Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 25 december 2011

Mitt juljobb

Av Sigge Svamphund - 25 december 2011 17:43

Idag var det dags för mitt traditionella juljobb.

In i bilen och sen åkte vi iväg till skogen med mina Sörmlandsledsetapper.

Långpromenad och jobb som fyrbent etappledare väntade.

Hela skogen är alldeles överfull med ljuvliga spagropar, hade svårt att hinna med alla.

Matte sa en massa fula ord.

Överallt ligger det små träd, stora träd, granar som slängt toppen i backen osv.

Självklart har allt detta placerat sej rakt över Sörmlandsleden så det väntar massor med jobb till våren.

Enligt matte så ser det värre ut nu än efter den där stormen Gudrun för en massa år sen.

Träden tålde inte allt lappmögel.

Min nästansjö var jättebra, sist jag passerade var den kanppt spavänlig nu var den jättestor och hade 

dessutom så mycket vatten att Sörmlandsleden förvandlats till en mindre älv.

Roade mej självklart väldigt mycket.

Jobbade en del som fyrbent etappledare, hjälpte matte att se till att en del stora grenar och mindre lösa träd

förpassades från leden och in i skogen.

Hittade självklart massor med svamp också, men den är kvar i skogen.

Nån som trodde nåt annat?

Nä, tänkte väl det.

Nådde sjön och tänkte naturligtvis julsimma.

Nähä. onödiga isen hade minsann invaderat mina bra badplatser.

Men hoppet är ju det sista som överger svamphunden så jag hoppades självklart på bättre tur vid skärmskyddet.

På väg dit så har jag en superbra bäck.

Den var förvandlad till en forsande vårälv nu så matte förbjöd mej att bada där.

Nåt om att jag inte alls ska simma i forsande vatten, mänskliga dumheter.

Nådde skärmskyddet och tyvärr levde onödiga isen på sjön även där.

Matte fixade med gästboken och tog med sej alla papper för i år.

Där lappmöglet inte försvunnit så såg matte spår av att Lodjur hade vandrat på leden men inte hade det

skrivit i gästboken inte.

På väg tillbaka så hittade jag trevliga saker.

Det blommade buskar med stekt prinskorv på!!!!!!!!

Precis lika smarriga såna som jag åt igår, självklart så slukade jag alla.

Passerade vid jägarnas tillhåll jaktstugan, blev blåst på tunnrullningen eftersom de var fulla med vatten.

Sen fortsatte jag i skogen till min andra Sörmlandsledsetapp.

Mycket bra för jag kunde greja massor i min älskade bäck som var överfull med vatten.

Medan matte fixade med gästboken där så roade jag mej i favoritspagropen som också var i ypperligt skick.

Samma elände på den etappen med massor med träd som trillat över leden.

Kommer att bli hårt jobb i vår för det är säkert likadant hela vägen och vi gick ju knappt halva långa

etappen idag.

Hittade ännu mer svamp som matte vägrade att plocka.

Sen efter nästan fyra timmar i skogen så var jag tillbaka vid bilen.

Roade mej ännu mer för där den var parkerad bor det ett par människovalpar som gillar mej.

Mycket skoj bus blev det, medan deras pappa idiotförklarade matte.

Vadå, jobba alldeles ideellt med Sörmlandsleden och dessutom tycka att juldagen är perfekt för en

promenad på en dryg mil.

Matte bara skrattade åt honom och försökte förklara det där med att vara ute i naturen och samtidigt göra en

insats för att människor ska kunna vandra utan att behöva vara rädda för att gå vilse.

Lite service ska man bjuda sina medmänniskor på och ofta finns det uppskattande ord i gästboken.

Åkte hem och slappade medan matte räknade vandrare, övernattningar och annat krafs.

Har varit ute på en vanlig trist eftermiddagsrunda utan skoj händelser.

Håll alla tummar och tassar ni hittar imorgon för att matte får tag på rätt kortläsare så alla bilder kommer

ur kameran.

Jag ser mest fram emot ytterligare en middag och en massa skoj bus med människovalparna.




Här är jag på väg mot dagens uppdrag.

 

Lappmögel kvar i skogen och det börjar drälla runt en massa felplacerade träd. 

Min underbara nästansjö och så det där som ska förställa Sörmlandleden fast nu förvandlat till älv. 

Lo har minsann vandrat på min etapp!!!!! 

 

Inte var lappmöglet bortstädat från vägen heller.

Dessutom var den alldeles isig bitvis.

Inloppet till min älskade bäck.

Underbart med bad i den!

 



Nästa bäck på väg mot skärmskyddet.

Den är som en forsande vårbäck just nu.

Matte förbjöd mej ju att ens tänka tanken att bada där.

   

Blåst på baden, onödog is på hela sjön!




 

Mitt skärmskydd där matte skulle greja med gästboken.

 


En av de där buskarna som blommade med stekta prinskorvar.

 

Min allra bästa spagrop inne i Rosmossen på min andra Sörmlandsledsetapp.  

 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

25 december 2011 22:19

Vad bra för eran del då att det inte fanns en massa snö så ni kunde fixa med gästböckerna på sörmlandsleden. Tråkigt att det rasat en massa träd så det väntar en massa jobb till våren.

Håller tummarna att det kommer lite bilder i morgon.
Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ludde

Ludde

25 december 2011 23:16

Verkar som om du gillar blötskogen riktigt mycket, och visst måste det vara MYCKET roligare att leta stekta prinskorvar än att leta svamp? Men du, var är brudarna??? Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Malin

Malin

26 december 2011 08:21

Önskar er en fin fortsättning och en fin annandagjul!
kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards