Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under januari 2012

Av Sigge Svamphund - 7 januari 2012 18:12

Matte hade inga bra planer på väg idag så jag fick nästan betämma alldeles på egen tass.

Sånt gillar jag.

Var först inne i en liten skog och vände, men eftersom jag inte hittade något intressant där så övergav jag den.

Drog ut på spårvägen istället för helt plötsligt så hade jag en plan.

I planen ingck att nå den här vägen för där finns det trevliga saker.

Det här kallar jag för trevligt ställe.

Öppet vatten och ett trevligt litet vattenfall.

Tro nu inte at jag fick bada där inte, nädå matte påstod att jag inte hade i strömmande vaten att göra.

Lyckades i alla fall bada tassarna och göra ett halvhjärtat försök till spa på ett ställe.

Öppet vatten börjar ju vara en bristvara så det gäller att passa på när det finns.

Av lite vatten så blir det väldigt vacker rimfrost i pälsen.

Klenmatte frös bara hon tittade på mej, äsch, det är uppfriskande.

Här luktade det alldeels väldigt gott av något.

Jag rusade runt som en tok och försökte få upp ett ordentlig spår men icke.

Shit!

På vägen fanns det minsann en bra grankotte, men den var fastfrusen så jag hade ett himla jobb med att

få loss den.

Tyvärr blev halva kvar.

Tröstade mej med att jobba.

Någon som vill ha trattkantareller?

Matte tvärvägrar fortfarande att befatta sej med dom.

Drog runt inne i skogen istället.

   

Matte hade någon korkad idé om att jag kunde hoppa över liggande träd.

Varför då när man kan krypa under?

Fast här gick det inte så bra.

Här var det betydligt enklare.

Jag väljer faktiskt själv bästa sätt att ta mej fram!

Tittade till min andra sjö.

Tyvärr ingen lokal sommar där inte, onödig is på hela sjön.

Den håller förövrigt på och invaderar skogen också.

Kom ut på spårvägen igen och gick till den lilla ån mellan mina sjöar.

Perfekt den hade blivit minst tre gånger större sen sist, men inte fick jag bada för det inte.

Matte påstod att det var alldeles för strömt vatten och satte onödigt koppel på mej.

Passerade närmaste sjön, ingen badsäsong där heller.

Undrar om onödiga isen tänker bli långvarig?  

Är vid före detta läbbiga bron och har långt gångna planer på att  simma över bäcken.

Skulle ha varit snabbare, då hade inte matte upptäckt mej och planen hade säkert lyckats.

Nu blev det bron istället för bad.

För övrigt så tror jag att matte tycker att bron är läskigare än vad jag tycker numer.

Hon är livrädd för höjder och allt över en halvmeter från backen är för högt enligt henne.

Det är långt ner till bäcken så hon går minsann stelt medan hon stirrar rakt fram.

Jag springer däremot som om jag aldrig gjort annat.

Gick hem och slappade.

Fördrev lite tid med att plocka torkad blodpudding ur min julklapp också.

Funderade en del på hur länge sjag ska behöva stå ut med att inte kunna bada.

Men matte påstår att i år ska jag verkligen inte klaga.

Hon har nog rätt.

Den här bilden är tagen för exakt ett år sedan.

Jag har hamnat utanför den plogade vägen och håller på och drunknar i snömassorna.

Matte minns att hon trodde att hon skulle bli tvungen att hjälpa mej upp.

Tack och lov att det inte är så denna vinter. 


Av Sigge Svamphund - 6 januari 2012 17:50

Har varit en lugn dag i mitt hundliv.

Matte har haft en sån där dag med dålig ork så det drabbade även mej.

Men till skogen skulle jag i vanlig ordning, kommer jag inte dit så går min värld under.

Greppade en bra pinne och sen drog jag iväg.

Hade kommit yttert lite lappmögel i natt, mer än det som är nu behöver det absolut inte bli.

Tittade till mina vinterskivlingar men det var bara skit med dom.

För ett par dagar sedan så hade de säkert varit utmärkta.

På den här lågan finns det små vinterskivlingsvalpar, bara inte Kung Bore vaknar på allvar så kan jag

säkert serveras macka framöver.

Vådan av lappmögel.

Detta är spåren av sladdande svamphund som till och med trillade.

Jädrans vita elände att dölja isen och jag hade alldeles för hög fart. i kurvan på stigen.

Hade bråttom för att kolla om det händelsevis var lokalsommar vid sjön.

Var det inte, onödiga isen hade däremot blivit ännu tjockare.

Undrar hur länge jag måste vänta på nästa badsäsong nu?

Förbannade korkade människor!  

Någon har tröttnat på sin bil och satt eld på den nedanför skidbacken.

Bilar som inte ska leva längre kommer faktiskt bilskrotarna och hämtar.

Matte blir vansinnig varje gång hon ser sånt här och pratar om försäkringsbedrägerier.

Halvförsäkra bilen, fjutta eld på den och anmäl den som stulen och hoppas på det bästa.

Polisen hade i alla fall varit där för jag hittade deras band.

Funderade på att ta med mej det, avspärrningsband som det står polis på kan jag säkert ha nytta av.

Kan behöva spärra av mina bästa svampställen eller andra fyndplatser. 

Ångrade mej och kollade min senaste skrothög istället.

Hittade en liten trevlig hink som jag hade mycket skoj med.

Den har jag numer gömt på ett mycket bra ställe.

Så kom det fram en boll ur mattes ficka.

Men vad jag fick jobba, för när jag trodde att den var kastad åt ett håll så fanns den inte där.

Gick åt väldigt mycket leta efter bollen.

Men självklart så lyckades jag hitta den varje gång.

Faktiskt skoj att leta efter bollen.

Gick hem igen och ägnade en massa tid åt mitt omfattande projekt som ska vara klart innan

murkelsäsongen. Hann med en del slappande också.

Så har jag fått en award.

Denna har kommit från den bloggande katten Kjelle Bus.

Tackar allra ödmjukast, tänk att en katt ger mej en award!

Egentligen ska jag nu skicka denna vidare till fem andra bloggare.

Men ....................... som vanligt kan jag inte välja, jag tycker att alla mina bloggkompisar två som fyrbenta

är värda den.

Så ni som vill får ta den med er och sprida via era bloggar.



Av Sigge Svamphund - 5 januari 2012 18:29

Allra först innan jag berättar om min dag.

Om ni inte besökt Kasper och hans mattes bloggar så gör det NU!!

Han finns bland mina länkar.

En fullkomligt osannolik solskenshistoria utspelar sej där, jag och matte fick veta det i tisdags kväll och

matte har fortfarande inte fått tillbaka hakan på¨rätt plats.

Kan bara säja att vi gläds så otroligt med Kasper och matte. Mysan är och förblir borta men mitt i all

sorg och saknad så hände det osannolika.

Men min dag var det.

Lagom oinspirerad matte när jag skulle ut för min längre runda kom på att vi kunde ju gå den där nya

rundan som var så där sist.

Ute ur samhället och av med onödiga kopplet.

Och nej, jag ska inte korsa vägen där lastbilen är, finns tunnel under den.

På väg mot vad som under sommarhalvåret är fiendeland.

Vid bron så sitter skylten som varnar för tjuren, men nu är alla komonster i sitt monsterhus så jag

kan passera.

Sist jag passerade var ån bakom mej en liten stillsam bäck.

Nu är den enorm och har väldigt strömt vatten så bada det fick jag inte göra.

Snart har vattnet slukat den lilla tämligen fallfärdiga bron över ån.

Tur att vi inte skulle använda den att gå på.

Om nu inte onödiga isen funnits så skulle jag ha kunnat bada här.

Sist var det inget vatten och nu är det en nästansjö, med tur dör isen och då..........

Var nog tur att matte hade de där extra klorna på sina kängor för det var nästan lika mycket is

på vägen som på den där nästansjön.

Jag letade spagropar, men det var inte lätt att hitta såna heller idag.

Snart är det nog vår för knopparna sväller och sväller.

Dagens enda vettiga spagrop.

Men den utnyttjade jag ordentligt istället.

Hittade till och med en del gott grönt gräs att äta.

Ägnade en massa tid åt mina vanliga hundgöromål också.

Det finns ett stackars hus efter den där rundan som är alldeles övergivet och tyvärr ganska fallfärdigt.

Men i min värld så innebär såna hus att det kan finnas fynd.

Yes!!!!

Perfekt fynd direkt!!!!

Rulla tunna det är livet det!!!!!

Stor grön tunna bjuder en del motstånd också så jag fick kämpa rejält.

Dit tänker jag gå och rulla ofta!

Sen fortsatte jag och kom till tråkvägen där jag måste ha onödigt koppel.

Men matte tyckte att vi skulle gå in i skogen på andra sidan tråkvägen.


 

Hittade en liten trevlig väg där.

Kollade under en gran och då blev det ännu bättre.

En dunk!!!

Den hade jag väldigt mycket skoj med medan vi undersökte vägen.

Såg mycket trevlig ut med bra skog så där ska jag gå igen, kan säkert komma mycket längre men vi hade

varit ute länge och matte påstod att det var dags att vända hemåt.

Gömde dunken för kommande behov.

Ute på tråkvägen.

Just detta förstör den där rundan att det blir ett par kilometer på väg där jag måste ha onödigt koppel.

Passerade över den ännu större vägen.

Vägen som leder tillbaka har ett par vägbommar med såna här skyltar.

Såg skyltarna i somras och fattade ingenting, men nu har de fått sin förklaring.

Alldeles bredvid vägen.

Alla träden badar helt plötsligt, jag har minsann varit och gått där inne tidigare och inte ens blivit

fuktig om tassarna.

Översvämmad väg var det ja.

Det lär nog inte dröja innan vägen är avstängd för redan har vattnet snott åt sej halva vägen.

Börjar närma sej på andra sidan också.

Det här ska föreställa Malmaån, den där som blivit så stor borta vid monsterhagen.

Här är den sjö istället och vägen alldeles nära.

Men jag ser bara fördelar med det jag.

För det är alldeles nära mitt hemma och utan onödig is så har jag en perfekt sjö.

Nu fick jag inte tänka tanken för där vattnet är öppet strömmar det alldeles för mycket enlig matte.

Ja, ja bättre tider kommer och jag har kommit på att om jag förträngen tråkkilometrarna med onödigt koppel

så är tråkrundan bra.

I alla fall med tunna och dunk och de nya badställena. 





Av Sigge Svamphund - 4 januari 2012 17:41

Någon hund som vet om det finns någon kurs i "visa sin hund hänsyn" att skicka sin människa på?

När kvällstoaletten skulle utföras så släpades jag hänsynslöst ut i hälsovådligt regn och halv storm.

Tog hela natten att läka regnskadorna.

Så skulle jag klara av morgontoaletten.

Ösregnade, alltså behövde jag absolut inte gå ut.

Släpades ut med den usla motiveringen att jag visst var tvungen att göra morgontoalett.

Ingen som helst förståelse för alla allvarliga skador som faktiskt drabbar mej.

Gick in och tänkte inte sätta mina tassar utanför dörren mer idag.

Släpades ut igen, men nu skulle jag åka bil.

Matte pratade om skogen men det bara regnade och regnade.

Till slut var jag i Eskilstuna och där hade det tillfälligt slutat att regna.

Hamnade på Djurgår´n, där har jag inte varit på evigheter.

Luktade väldigt gott på många ställen.

Ännu bättre.

För första gången så fanns det riktigt rejäla spagropar att tillgå där.  

Till mattes fasa så lät jag mitt berömda spaskall eka över hela området.

Drog runt på alla gångvägar som finns där.

Alla andra hundar har tydligen förstående människor för jag såg inte en endaste.

Brukar alltid möta minst ett par stycken annars.

Man kan faktiskt låtsas att man är i skogen också.

Här hittade jag massor med svart trumpetsvamp sist jag var där.

Men idag fanns det inte en endaste svamp.

Blev ännu mer spa istället.

Lika bra att passa på för nästan gång kan de vara försvunna.

Började regna igen så jag ville till bilen.

Tänk att det ska ta såna evigheter att öppna en dörr.

Det regnar mer och jag håller på att få allvarliga skador.

Blev i alla fall insläppt.

Skulle ju bjudas på lunch där.

Så här läker man svåra regnskador, ligger under bordet och slappar.

Så där, min lunch.

Pasta med köttfärssås utsökt hundmat.

Slukade allt och diskade skålen som tack för maten.

Sen skjutsade jag och matte mattes mamma till det där tråkjobbet Rudis matte har.

Passade bilen medan människorna var där, tillbaka till mattes föräldrar där bilen nu placerades i garaget.

Gick in och fikade, fast jag hoppade över kaffet och åt bara ett par kakor.

Sen skulle jag hem.

Var en lång väntan på att bussen skulle behaga komma.

Den kom och på den satt en av alla mina bästa människovänner så jag hade sällskap av mer än matte

på vägen hem.

Såg att flera av er funderar på hur jag ska komma till skogen nu när bilen gått över regnbågsbron.

Jag har mycket bra skogar inom gångavstånd här, ni vet gå nån mil per dag är fullt normalt för

mej och matte.

Andra skogar kan jag nå med buss och ibland så kan vi låna mattes mammas bil också.

Kommer att vara så ett antal månader innan jag har en egen att åka med igen. 



Av Sigge Svamphund - 3 januari 2012 17:56

Idag skulle det inte bli någon bra långrunda i mina skogar.

Matte väntade på något telefonsamtal och påstod att vi inte kunda vara alltför långt hemifrån.

Men till skogen skulle jag i alla fall.

Började mycket bra innan jag ens hunnit till skogen.

Hittade ostronmussling på en björk.

Fick massor med beröm för väl utfört arbete.

Efter mitt svampfynd så drog jag mot skogen.

I skogen så ägnade jag mej mest åt vanliga hundgöromål en stund.

Men sen.............

Hittade dunken som jag gömde för ganska länge sedan.

Gillar när ingen annan hittar mina gömda tillhörigheter.

Nedan för den där skidbacken hade inte isen försvunnit från marken.

Matte hade självklart extrautrusningen kvar hemma så hon fick hålla sej i gräset för att inte stupa.

Tittade till mit nyfunna fyndparadis.

Såg en hel del som jag skulle kunna tänka mej at ta hand om, men idag lämnade jag allt.

Dunken var roligare. 

Använde den som markeringsverktyg när jag hittade en massa trattkantareller.

Tänke att eftersom matte blev så glad för ostronmusslingen så kanske men inte det.

Tog vägen förbi sjön och hade planer på att bada ihop med dunken.

   

Min sjö och en av mina bra badplatser och inte gick det att bada inte.

Nädå, alldeles fullt med en massa onödig is!

Titta vad den ställer till med förutom att förhindra mina livsviktiga bad.

Den har redan pajat en brygga.

Förövrigt är sjön överfull med vatten för bryggan ska börja på land egentligen.

Gömde dunken på ett bra ställe och gav mej ut på ny fyndjakt.

Fanns faktiskt nåt skoj alldeles i strandkanten,

Hittade en alldeles övergiven boll som jag självklart la beslag på.

Den hade jag väldigt mycket skoj med.

Så bestämde jag mej för att jag faktiskt behövde äga en livboj.

Har en känsla av att jag skulle kunna ha mycket skoj med en sån.

Skitmatte förbjöd mej att ta den, den ska finnas vid sjön om någon trillar i.

Ja, ja det kommer säkert nya chanser.

Avslutade min promenad som jag började den med att hitta svamp.

Stora fina kantareller, matte plockad faktiskt!  

Den som tittar noga ser att det sitter fler under mosa och gräs, inte illa med såna i januari.

Gick hem och serverades lunchmacka med nyplockade smörstekta kantareller och ostronmussling.

Utsökt.

Så kom det där samtalet matte väntade på.

Dags att säja hej då till familjeklenoden, min bil, skrothögen, välj själv passande namn.

Här ska den åka till sista vilan, men säkert kommer många delar av den att kunna ge nytt liv till andra bilar.

Jag hoppas att den kommer att ha det bra där på andra sidan bilarnas regnbågsbro.

Så skulle jag gå ut för eftermiddagsrundan.

Drog runt utan att det hände något trevligt.

Men så passerade jag en av affärerna.

Där satt minsann min sheltiegranne Gismo och passade affären.

Mycket trevligt för då fick jag i alla fall dejta lite idag.

Konstigt det där med Gismo vi bor mitt emot varnadra men vi träffas nästan aldrig i vår trapp utan oftast ute någonstans.

I morgon så är jag bortbjuden på lunch har jag hört talas om.

Så ska jag visst åka buss igen också. 


Av Sigge Svamphund - 2 januari 2012 18:10

Kom mängder med hälsovådligt regn i morse.

Tyvärr så var min mage lite orolig så jag var tvungen att ut i eländet.

Ni skulle ha sett matte stappla runt som 138 åringen som glömt sin rullator hemma. 

Det var isgata överallt och hon hade glömt sina extraklor till skorna, var förövrigt så att jag hade problem att ta mej fram. Sen skulle jag ut på en längre runda och då hade det tillfälligtvis slutat regna.

Så här såg det ut överallt på gatorna.

Blankis med vatten på, men matte hade i alla fall satt på sej extrautrustningen.

Skogen var mycket bättre.

Ingen is och lappmöglet försvunnet.

Mycket skönt att kunna kuta runt precis som jag ville utan risk att halka.

Någon som vill spela minigolf i skogen?   

Bara att gräva fram banorna i så fall.

Egentligen finns de alldeles i utkanten av skogen och tillhör ett hus som varit hotell.

Passerade min skojiga ramp.

Idag var den extra bra för det växte minsann baconost på den.

Dimmigt var det så min sjö var nästan försvunnen men det regnade i alla fall inte.

Fortsatte i skogen och ägnade mej åt mina vanliga hundgöromål.

Så var det dags att gå hemåt enligt matte.

Men då...............

Turen var verkligen på min sida.

Träffade Nikki så det blev dejt.

Det var ju henne jag hade så himla skoj med i mörkret för ett par dagar sen.

Vi rusade runt och blev alldeles suddiga på nästan alla bilder.

Men skoj hade vi.

Som sagt när jag dejtar trevlig brud har jag inte tid att vara stilla.

Människorna ägnade sej bara åt en massa mänskligt tråkprat medan vi hade superkul.  

Tyvärr var vi tvugna att skiljas åt.

Skulle gå hem.

Passerade där Whippet Scilla bor, kom på att henne hade jag faktiskt inte dejtat på länge.

Alltså växte jag fast utanför hennes hus. 

Turen var med mej igen, för hennes matte såg mej och släppte ut Scilla.

Tyvärr bara konstiga suddbilder på oss tillsammans.

Men Scilla snodde näsan från snögubben hennes människovalpar byggt.

Håller med henne morötter är gott!

Passar mycket bättre i hundmagar är som snögubbenäsor.

Sen släpades jag hem, lika bra det eftersom det började regna igen 

Gick hem och slappade.

Förresten så glömde jag ju nåt viktigt igår balnd mina nyårslöften.

Alla intresserade hundar kan ta fram sina almanackor och anteckna 14 juli klockan 11,00 då kommerdet numer traditionsenliga korv och köttbullepartyt i Skottvång att äga rum!

Av Sigge Svamphund - 1 januari 2012 18:08

Hoppas att alla ni rädda hundar har klarat natten från helvetet så bra ni bara kunde.

Jag kunde inte bestämma ej för om jag skulle vara förbannad på smällandet eller rädd.

Förra året var jag ju livrädd efter den där smällaren som kastades alldeles inpå mej.

Var ett jäkla liv här tidigt på kvällen sen lugnade det ner sej ett tag.

Skulle göra en tidig kvällstoalett, var tveksam till att gå ut men det var tyst så jag satte tassarna på gatan, 

lyfte en gång på benet och hörde en smällare.

Alltså skulle jag in, fick gå in.

Då var jag ganska rädd ett tag och satt hela tiden tätt intill matte.

Sen blev det lugnt, jag var trött och matte var trött vi är ju som bekant inga nattvarelser i detta hem.

Alltså bestämde matte att vi kunde gå och lägga oss långt före tolvslaget.

Jag la mej i hennes säng väldigt nära henne.

När det brakade loss ordentligt vid tolv så låg jag under hennes täcke och morrade åt smällarna.

Men nåt nytt hände, när det smällde som värst blev jag matad med torkad blodpudding i sängen!

Sen blev det alldeles tyst strax efter tolv så jag kunde sova ostört.

När jag vaknade i morse så var jag först lite tveksam till att gå ut men det var alldeles tyst och lugnt

så jag kunde göra en välbehövlig morgontoalett.

Hela Malmköping var alldeles dött, konstigt att alla sover strax efter sju på nyårsdagen.

Sen var det dags för min längre runda.

Träffade en snygg tik som knappt vågade hälsa på mej. Hon var fortfarande kivrädd efter natten, stackars brud!


Drog iväg på små grusvägar en bit.

Sen valde jag skogen, hade tur och fick välja vägar på egen tass idag.

Den här bäcken skulle jag inte alls vara i enligt matte.

Alldeles för mycket strömmande vatten.

Äsch, skulle ju bara städa och hämta en pinne som jag absolut behövde ha.

Självklart så jobbade jag.

Tänkte att nytt år då kanske matte fått nya idéer och blir glad för trattkantareller.

Nähä, hon accepterar bara vinterskivling, ostronmussling och bombmurklor påstår hon.

Efter att ha dragit runt i skogen så kom jag ut på en väg och gjorde årets första fynd.

Någon som behöver en navkapsel till en Ford??

Jag har haft skoj med den och gömt den på säkert ställe.

In i nästa skog och funderade på om jag skulle hälsa på hos Räv.

Fick inte alls hälsa på där för matte, den där Räv har väldigt många in och utgångar till sin bostad.

Drog runt alldeles planlöst i skogen.

Fanns inga skoj fynd, men jag roade mej i alla fall.

Hamnade vi en av mina sjöar.

Blev inget trevligt bad, för onödiga isen hade snott hela sjön.

Hittade en stor äng.

Den var väldigt trevlig att rusa runt på.

Så var jag vid spårvägen och min närmaste sjö.

Tänkte, trodde, hoppades men inte då....... fullt med onödig is.

På väg hemåt och nu har det börjat hända obehagliga saker i luften.

Så var det det där med slarviga människor.

Var tvungen att hålla reda på klantmatte som hela tiden tappade vantar.

Titta så äckligt!

Det har gått kanske fem minuter sen bilden där jag är på fria tassar på Heden.

Lappmöglet vräker ner.

Gick hem och slappade för jag var ganska trött efter gårdagen med allt smällande.

Medan jag slappade så funderade jag klart på mina nyårslöften.

Bestämde mej för följande.

* Leta upp ännu mer svamp och dejta många snygga tikar

* I år då SKA jag bli tryffelhund, om inte matte blivit sjuk kunde jag ha varit det redan, men nu ska

   det köras hårt med Stjärnhovstryffelsök

* Lära ännu flera hundar svampsökets ädla konst

* Fortsätta blogga om mitt eländiga hundliv, om ni står ut med mej 

* Slutföra ett ganska omfattande ännu hemligt projekt. 

Gick ut för eftermiddagsrunda..

Visst är det äckligt, vintern som var igår med minusgrader och barmark är helt ok men inte detta 

Fast just i detta nu så kommer det en massa hälsovådligt regn så det finns hopp!

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards