Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 1 augusti 2012

Av Sigge Svamphund - 1 augusti 2012 18:52

Har haft en alldeles väldigt bra hunddag.

Såg i morse hur matte fixade med en massa trevliga saker och sen skulle vi iväg.

Fattade ingenting när vi helt plötsligt skulle åka buss, jag som var inställd på skogen trodde att jag skulle

hamna i Eskisltuna.

Men vi skulle av efter bara nån mil.

Hamnade i vid en av mina bra skogar som jag inte har besökt på väldigt länge.

Eftersom matte pratat om att överraskningar väntade så trodde jag att det skulle komma nån.

Gjorde det inte utan jag skulle gå.

Hade massor att göra eftersom jag inte varit där på evigheter.

Tyvärr härjar vattentjuven även i den skogen så alla utärkta spagropar var tomma.

Men jag jobbade desto hårdare som svamphund.

 

Som här, marken är alldeles gul framför mina tassar.

Hittade många såna här ställen.

 

Jag har gått långt ungefär 5 eller 6 kilometer och nu vet jag att det väntar trevliga saker.

Alltså har jag bråttom och inte alls tid att vänta på långsamma matte.

 

Framme vid stugan vid Krusbärssjön och nere vid sjön ser jag nåt.

Men......................

 

Titta här då!

Där kommr ju mattes mamma, mattes valp Marcus och människovalpen Adam!

Dags för den traditionella skogsdagen vid Krusbärssjön tillsammans med mina bästa människovalpar.

Första gången mattes mamma var med på den, fast hon har varit mycket i den skogen.

 

Nere vid sjön satt människovalpen Oliver.

Mycket välartad människovalp för han hade minsann hittat kantareller alldeles själv.

Märks att jag uppfostrar honom.

Han är en väldigt lovande svampmännisovalp.

Jag badade flera miljoner med gånger, i sjön. 

Bra med människovalpar som inte påstår att jag ska sluta bada och andra dumheter.

 

Var fika också.

Matte hade bakat krusbärskaka, mycket gott.

Passar dessutom bra att äta sån vid Krusbärssjön.

Fast egentligen heter sjön nåt annat men Oliver har bestämt att  den heter Krusbärssjön så då kallas

den för det.

Efter fikat skulle människorna plocka tråkblåbär.

 

Jag kollade att Oliver klarade av att hitta svampar.

Han var väldigt duktig ger honom MVG i betyg.

 

Adam kan han också.

Jag hade en snabbkurs med honom och han fick självklart MVG.

Kanske ska börja utbilda även människovalpar i svampsök.

 

Kollade hur det gick med blåbärsplockningen.

Människorna hade hittat ett ställe med mängder med stora bär.

Jag roade mej med människovalparna istället.

Gick tydligen snabbt att få ihop blåbär för sen var det dags för sjön igen.

Då påstod matte att människovalparna vansläktades eftersom de ägnade sej åt att fiska.

Matte befann sej hela tiden på behörigt avstånd från Vithajarna och tur var väl det eftersom de fick

upp några ur vattnet, men de flyttade tillbaka sen.

 

Nu är det mycket intressant!

Det ska grillas korv och jag var självklart tvungen att övervaka en så viktig tilldragelse.

Oliver och Adam var väldigt bra grillmästare.

Jag som hade jobbat hårt, busat massor och badat flera miljoner gånger var dessutom ganska hungrig.

 

Det är ordning på mattes valp också.

Här serveras jag utsökt nygrillad korv.

Mycket gott.

Mat ger ny energi så jag badade och busade ännu mer.

 

Oliver kom på nåt smart han öste vatten ur sjön med en mugg och sen hällde han i min mun så jag kunde dricka.

Sånt kallas för service.

 

Hittade en ny skoj lek också.

Jag är ju världmästare i att rulla tunna.

Nu kom jag på att rulla huggkubbe tillsammans med Oliver är minst lika skoj som tunnrullning.

Den här sporten ska jag absolut utveckla.

 

Så måste den traditionella bilden på Oliver med en kantarell tas.

Detta är årets bild.

 

Det där med Oliver och årlig kantarellbild började med den här när han bara var 4 månader 2007.

Sen har det tagits nya bilder varje år.

Så helt plötsligt efter en massa timmar så var det dags att lämna sjön.

Jga skulle inte samma väg tillbaka utan nu hade jag sällskap av alla de andra.

 

Tränade Oliver mer i svampsök och han var otroligt duktig.

 

Mattes valp Marcus kan han också.

Alldeles själv hittade han massor med kantareller i ett dike.

Adam visade sej vara en väldigt duktig korgpassare.

Så till slut efter väldigt många timmar i skogen så nådde vi bilarna.

Jag och matte tog mattes mammas bil för hon skulle åka hem ihop med människovalparna.

Det tar på mina hundliga krafter med en sån här dag så jag somnade gott i bilen.

Är fortfarande väldigt, väldigt trött.

I morgon så väntar en ny upptagen dag med en massa skoj saker, fast jag ska visst vara ledig från svamphundsjobbet säjer matte.

Ha, ha det har vi inte sett än!!!!!!!



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards