Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 24 december 2011

Julefrid eller......................

Av Sigge Svamphund - 24 december 2011 17:48

God jul på er ni som hittar hit i idag!

Var mycket trevligt att gå ut för morgontoaletten för allt lappmögel har haft den goda smaken att försvinna.

Perfekt ordningen är alltså återställd.

Sen höll matte på och grejade, jag blev nästan orolig en stund och trodde att det var dags att passa huset.

Men så illa var det inte, och passa hsuet på julen det slipper jag alltid.

Jag skulle åka till Eskilstuna och mattes föräldrar, men på väg dit så skulle jag ha min livsviktiga skogsrunda.

Matte stannade vid en mycket bra skog.

Hade tur för hästmonstren var inte i sin hage, slapp alltså bli julfrukost till dom.

Fortsatte på en del små vägar som går kors och tvärs i den skogen.

Passerade det där huset med superfina bryggan och tänkte självklart ta ett dopp.

Nähä, hela sjön var invaderad av onödiga isen.

Men eftersom lappmöglset försvunnit så finns det hur många miljoner spagropar som helst.

Gissa vem som spaade massor.

Så helt plötsligt kom det en bil mitt i skogen.

Jägareländena som började med att skälla ut matte för nu skulle vi minsann bli inlåsta och för övrigt skulle den

där byrackan vara kopplad och inte löpa omkring lös.

Matte fattade inte var de tänkte låsa in oss, men de korkade typerna begrep inte att man faktiskt kan gå

typ 3-4 kilomer in i skogen utan de var övertygade om att vi åkt bil.

Att bilen i så fall skulle ha försvunnit spårlöst efter en minimal skogsväg är en annan sak.

Dessutom stod den flera hundra meter utanför den låsta bommen, så hur sjutton vi skulle ha tagit oss genom den

är en gåta.

Puckona gnällde mer om byrackan som inte var kopplad.

Tittade men jag såg då ingen byracka, för det var väl inte mej de menade?

Det kom fram att de minsann skulle ut och jaga.

Jaså sa matte, jag trodde faktiskt att det var julfrid även i skogen.

Begriper du väl att viltet måste hållas efter fräste den ena och sen försvann de.

Fortsatte i skogen, jobbade en del hittade både kantareller, trattkantareller och blek taggsvamp.

Det är kvar i skogen, men matte plockade faktiskt lite vinterskivlingar.

Spaade ännu mer.

Så hittade jag en alldeles utsökt spagrop lite lagom undanskymd där jag verkligen spaade massor.

Ni som träffat mej i skogen vet ju att jag hörs när jag spaar.

Matte lät mej hålla på, är det jul ska jag få roa mej så hon stod stilla på vägen och väntade på att jag

skulle bli klar.

Eftersom jag är hm, ganska högljudd så hörde inte matte bilen.

Vad i helvete låter du den förbannade byrackan jaga vårat vilt medan du bara står och glor!!!!!!!!!

Det är olaga jakt!!!!!

Blodtörstiga jägareländena var tillbaka och gapade så de överröstade mina skall.

Var trevlig mot matte och hon är trevlig tillbaka, var dum och matte förvandlas från den fredliga häxa hon normalt är till en riktigt riktigt ond häxa.

Jag hörde minsann istapparna i hennes röst när hon stilla pekade och sa titta där, min hund roar sej i det där diket med vattnet.

För övrigt så jagar han inte, han bryr sej inte om vilt.

Sen sa hon en massa andra saker också om att ta reda på fakta innan man börjar gapa på folk och diverse annat.

Allt med de där istapparna i rösten.

Jägarpacket försvann igen och jag hörde matte utttala nån liten önskan om att de skulle köra fast i ett

djupt dike långt bort i skogen och bli sittande helst hela helgen.

Ruggit att så totalt korkade människor dessutom ska hantera dödliga vapen!

Jaktlaget i den skogen består av en samling extremt otrevliga typer, för det är inte första gången som

matte råkar ut för dom.

Gick tillbaka till bilen som fortfarande var på utsidan av den låsta bommen.

Åkte till mattes föräldrar, där luktade det minsann gott, väldigt gott.

Pratade med mattes pappa  om alla goda dofter och att jag faktiskt var hungrig efter flera timmar i skogen.

Jodå, människorna lyssnade på mej.

Korvar, julskinka, köttbullar och skink jansson serverades jag.

Utsökt gott alltihop.

Blev mätt och belåten.

Efter maten så fick jag julklapp.

Hade en hel del pyssel med att försöka öppna kartongen.

Fick en sån där skoj aktivitetsgrej från den där Nina Ottoson som är så bra på skoj saker till oss

hundar.

Matte stoppade in ett gäng korvbitar i den och sen hade jag jobb med att klura ut hur jag skulle få tag

på dom. 

Klurade ut det och sen fick jag påfyllning en gång till.

Kommer säkert att ha mycket skoj med min julklapp.

När människorna fikat så påstod matte att det var dags att åka hem, vi hade varit borta i massor

med timmar.

Åkte hem, fick nästa julklapp, lite grisöron och knorrar.

Katterna fick sin julmiddag.

Sån där paté på burk, de gillade verkligen den och jag fick smaka lite.

Nu ska jag slappa, för imorgon då ska jag göra mitt traditionella juldagsjobb.

Om ni funderar över hur det kunde hamna bilder här idag så är de tagna med mattes mammas kamera

och så fixade matte bilduppladdning och sånt där.

Hörde att på måndag ska det skaffas kortläsare till min dator.


 
 
Ingen bild

Ellis o.Vigge

24 december 2011 19:30

Nu har matte lärt sig nya datorn så vi kan önska er alla Sigge,Paddis,Askur,Freja o matte Helena en GOD JUL.Vi tänker på Mysan undrar var hon är o. håller tummar o tassar för att hon skall komma hem.Ha en lugn o. fridfull jul alla.

 
 Rudi

Rudi

24 december 2011 23:09

Kul julklapp. Man kan aldrig får för många såna spel! Otrevliga jägare vet vi allt om, men idag såg vi i allafall inga såna!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

25 december 2011 00:56

Men jösses vilka korkade jägare som finns i era skogar....Hur mycke IQ har dom på en skala....-50 eller nått kan man nästan tro.
Hoppas verkligen att du skrämde bort allt vilt så dom inte kunde skjuta några när du höll på med ditt spaskall.

Kul med en ny leksak och en massa god mat :)
Säg åt matten att läsa min roliga text i dagens blogg.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Gunilla

Gunilla

25 december 2011 01:20

GOD JUL på er

Tass tass

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ludde

Ludde

25 december 2011 09:21

Julspa och jultallrik var väl perfekt. Till och med lite svamp, även om ingen plockades... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

25 december 2011 10:24

Vi skulle flytta om 5 minuter om chansen fanns!!!
Den här matten är också bra snäll och fridfull, MEN... Det uppstod en "skälla-på-knasjägare"-lust... (Viss jakts nödvändighet kan möjligen förstås, men gränser o hövlighet...)
Så'n leksak, sä'n jultallrik' så'n morfar önskas här också!
ÅUSS på hela gänget!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingen bild

Siri o Saga

25 december 2011 11:04

God Fotsättning på er alla VILKEN evig tur du har Sigge som har en matte med förståndet i behåll skäll ut alla jägare och individer som inte kan föra sig BRA gjort,Varmkram till er

 
Anna med flock

Anna med flock

25 december 2011 12:03

Usch vilka tråkiga typer...suck!

Mysig avslutning verkar du då ha fått med god julmat, leksaker och knorrar... Önskar dig och matte en fortsatt mysig julhelg!

http://timsevimse.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards