Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under februari 2012

Av Sigge Svamphund - 5 februari 2012 18:01

Jag är just nu en mycket uttråkad hund.

Roligast hade jag faktiskt vid sista rundan igår för då blev det dejt.

Mötte min brud Nikki som var ute och rastade sin husse.

Tyvärr fick vi bara umgås i typ två minuter, de där känsliga människorna gnällde bara för att

det var 20 minus just då och ville inte alls stå stilla.

Äsch, om de hade busat med varandra eller så skulle de minsann ha hållit sej varma och vi kunde

ha fått fortsätta att ha skoj en stund.

Kan meddela att det var aningens kallt att göra morgontoalett med denna temperatur.

Gick in och väntade på att det skulle bli varmare.

När det bara var 17 minus så var jag rastlös så matte insåg att det var lika bra att gå ut.

När hon äntligen fått på sej alla kläder kunde hon sökt huvudrollen i Muminens återkomst.

Ingen trevlig långrunda idag heller.

Alldeles för kallt för såna så jag drog runt i närmaste skogen.

På bilden har jag span på ett rådjur som hade väldigt bråttom nån annanstans, i alla fall ville det

inte umgås med mej.

Ovanför skidbacken hörde jag konstiga ljud.

Var den där liften som skramlade.

Men inga som använde den, säkert för kallt för att åka skidor också.

Visst syns det hur vidrigt kallt det var?

Dessutom började det blåsa.

Kom ut på spårvägen och hade allvarliga planer på att jag skulle gå till sjön.

Tänkte kolla den där skoj isvaken.

Skitmatte tvärvägrade och skulle åt andra hållet.

Gick hem och slappade medan jag drömde om varmare tider med låååånga skogsrundor.

Var artig hund och bjöd min sheltiegranne Gismo på torkad blodpudding.

Hon har visst kännt doften av den och brudar ska man smöra för.

Gick ut på iskall eftermiddagsrunda, blåste och försökte komma lappmögel.

Passerade hembygsgården och här ligger delar av min sjö.

Alltså alla isblock de hämtade igår.

Sen har jag bara haft tråkigt.

Hoppas på en bättre dag imorgon, helst varmare så jag kan vistas ute ordentligt. 

Av Sigge Svamphund - 4 februari 2012 17:29

Usch, det var inget skönt att göra morgontolalett i nästan 18 minusgrader.

Det där onödiga täckte satt faktiskt inte i vägen då,

Var inne och slappade ett tag och väntade på varmare väder för sen skulle jag till sjön.

När det var dags så var det rena våren med "bara" 15 minus.


Nu var det en massa folk från hembygdsföreningen där.

Kolla sågarna, rejäla doningar!

 

Eftersom de fortfarande förberedde vad som skulle ske så gick jag en sväng på isen under tiden.

Alldeles för kallt för att stå stilla.

Badsäsongen är långt bort för nu är isen så tjock att de plogat väg på den.

Syns knappt på bilden, men framför det lilla röda huset står det en bil parkerad på isen.

Tillbaka vid den där skottade rutan och nu hände det minsann saker.

Det sågades i isen med de där jättesågarna.

Här kommer det första isblocket upp ur sjön.

Sen lastas de på en traktorkärra och körs till hembygdsgården, där de förvaras i en isdös.

Sen sent i vår och vid evenemang i sommar så används isen för att kyla dricka och saft.

Bild stulen på nätet, men detta är isdösen vid vår hembygdsgård, jag bor faktiskt granne med den.

Isblocken packas på ett speciellt sätt och täcks med sågspån. Det händer att det finns is kvar så

sent som i oktober vissa år.

Jag gillar isupptagning, det blir ÖPPET vatten!!!!!!!!

Självklart tänkte jag kasta mej i för ett uppfriskande bad när det nu fanns tillfälle.

Skitmatte höll extra hårt i onödiga kopplet och  förbjöd mej att ens tänka tanken att doppa en klospets.

Gillar hembygdsföreningens gubbar mycket bättre för de tyckte att det var självklart att ville jag bada så skulle jag få göra det!

Kloka människor som minsann begriper vad som är viktigt i livet!

Bara det att jag fick ännu kortare koppel och släpades bort från lljuvliga vattnet.

Som sagt det är trevligt med isupptagning.

Det serverades korv där, egentligen grillade såna men jag föredrar rå.

Den var alldeles utsökt, borde vara korvservering vid sjön varje dag.

På väg hem så tog jag vägen genom skogen.

Lika kallt där som på sjön.

Tittade till mitt träd där det ska växa ostronmussling men det var lika tomt som alltid.

Ja, ja nån gång kommer det väl en vår och murklor.

Har mest slappat resten av dagen.

Askur och Freja har haft underhållning vid katt TV:n.

Griskylan gör att fåglarna är extra hungriga och käkar massor.

Är för övrigt just nu drygt 16 minus så det blir nog en kall natt igen.

Hoppas det är vår när jag vaknar i morgon. 


Av Sigge Svamphund - 3 februari 2012 18:00

Har inget skoj att berätta om min hunddag.

Det är bara vidrigt kallt ute.

I går kväll så kom matte på att jag faktiskt fick nåt av Nelly i våras och detta nåt skulle finnas

nånstans här.

Alltså vände hon upp och ner på en massa ställen innan hon hittade det som inte varit synligt sen

flytten i somras.

Tyvärr så hittade hon det.

Ett fullkomligt onödigt idiotiskt täcke som var för stort för Nelly och gränsfall på mej.

Jag vet ju att matte inte begriper nånting och nu har hon bestämt att är det 15 minus då kan jag

behöva använda det.

Hörde något om att jag är inte ung längre och behöver tänka på mina leder.

Dumheter, jag fyller 8 om en månad och är som vanligt en hund i mina bästa år!

Gick i alla fall en sväng till skogen.

För öppna platser var inte att tänka på eftersom det blåste isande vindar.

Passerade vid kyrkogården och kollade om det var skoj fynd i säckarna.

Nä, de verkade totalt ointressanta så de är orörda.

Man kan ju alltid drömma om bättre tider.

Här brukar det växa mängder med svart trumpetsvamp, men den får jag nog vänta väldigt länge på.

Är faktiskt trött på att vara arbetslös.

Syns nästan på bilden hur isande kallt det var i skogen.

Blev alltså ingen trevlig långrunda utan bara någon timme.

Gick hem och ägnade mej åt en del pyssel och slappande.

Ut på eftermiddagsrunda, då blev det i alla fall lite trevligt.

Matte träffade nån hon känner och denna nån hade två jättesnygga lagottobrudar i sin bil!

Pusade lite på dom och hörde hur människorna pratade om att bara det blir lite varmare då ska vi

få träffas och ta en gemensam skogssväng.

Alltså borde det bli varmare i går!

Sen har jag bara fortsatt att slappa och plocka blodpudding ur min aktivitetsgrej.

Hoppas att det är varmare i morgon så jag kan göra lite mer. 

Av Sigge Svamphund - 2 februari 2012 18:00

Undrar vem sjutton som dragit ner på värmen.

Morongtoalett i drygt 15 minus är inget skönt!

Enligt matte så kunde jag glömma allt vad långa promenader heter idag.

Skulle i alla fall ut på en lite längre runda och då var det "bara" 12 minus.

Fick nöja mej med närmaste skogen i dag.

Men tänkte att nåt skoj borde jag väl kunna hitta på i alla fall.

Egentligen så var det ju sol men inne i skogen där låg minsann dimman tät mellan träden eller???

Titta här jag syns knappt och försöker förtvivlat bli av med allt äckel som fastnar i pälsen.

Synnerligen otrevligt var det.

Här är orsaken.

Snökanonerna, antar att det är de som de varnat så intensivt för på alla väderleksrapporter.

Kan meddela att de håller till i skidbacken i Malmköping.

Mycket eländigt lappmögel blir det av dom i alla fall.

Var väldigt skönt att komma undan från dom.

Jag försökte få med matte på en mycket längre runda men hon tvärvägrade med hänvisning till kylan.

Vadå, jag frös inte!

Försökte få ta vägen förbi skidbacken för att kunna hälsa på mina kompisar där.

Skitmatte vägrade så istället blev det vägen över sjön.

Eller matte ångrade sej för det blåste isakllt enligt henne.

Känsliga människan försökte vända men jag tvärvägrade så hon lydde faktiskt och kom tillbaka.

Nu ser det ut så här på isen, det växer granar där lappmöglet är undanskottat.

På ett annat ställe såg det mycket annorlunda ut och matte är glad att inte jag såg det.

Så har det tillkommit streck på isen också.

Ja, ja snart är det lördag.

Medna matte höll på med de tråkbilderna så passade jag på att sticka före.

Fick helt plötsligt lite bråttom.

Var bara tvungen att ta chansen att rulla med en vägkon.

Tips till andra hundar nu i griskylan, man håller värmen bra om man  rullar vägkon.

Allt ska jag hålla reda på.

Matte skulle ta flera såna där trista rimfrostbilder och självklart kastade hon vantar omkring sej.

Hörde hela tiden gnäll om att hon frös om fingrarna.

Då är det väl i alla fall onödigt att inte hålla reda på vantarna?

Gick hem och slappade, var ute på tråkig eftermiddagsrunda utan nåt skoj.

Jädrans kattvalps Freja!

Jag skulle ha blodpudding i min aktivitetsgrej och matte glömde att sätta på locket.

Tjuvaktiga kattvalpen var direkt där och stal av MIN blodpudding!!!! 

Vet inte om jag har lust att bjuda henne på den.

Antar att det kommer att bli en snabb sista kvällstoalett för redan nu är temperaturen ner på 14 minus.

Blä!!!!!


Av Sigge Svamphund - 1 februari 2012 18:33

Usch, den där griskylan är tillbaka, var inget skönt att göra morogontoalett.

När jag skulle gå min längre runda så var det "bara" tio otäcka minusgrader.

Egentligen så skulle jag ha gått här.

Men längre bort på vägen stod det en bil och grejade med en massa små träd som ska bli flis.

Alltså struntade vi i att gå där eftersom det kanske skulle komma fler bilar och då måste jag

ha onödigt koppel.

I stället så provade vi en annan väg som vi aldrig gått.

Alltid trevligt med nya vägar, gick en stund bara för att upptäcka att vägen tog slut vid en mobilmast.

Men det fanns en stig in i skogen så den tog vi.

Hade en hel del att pyssla med eftersom jag befann mej på nya ställen.

Bra skog!

Titta bakom mej, där är det minsann en liten sjö!

Tyvärr invaderad av onödiga isen, men bättre tider kommer väl och då ska den provsimmas.

Får inte finnas osimmade sjöar i mina skogar,

Ännu bättre.

Du ska INTE spaa när det är tio minus sa skitmatte och hoppade över bäcken.

Men tänk så det kan gå jag missbedömde alldeles avståndet när jag skulle över och "råkade" landa mitt i

bäcken och av bara farten så spaade jag lite till mattes förtvivlan.

Fortsatte i skogen, mycket bra skog.

Matte kom på att vi kan gå superbra rundor där när det blir bättre väder.

För inne i okända skogar då funkar ju det där lokalsinnet hur bra som helst. 

Det här kan vara superbra murkelskog när det blir dags för dom.

Jag kollade mest alla underbara spagropar som just nu är dolda under onödiga isen.

Efter att ha dragit runt ganska länge i skogen så kom jag ut på den lilla vägen igen.

Visst är jag fin?

Matte som inget begriper påstod att jag skulle ha gett sjutton i vattnet för pinnarna frös fast i pälsen.

Gjorde de inte alls, jag fick bort dom!

Så skulle vi tillbaka och tänk ibland går det snabbt.

På den timme vi var i skogen så hade de byggt upp flera hus och anlagt en ny gata.

Med andra ord, matte visste inte var vi var fast vi kom ut ungefär där vi gått in.

Det var det där med lokalsinnet, tänk om det var skog överallt då skulle jag slippa vara orolig för

att hon virrar bort sej.

Jag lyckades hitta en liten väg vid en åker och då kände matte igen sej.

Bra, hade inget lust att vara vilse. 

Bara det att där den slutade så skulle vi förbi en massa villor och ja ni kan ju tänka er resten........

Fanns en annan väg där så den tog vi, allt för att inte virra bland husen.

Men den där vägen tog slut här vid några korkade grindar.

Vi behövde inte vända för det fanns stig genom skogen och som vanligt visste matte helt plötsligt precis var

vi skulle hamna.

Var för övrigt en bra stig genom bra skog där jag säkertkan jobba mycket när svampen kommer.

Jodå jag kom ut här där alla spårvagnarna bor.

Enligt matte blir detta en väldigt bra runda, bara de ger sjutton i att bygga upp hus och anlägga gator

som förvirrar allt.

Gick hem och slappade.

Sen har jag ägnat en hel del tid åt att passa blodpuddingtorken, så fort matte närmat sej köket så

har jag varit där för att kolla.

Jo jag har fått ett par bitar alldeles nytorkad blodpudding, utsökt.

Nu trillar det ner en massa lappmögel ute så jag funderar på att gå i ide ihop med matte. 


  

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards