Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 28 juni 2012

Av Sigge Svamphund - 28 juni 2012 18:02

Haft en hård och mycket upptagen dag.

Efter sedvanliga morgonrutiner så grejade matte med en massa saker och sen åkte vi.

Jag visste att jag skulle till skogen så jag fattade absolut ingenting när jag hamnade i

hålan Flen av alla ställen.

Såg en enrom fontän som jag hade planer på att pprovbada men det missade jag eftersom vi skulle

hämta reportern från tidningen Härliga Hund vid tåget.

När jag hälsat ordentligt och presenterat mej så åkte vi och nu var det skogen som gällde.

 

Så där, äntligen framme.

Vi skulle hålla till på mina Sörmlandsledsetapper för där visste jag och matte att det fanns svamp.

 

Svamphund i tjänst.

Hann bara några meter in i skogen så hade jag hittat de första kantarellerna.

 

Efter att ha jobbat mer och visat allt från nyfödda kantarellvalpar storlek knappnålshuvuden till vuxna

så ansåg jag att det var dags att berätta om viktiga saker som avkoppling genom bad.

Hamnade vid min bra nästansjö.

 

Jadå jag blev ordentligt fotograferad medan jag simmade runt där och visade hur jag njöt.

Är väldigt viktigt att berätta sånt.

 

Så drog vi vidare i skogen.

Jag visade mer svamp och andra saker av hundintresse.

 

Här har jag hittat en stubbe med Föränderlig tofsskivling.

Perfekt eftersom Härliga Hunds reporter aldrig varken sett eller hört talas om sådan.

 

Nu gäller det att få med människorna på mina planer.

Jag har som ni ser fyndat en perfekt gammal rutten plankbit också.

Var tvungen att visa att jag inte bara är svamphund jag är bra på fynd också.

 

Planen gick i lås!

Vi skulle till min sjö så jag kunde informera om hur viktigt det är att simma i alla sjöar.

 

Nu är det skarpt läge.

Jag svarar på massor med frågor om mitt liv i allmänhet, mitt svamphundsjobb  och massor med annat

viktigt.

Irmi Persson heter reportern från Härliga hund.

 

Så berättade jag att jag är inte bara svamphund, jag är ju författare också.

Ett exemplar av min bok kommer att lottas ut i samband med artikeln om mej.

 

Hm, jag har bara badat några tusen gånger och där sittter människorna och pratar tråk.

Jag behöver faktiskt bada mer.

 

Så skulel det tas en massa bilder på mej och matte.

Matte avskyr ju att bli fotograferad så jag tänkte att jag skulle kunna använda den fina "lilla" pinnen

som stand in för henne.

Förslaget godtogs inte så det finns en massa bilder på mej och matte.

 

Efter intervjun och fika så drog vi vidare i skogen.

Bestämde att jag skulle visa vackra Rosmossen och min andra Sörmlandsledsetapp.

 

Visade självklart min älskade bäck.

Hittade en Karl Johan, matte missade att ta bild på den, fast den är välfotograferad i alla fall.

Mängder med spagropar så jag lät mina berömda spaskall eka över skogen.

Konstigt Härliga Hunds reporter hade heller aldrig hört en hund som låter som jag gör när jag spaar.

 

Många timmar i skogen håller på och tar slut.

Men jag jobbar ihärdigt, den som tittar noga kan skymta en kantarell i gräset.

 

Dagens sista jobb.

Jag övervakar att kantarellerna blir ordentligt fotograferade.

 

Dags att åka till Flen och tåget igen.

Eftersom jag är en artig hund så försökte jag skicka med en sörmlänsk pinne till Stockholm.

Lyckades inte.

Efter Flen så åkte jag hem och somnade, jag är en väldigt trött hund nu.

Det tar på krafterna att bli intervjuad.

Matte som bara var virrigt behang ser ut som nåt från Zoomibens återkomst.

Men, men på tisdagmorgon skaHON minsann göra bort sej eller svamla alldeles väldigt.

Då ska hon intervjuas i direktsändning om svamptillgången och svampplockning av Radio Sörmland.

Jag tänker självklart följa med och hålla för öronen medan hon svamlar till det.

Men innan dess är det annat som ska klaras av.

Det berättar jag om i morgon.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards