Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Så är jag hjälte igen

Av Sigge Svamphund - 27 november 2011 17:35

Idag har jag gjort en sån där hjälteinsats igen.

Egentligen började det redan sent igår kväll.

Matte reagerade på att kattvalps Freja inte dök upp när det fylldes på mat till natten, men matte trodde att

hon låg och sov på nåt underligt ställe.

Så blev det morgon.

När jag och matte klev upp så möttes vi av en förtvivlad Askur, han bara vandrade runt samtidigt som han

tydligt lockade på Freja.

Ingen Freja nånstans, Askur lockade, matte letade, jag letade men hon var borta.

En katt kan inte gå upp i rök och inte hade det varit öppet nånstans så hon hade kunnat smita heller.

Men Freja fanns inte.

Så släpades jag ut i hälsovådligt regn.

Då hade matte insett att kanske att Freja lyckats smita ut i trappen när jag och matte varit på väg ut eller in.

Ingen Freja i trapphuset.

Matte letade och lockade ute, men inga reaktioner

Jag skadades allvarligt av regnet och ville bara hem och in.

Men när vi passerade huset bredvid oss så hörde jag nåt och drog åt ett helt annat håll.

Under en trappa finns ett litet utrymme och där inne satt Freja och jamade!!!!!!!!!!!!

Matte tvärvände och jag har nog aldrig kommit in i min lägenhet så snabbt sen försvann matte.

 

Stackars, stackars Freja!!!!!!!!!!

Här har hon troligen hållit till hela natten rädd, hungrig och frusen.

Matte lyckades klättra in och få tag på henne.

Kan ju meddela att matte hade många hemska bilder i skallen innan jag markerade under trappen.

Rena undret att hon inte gjort sej illa på all gammal bråte som ligger där, den var anledningen till att jag

inte fick delta i räddningen.

 

Så där slutet gott, Freja är räddad och inne i tryggheten.

När matte tog bilden så försökte Askur klättra på hennes ben för att komma åt sin älskade kattvalp.

Stackars Freja var både hungrig och törstig, men det var knappt att hon fick äta för Askur som skulle

tvätta och pyssla med henne hela tiden.

 

Den här bilden här tagen några timmar efter morgondramatiken.

Freja försöker ta igen sej och Askur viker inte från hennes sida.

Filten är egentligen min, men självklart så fick stackars Freja låna den av mej.

Jag är utsedd till hjälte för hade inte jag trots hälsovådliga regnet så envist dragit iväg till trappan så

kanske Freja fortfarande hade suttit där.

När allt hade lugnat ner sej så slutade det tillfälligt att regna så jag skulle ut igen.

 

Passerade Heden, den här svarta fläcken är allt son påminner om det fantastiska skådespelet igår.

Jag ville gå i skogen, men det blåste så fruktansvärt att matte vägrade.

 

Fick hålla mej alldeles i utkanten av skogen för det knakade och brakade bland träden och flög grenar.

Enligt matte skulle vi inte alls riskera livet inne i skogen.

Inte fick jag gå och bada heller, matte vägrade gå till sjön med mej.

 

Lyckades fynda en ny dunk.

Tror aldrig jag fyndat nån röd plåtdunk tidigare.

Har gömt den för kommande behov.

 

Ute ur skogen, men på så lugna gator att jag kunde fortsätta på fria tassar en stund till.

Behövde faktiskt röra lite mera på mej.

Sen ansåg matte att vi skulle titta i skyltfönster, märkligt mänskligt nöje.

 

Såna här pepparkakshus gick hon runt och tittade på.

Det finns såna utställda i en massa butikers fönster och sen ska folk rösta på vilket som är finast.

 

Nästan hemma och tillbaka där jag gjorde mitt hjältedåd.

Innanför den trasiga dörren och en bit ner det var där stackars Freja var,

Nu var det tyst och lugnt och matte bara stängde dörren.

Gick hem och serverades ett stort grisöra som belöning efter men insats.

Sen har jag i princip mest bara slappat hela dagen, ute stormar det så det låter som om fönstren ska komma

in.

Matte har huvudvärk och rinnande nos så hon har mest legat på soffan och tyckt synd om sej själv.

För jag be alla mina två och fyrbenta om rejäl tum och tasshållning klockan 11.30 imorgon.

Kan meddela att det kommer att behövas, varför berättar jag imorgon kväll.

Just ja, höll på att glömma filmsnutten från eldkonsten.

Tyvärr så framgår det ju inte alls på filmen hur det var med marken som vibrerade av musiken och

den sprakande elden.

 
 
Rudi

Rudi

27 november 2011 19:00

Hurra för Sigge som räddade Freja!!! Bra jobbat, killen!Hon hade nog inte så kul där hela natten! Bra att hon fick ta igen sig på din fina filt! Hurra!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
vi i pörtet

vi i pörtet

27 november 2011 19:20

Vilken tur att du finns Sigge och kan rädda dom som behöver hjälp! Underbart att flocken åter är samlad
hälsar flocken i pörtet

http://paulaz.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

27 november 2011 19:39

Men stackars lilla Freja som varit ute hela natten och frusit :( Vilken tur att du hittade henne till slut Sigge, vilken hjälte :)

Stackars matten som är förkyld :( Hmm, undrar vad det är för spännande som ska hända i morgon 11,30....Håller självklart tummar och tassar här.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Kasper

Kasper

27 november 2011 22:13

En sån mardröm - försvunnen kattvalp!!! Och en sån underbar tur att du kunde lokalisera henne! Stackars, stackars lilla Freja!
Men nu är nog allt bra igen. Hurra, hurra, hurra för dig som hittade henne!!!
(Och så önskar vi självfallet "krya på dig" till matten.
Tummar och tassar ska hållas 11.30 i morgon. Hoppas det är något bra och inte något hemskt som är på gång!

http://kasperian2.blogspot.com

 
Ludde

Ludde

27 november 2011 22:54

Klart alla tassar hålls halv tolv. Hjältar kan behöva hållas tass för även om dom är jätteduktiga ändå. Tur att du slapp riskera livet i skogen när du redan hade riskerat livet i regnet när du hittade Freja. Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Gunilla och Frasse

Gunilla och Frasse

28 november 2011 10:50

Åh, vilken hjälte du är Sigge! Utan dig hade Freja kanske - ja vi vågar inte ens tänka på vad som kunde ha hänt...
Tassen upp för dig Sigge, du är både modig och snäll, så stolt matte måste vara över dig!
Kramar och tassklappar
PS Vi skriver om detta på vår blogg i dag, hoppas det är ok att vi lånar ett par bilder :-)

http://gunillaofrasse.allas.se

 
Gunilla och Frasse

Gunilla och Frasse

28 november 2011 11:59

Nu har vi skrivit om din otroliga räddningsinsats! Här är en direktlänk till inlägget, hoppas du gillar det :-)
http://gunillaofrasse.allas.se/bomber-och-granater-vilket-hjaltedad-sigge/
Kramar och tassklappar

http://gunillaofrasse.allas.se

 
Katten Sippo

Katten Sippo

28 november 2011 13:04

Jamarns vilken tur att du fanns till tass och kunde hjälpa till. Vi är riktigt imponerade av ditt hjältedåd! Hoppas att det vankades gott till både dig och kissen, efter denna otäcka händelse.

http://kattensippo.com

 
Malin

Malin

28 november 2011 15:34

Mysigt o gå o kika i julfönster :) .. Men oj vilken tur att du fanns och kunde hjälpa , hjälten Sigge!!!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

 
Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

28 november 2011 19:45

Jamars tur att sigge hittade det där stället som katten satt fast.
Mjau, vi tassade hit via Katten Frasse och hans matte Gunilla
TÄNK OM det hade funnits sådana hundar, vad glada vi alla skulle vara.

Tass Tass

http://katternasblogg.blogg.se

 
Kjelle Bus

Kjelle Bus

28 november 2011 22:11

Hipp Hipp KURRA för dig Sigge , då måste ju bara bli vald til årets hjälte !!!

http://kjellebus.blogspot.com

 
Emma och Malte

Emma och Malte

29 november 2011 10:46

Vilken hjälte du är!!! HURRA för Sigge!!

http://cockerkillarnasvardag.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

29 november 2011 21:16

(Ääääääntligen kom vi in på detta!!! Har nu tagit c:a 20 min...)
Vilken superhjälte du är!!!!!!!
Och vilken väldans tur att lilla Freja stannat där i närheten! Den här matten fick också en massa otäcka bilder i huvudet... Lär inte bli utgång för siameser den närmaste tiden heller om vi säger så... (De har inte fått gå ut sedan dräneringsgrävning började, och P har faktiskt slutat tjata!)
Massor, massor, MASSOR av pussar till dig gubben!
(Och eldgrejen var superfin och det var kul du fick träffa så många kompisar och det var synd inte DU fick se de skjutna korna och mm mm som jag har glömt för att jag bara tänker på Freja:) Och Askur som väl är världens lyckligaste "pappa" nu!)

http://fyrfotingar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards