Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 11 augusti 2012

Av Sigge Svamphund - 11 augusti 2012 18:09

En hård dag det här.

Det var dags för svampsökskurs med flera elever.

Efter mina vanliga morgonrutiner så skulle jag åka till mötesplatsen.

 

En av mina kursdeltagare hade redan kommit så jag hälsade artigt på Alice mattar.

 

Här har nästa kommit Pepsy.

Han och Alice bekantade sej med varnadra.

När alla var på plats så åkte vi en liten bit till.

 

Framme och alla håller på och förbereder sej för dagens övningar.

 

Dagens överraskning.

Ni som hängt med minns säkert Norah som under en period följde med mej på mina långrundor.

Nu är hon min svamphundselev.

Mycket trevligt att träffa henne igen.

 

På plats i skogen med mina elever och nu börjar allvaret för dom.

Jag jobbade och matte jobbade med att låna varenda hund hon kunde hitta för att visa hur man

väcker intresset för svamp.

Hon gjorde ett försök att demonstrera med hjälp av mej.

Äsch, jag kan och tänkte inte alls ställa upp, därav lånet av alla andra hundar.

Alla hundar var jätteduktiga, fast Pepsy han fick huvudet fullt med brudar och glömde allt utom dom.

 

Trevligt för Alva hade sunda intressen förutom svampen.

Såg att hon provade flera av mina spagropar.

Alice gillade också spa och självklart Norah så labrador hon är.

Alla hundar tränade ordentligt på första avsnittet för att bli svamphund.

Människorna hittade några ton med kantareller och en del annan svamp som matte artbestämde och 

berättade om.

 

Alla har jobbat hårt och det är fikapaus i skogen.

Jag har smällt i mej min macka och druckit vatten.

Ägnade mej åt att vandra runt för att kolla vad de andra åt och om de hade det bra.

 

Det gäller att se till att människorna hittar svampar.

Här har jag precis hjälpt Pepsys människor.

 

Alva visade sej vara en riktig stjärna vad det gäller svampsök.

Här tränar hon på ett jättegäng med stora kantareller.

 

Alice ena matte har hittat en massa och jag övervakar att hon verkligen hittar alla.

 

Pepsy han var så kär så kär i alla brudarna att han tyckte så här om svampen.

Vadå svamp när det finns brudar!

Han ska få en egen dag tillsammans med mej och matte utan brudar eftersom han helt tappade koncentrationen.

 

Nu är det lite svårare, det gäller att kunna nosa rätt på svampen direkt på marken.

Här tränar Norah och hennes matte och jag kollar att de gör rätt.

Norah klarade det jättebra!

 

Nu ska Alice prova.

Jag visade hur en markering ska gå till och hon klarade det också väldigt bra.

 

Det tar på de hundliga krafterna att lära sej leta svamp så det var ganska mycket avkoppling också.

Här umgås jag med Norah och Alice.

Alice blev för övrigt kär i matte eftersom hon kom på att matte minsann hade köttbullar.

 

Mina elever har jobbat och slitit och snart väntar det avkoppling.

Vi har onödiga koppel eftersom vi är nära jägarnas tillhåll jaktstugan och det var jägare där.

 

Vi kom till min sjö.

Här visar jag Alice och Norah en av mina utmärkta badplatser.

Alla hundar badade, det är skönt att svalka sej efter hårt jobb i skogen.

 

Alva älskar att simma. Pepsy hade ju kärat ner sej rejält i henne men vill inte simma.

Alla trodde att han skulle trilla i här.

 

Vad gör man inte för kärleken?

Pepsy trillade från bryggan och fick simma vare sej han ville eller ej.

 

Så där uppe på torra land igen eller i alla fall torra bryggan.

Människorna fikade igen, jag åt en macka till och det tittades i svampböcker och pratades en massa

om svamp.

Typiskt mänskligt tråk, det är bättre att jobba med att leta upp dom!

 

Dagen är snart slut.

Här har faktiskt alla mina elever fastnat på samma bild!

Det är jobbigt att lära sej svampsök så alla var trötta på slutet.

Blev bara lite träning på väg mot bilarna.

 

Pepsy ska vara hemma och vila i morgon.

Sen ska han och jag träffas utan brudar framöver så han kan koncentera sej på svampen istället.

I morgon så har jag fyra brudar som elever för då kommer Saga också.

Blir en annan skog då och mer allvar.

Jag ska ägna kvällen åt att vila mej i form, det tar på krafterna med en massa elever i skogen!

På ren svenska är jag skittrött!!!!!!!!



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards