med människovalpspassning.

Kommer att bli sent bloggande för jag ska passa dom sen eftermiddag och tidig kväll.

Ser fram emot massor med trevligt bus.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards