Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 18 mars 2012

Av Sigge Svamphund - 18 mars 2012 17:55

Jag undrar om jag är den enda existerande hunden i vörlden just nu.

Ingen morgondejt och inte en endaste hund har jag sett på hela dagen.

Drog i alla fall i väg till skogen som vanligt på förmiddan.

Hamnade på min Sörmlandsledsetapp.

Sist gick det ju inte att gå här för all is.

Men nu har det blivit mycket bättre., bara lite onödig is kvar.

Till min glädje så var det väldigt gott om spa i skogen.

Känns så bra att kunna sköta pälsen ordentligt.

Visst har jag vacker skog där?

Det här är dessutom en del av naurreservatet så den kommmer alltid att finnas kvar.

Undrar när isen tänker dö på min nästansjö.

Kanske att det är isfritt till midsommar eller nåt.

Bestämde mej för att jobba istället.

Brukar komma murkelvalpar tidigt här.

Nähä, bara gamla trattkantareller där murkelvalparna borde växa.

Men de är på gång!

Detta är ett säkert murkelställe och jag känner minsann doften.

Det tog nåt år att bulta in i matttes huvud att jag faktiskt känner doften av mycelet.

Numer vet hon att när jag markerar på till synes tomma ställen så tar det en eller två veckor sen finns svamparna där.

Alltså är det snart dags för murkelhundsjobb.

Tänkte rulla tunna när jag passerade jägarnas tillhåll.

Fick inte ner den och rulla tunna på veranda går inget bra.

Nästa markering så matte har begripit att snart är det dags.

Fattar inte varför inte männsikor känner doften av att mycelet tänker tillverka fruktkroppar.

Funderade på att gå till sjön.

Men matte hade ingen lust att halka runt på isig väg och dessutom påstod hon att det inte var badsäsong ännu.

Den badkrukan vet ingenting om badsäsonger inte!

Gick in i skogen istället.


Så där ja.

Jobbardags.

Fast en liten grankotteskivling gör ingen svampsäsong.

Men den visar i alla fall vad som är på gång.

Inte här heller.

Tänkte att den här nästansjön kanske var badvänlig nu.

Inte det inte.

Nån som är sugen på kantarellmacka?

Ok, kantarellen har övervintrat men är kanske ätbar.

Finns kvar i skogen om nån är intresserad.

Äntligen min allra bästa bäck!

Skötte noggrannt om den på massor med ställen.

Har inte sett den på ett par månader så det var massor att göra.

Mer jobba.

Fyrflika jordstjärnor.

Normalt är de inte gröna utan vita, de har nog farit lite illa av lappmöglet.

Nja, det här ska föreställa en av mina bättre spagropar där det ska finnas underbart ljuvligt

doftande lervatten,

Nu var det bara lite vatten ovanpå iseländet.

Medan jag grejade med spagropen så ägnade matte sej åt gästboken.

Ingen hade vandrat sen vi var där sist.

För övrigt är det väl lite överdrivet med sex pennor varav tre inte fungerade till en gästbok? 

Tre ligger numer i soppåsen här hemma.

Passa er!

Det finns minsann ruggiga monster på etapp 22:2.

Fast det var fridfullt när jag och matte passerade.

Matte tjatar så mycket om alla träd som måste bort efter stormamrna.

Som den ansvarsfulla fyrbenta etappledare jag är så försökte jag knipsa av en björkstam.

Gick inget bra.

Den få ligga tills vi kollat hela långa etapp 22 och mina kompisar från Sörmlandsledens kansli kommer

och hjälper oss.

Åkte hem och slappade.

Gick ut på eftermiddan i jakten på nån dejt, men inte en endaste hund i hela Malmköping.

I morgon ska jag till Eskilstuna.

Kanske kan hitta nån dr eftersom de verkar vara slut här.



  


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards