Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Sigge Svamphund - 17 augusti 2012 18:06

Idag var det dags, jag skulle träna tryffelsök igen.

Alltså åkte jag iväg till en arbetsplats där de kan finnas enligt mycket trovärdiga källor ( läs ägaren

av PInn/blomsteraffären).

 

Tryffelsök behöver ofta utföras i fiendeland, alltså kominster hage.

Men det fanns inga komonster där.

Klättra över stättan struntade jag i, enklare att krypa under staketet.

 

Så där inne på min arbetsplats.

Här ska jobbas!!!!

Började lite lätt med ett par Karl Johanvalpar.

 

Den här luktar INTE gott!

En stinksvamp.

Bryr mej inte om såna så jag jobbade vidare,

 

Den som tittar noga ser en massa tråkkantareller framför mej i gräset.

 

Sån här storlek och ännu större var det på alla.

Svampkniven är lite drygt 1 dm ihopfälld.

Matte sa saker men plockade.

 

Massor med fina små aspsoppar har det kommit också.

 

Sen var det dags för allvaret,

Här nosar jag på tryffeln och jakten ska börja.

 

Här är det väldigt intressant.

Nånting har det växt här.

 

Den lilla intressanta gropen.

Jag var nog på alldeles rätt spår för enligt matte luktade det vedervärdigt (surströmming) där.

Så luktar nämligen Stjärnhovstryffel när den ruttnar.

 

Fortsatte svampjakten och helt plötsligt så öste matte beröm över mej.

Inte hade jag hittat nån tryffel inte men väl dessa.

Grå kantarell.

Ovanifrån ser den ut som Svart trumpetsvamp.

 

Så här ser den ut.

Under hatten har den åsar vilket Svart trumpetsvamp inte har.

Den är ätlig men bör inte plockas eftersom den är sällsynt.

Matte blir alltid extra glad när jag visar sånt.

 

Firade fyndet med att hitta en alldeles ljuvlig spagrop där jag kunde göra rejäla inpackningar och 

parfymera mej ordentlligt.

 

Undrar vem som bor i den här gamla eken?

 

Jobbade ännu mer och hittade en Druvfingersvamp.

Inte heller speciellt vanlig.

Dagens arbetsplats är väldigt givande om man som mattte uppsattar att hitta svampar som inte är vanliga.

Desto ovanligare desto gladare blir hon.

 

De här Björksopparna är desto vanligare, bara fotade för att de var så fina.

Jag jobbade väldigt intensivt med kantareller också.

Matte sa långa ramsor................

 

Hittade en perfekt bäck dr jag spaade ännu mer.

Så skulle matte över den.

Tänk hon lyckades ta sej över här utan att spaa!!!!!

 

Andra sidan bäcken där växte det ännu mer såna här "små" kantareller.

 

Så där nästan hela dagens skörd.

NEJ svamp ska ALDRIG plockas i plastpåsar men nöden har ingen lag.

Ena svampkorgen står på balkongen med träningssvamp till helgens kurs.

Reservsvampkorgen som ska befinna sej i bilen var nån annanstans (hittades i klädkammaren).

Den stora är proppad med tråkkantareller och ett par Karl Johan i den lilla påsen ligger det några 

mandelriskor och stinker.

Så skulle vi gå till bilen.

Jag hade set hur matte hade stått och gullat med en liten snokvalp ca 1 dm lång.

Den vägrade vara med på bild och försvann när hn satte på kameran.

 

Den här däremot låg och var på väldigt dåligt humör.

Svor värre än vad matte gör när jag hittar kantareller!!!!!

Matte som inte är ett dugg rädd för orm hoppade högt när den befann sej ett par decimeter från henne.

Största huggorm hon nånsin sett.

 

Gick till Båven för jag behövde svalka mej efter allt inensivt jobb.

 

Lika badvänlig som alltid.

Testade en ny badplats idag som är väl godkänd.

Känner mej som om jag har ordning på pälsen nu inför min helg med tre brudar.

Åkte hem och slappade medan välbehövliga regnet öste ner ett tag.

Gick ut på eftermiddagsrunda och hälsade på i Pinn/blomsteraffären.

Tänk de har jätteskoj kottar, jag "lånade" en ur en sopsäck och roade mej ordentligt.

Nu ska jag förbereda mej inför helgens kurs med de tre brudarna.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards