Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 12 augusti 2012

Av Sigge Svamphund - 12 augusti 2012 18:07

I dag var det dags för andra och sista kursdagen för mina elever.

Skogsbyte blev det så idag skulle jag möta alla vid Sagostigen, vidrigt jag var tvungen att

vara nära hemska blåa komonstret medan jag väntade.

Men jag lyckades göra mej osynlig och klarade mej från att bli frukost.

 

Om detta tycker jag INTE!!!!

Saga har kommit, men går iväg och skitmatte påstod att vi skulle vara kvar och vänta på de andra.

Jag trodde att jag skulle missa en trevlig dejt!

 

Så där Alice, Saga, Norah och Alva är samlade och nu är vi på väg mot dagens övningar.

 

Äntligen är vi på fria tassar och kan bege oss in i skogen.

 

Så där ja, jag inledde med att visa ett gäng med kantareller för mina elever.

 

Där började mina elever träna på det de lärde sej i går.

Alla var verkligen superduktiga!

 

Matte ägnar sej åt en massa mänskligt tråkprat med människorna och Alva gör sitt bästa för att tigga

godis av Sagas matte.

Saga och Norah var upptagna av min underbara spagrop.

 

Som kursledare måste man se till att eleverna är vakna och på alerten.

Alltså slängde jag mej i spagropen och lät mina världsberömda spaskall eka.

Kan meddela att eventuellt sovande elever vaknade när jag spaade!!

Sen var det dgas för lite svårare övningar i svampsökets hemligheter.

 

Helt plötsligt så "växte" det kantareller i en backe på flera ställen.

Här ska Saga lyckas hitta svampen när hon får ett kommando.

Saga klarade det med glans alla gångerna!

 

Alva testar och var superduktig.

Hon ska lära sej att skälla när hon hittat och det klarade hon också.

 

Här övervakar jag Alice träning.

Imponerande duktig, hon hittade också alla utan problem.

 

Så var det Norahs tur, lika duktig hon.

Tittar ni noga så ser ni hur jag sitter längre bort i riset.

Jag markerar faktiskt och matte bara tittat på Norah och hennes matte och ser inte vad jag gör.

Då tog jag till mitt knep jag plockade svampen och kom med till matte.

Tyvärr fastnade det aldrig på bild och Norahmatte hann knappt med att se när jag demonstrerade

överkursen i svanmpsök.

Vi fortsatte i skogen och jag visade en del bra spagropar bland annat.

Man kan inte jobba hela tiden utan måste koppla av lite också mellan övningarna.

 


Detta kan väl kallas för skallgångskedja efter svamp.

Mina elever jobbade hårt tillsammans med sina människor och letade svamp.

Hela tiden så ekade det i skogen av en massa beröm, underbart att höra!

 

Här har Alice varit väldigt duktig och hittat kantareller.

Det skymtar lite gult framför henne.

 

Jag visade en massa svart trumpetsvamp för Alvas matte.

Här berättar jag för Alva att det är viktigt att övervaka människor plockning så de inte missar nån svamp.

Sen var det fikapaus för människorna och vattenpaus för oss.

Fast jag åt självklart min macka och det gjorde flera andra elever också.

Det går åt energi att lära sej leta svamp.

  

Här har jag lyckats fastna på bild tillsammans med alla fyra eleverna.

Vi har varit några timmar i skogen och de flesta är trötta, men jobbar på.

Det var då matte fick nån idé.

Jag skulle fotograferas tillsammans med mina elever.

 

Jag och Alva.

Det är lite skoj med Alva för hon har precis som jag ett hängande vänsteröra.

Men när bilden togs behagade hon ha det uppåt.

 

Tillsammans med Norah som jobbat så hårt att hon knappt orkar hålla ögonen öppna.

 

Jag och Alice.

Mycket trevlig brud.

 

Jag och Saga som också är ganska slut.

Personligen anser jag att jag passar mycket bra tillsammans med alla mina elever.

 

Så kom vi till min älskade bäck.

Tyvärr blev det bara sudd av bilderna på Saga och Norah som verkligen älskade den.

Här försöker jag få Alice att förstå hur underbar den är.

 

Så där hon vågade i alla fall prova lite grann.

 

Sista jobbet för dagen, men nu var det människorna som hade mer fokus på svampen.

Alla hundar var väldigt trötta.

 

Här försöker jag visa vägen och beskydda mina elever för till höger är det vidrigt.

 

Hästmonstren på fria hovar i sin hage och de planerade säkert att käka nyutbildade svamphundar.

Vi klarade oss allihopa som genom ett under.

Gick till våra bilar för det var dags att skiljas åt.

Jag fick en ny leksak och en påse med gott godis.

 

Matte fick en vacker pelargon.

Det har varit jobbigt att vara kursledare, men både jag och matte är så imponerade av deltagarna.

STORT TACK till både två och fyrbenta elever, ni har varit så duktiga och jobbat så hårt!!!!

Jag hoppas att jag får träffa er igen och se hur ni utvecklats.

Alla hundar har verkligen visat framtassarna och kommer att klara detta med glans!!!!!

Jag är en trött hund nu och i morgon ska jag bara dra runt i skogen och göra ingenting.

 

 

 

 





Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards