Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 18 augusti 2011

Av Sigge Svamphund - 18 augusti 2011 18:21

Bara en massa slit och släp i mitt hundliv idag.

Började dagen med att åka till en av mina nya skogar.

Matte tror nämligen att det kan växa Svart trumpetsvamp där.

 

Jo jag jobbade och jobbade.

Men inte en endaste trumpet i sikte inte, bara en massa kantareller.

Så kändes stanken.

 

Enorma mängder med stinksvampar.

Matte sa att det var minst hundra och då LUKTAR det rejält.

 

Så har ser en blivande Stinksvamp ut.

Hittar ni ett stor tungt ägg i skogen då är det såna på gång.

 

"Ägget" öppnat så innehållet syns.

Nu hade senilmatte lyckats åka ifrån både svampkorgen och kniven så hon fick

öppna med hjälp av en pinne.

Det där i mitten som sen blir en stinksvamp ska gå att äta och enligt vissa vara

gott.

Men då ska detätas medan svampen är ett ägg.

Matte vägrar att ens tänka tanken att prova.

 

Dagens skörd av ****kantareller.

Tycker jag jobbade bra.

 

När jag åkte hem så såg himlen ut så här.

Trodde att Åskar skulle komma på besök, men det kom bara en skvätt regn som

inte skadade mej eftersom jag var hemma då.

Så skulle jag ut på eftermiddags runda.

Planen var att jag skulle gå till sjön för mina dagliga bad.

 

Tog vägen genom skogen och jag hann bara sätta mina tassar i den så var det

jobbardags.

Nr jag började jobba så var jag nära en stig.

Kom en människa gående som inte begrep vad matte plockade.

Jag markerade, matte plockade och han stod som ett frågetecken.

Matte funderade på att fråga om han händelsevis var slökt med Kaspers matte.

 

Är väl inga som helst problem att se Svarta trumpetsvampar eller????

Ok, jag använder nosen, men enligt matte är de lätta att se också.

Jag jobbade och jobbade och matte plockade och plockade.

Fanns överallt och matte trodde inte att vi skulle få alla med oss.

 

Dessutom är hela skogen full av såna här stinkbomber menar mandelriskor.

Alla mängderna med såna står kvar, ska kanske hämtas imorgon.

 

Den här ska definitivt hämtas imorgon.

Det är årets första blomkålssvamp.

Mycket god svamp som växer tillsammans med tall.

Blev en upptagen och slitsam eftermiddagsrunda, til sjön kom jag aldrig pga allt

jobbande.

Tröstbadade i en fontän på hemväg.

 

Ganska bra jobbat på en kortare runda tycker jag.

Nu är i alla fall matte sysselsatt ikväll med att rensa och torka.

Fortsätter det så här så blir nog Svarta trumpeter också snart förpassade till

tråkkategorin.

I morgon förväntar jag mej faktiskt bad!




 

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards