Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 19 augusti 2012

Av Sigge Svamphund - 19 augusti 2012 18:14

Jaha, nu är helgens kurs över för mina elever.

Har varit en lång dag i skogen för dom.

Jag och matte åkte och mötte dom och sen åkte vi vidare mot dagens skog.

När vi var nästan framme så gjorde matte en av sina berömda tvärnitar.

Hon är fullkomligt livsfarlig denna årstid eftersom hon letar svamp medan hon kör och nu var det

ett dike fullt med mandelriskor.

 

Kolla vilka ivriga elever jag har!

Här kastar Zelma sej ur bilen ivrig att få starta dagens kurs.

 

Så där båda elverna är ute ur bilen och jag förklarar hur jag har tänkt lägga upp dagens kursavsnitt.

Vi höll lite avstånd till människorna för det finns viktiga hundliga saker som inte angår dom.

 

Gick ut hårt i dag, hann bara några meter innan jag började jobba.

Hittade en del svart trumpetsvamp som mina elever tränade på.

 

Tor nu inte att jag bara tränar hundar.

Nädå, jag kan faktiskt träna människor i svampsök.

Här tränar jag Zelmas matte i Svart trumpetsvampsök.

Begriper inte varför människor har så svårt att se dom, det är bara att använda nosen!!!!!

Zelmas matte lyckades faktiskt se dom efter att jag placerat min kotte PÅ svampen!

 

Både Zelma och Sacha visade att kunskaperna sen gårdagen fanns kvar och markerade ivrigt.

Båda är väldigt duktiga och det syns att de gillar sitt nya jobb.

 

Jag jobbade hårt med att leta upp svamp som mina elever sen fick träna på.

 

Detta är ett nytt kursavsnitt.

Leta reda på läraren som markerar övningssvampar.

Zelma klarade uppgiften och hittade både mej och svampen.

 

Sacha jobbade hårt hon också och lärde sej snabbt hur hon ska göra när hon hittar svamp.

Gissa om det är skoj att se eleverna göra såna framsteg!

 

Dags för avkoppling.

Vi har nått Krusbärssjön och en massa bad står på programmet.

Båda mina elver uppskattade sjön.

Människorna fikade medan vi badade.

 

Men detta..........

Tre hundar vill bada, två människor tar bilder och en gör ingenting.

Måste nog ha lite människokurser också.

 

Här är det lite svampkunskap för Sachas matte.

Hon håller på och lär sej mandelkremlor, mycket god matsvamp.

 

Sandsopp var också en ny bekantskap för henne.

Notera gärna de söta sandsoppsvalparna som syns vid den stora.

 

Zelma jobbar på egen tass.

Fanns massor med kantareller där och hon letade som om hon aldrig hade gjort annat.

 

Jag övervakade självklart att eleverna jobbade ordentligt och att deras människor verkligen plockade allt som fanns.

 

Fast den här, det ska vara min korkade matte för att plocka en sån 

Vit flugsvamp.

Egentligen så plockade hon den i undervisningssyfte bara för att visa de speciella kännetecken som finns

på flugsvampar.

Kan meddela att den är kvar i skogen så hon tänker inte göra stuvning av den.

Fortsatte att träna mina elever som fortsatte vara fantastiskt duktiga.

 

Dags för avkoppling igen.

Andra änden av Krusbärssjön och vi badade massor.

Människorna fikade igen, visst jag smällde i mej min andra macka.

 

Hungriga elver gör allt för att komma över nektariner och bananer.

Tror faktiskt att de lyckades.

 

Bilden är felvänd, men jag funderar på att byta matte.

Sachas matte hon kan minsann det där med att utnyttja spagropar hon!

Kolla vilka perfekta inpackningar hon skaffat sej på benen!

Min tvärvägrar ju att spaa så antingen ska jag byta ut henne eller skicka henne på spa kurs hos

Sachas matte.

 

En lång dag håller på och tar slut.

Mina elever är trötta och funderar på att jaga  Hälge i en granplantering i stället.

De fick inte jaga Hälge för övrigt hade de knappast orkat.

 

Tillbaka vid bilarna efter många timmar i skogen.

Det tar på de hundliga krafterna att utbildas till svamphund.

Jag och matte är mycket stlta över både Sacha och Zelma som båda visade framtassarna med svampsök och

har varit superduktiga.

Nu återstår för dom att träna mer hemma tilsammans med sina mäniskor.

Hörde nåt om att jag nog kommer att få träffa Sacha igen framöver när det ska hämtas en massa

rödgul trumpetsvamp.

I morgon ska jag ha en vilodag påstår matte.

Att det blir några timmars paasa hus för mej försöker jag förtränga.

Matte måste visst ta fram de svarta kläderna igen och åka till kyrkogården för att gravsätta sin

pappas urna.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards