Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 16 augusti 2011

Av Sigge Svamphund - 16 augusti 2011 18:05

Blev ändrade planer idag.

Jag skulle ju ha åkt till Eskilstuna på kalas, men i morse så ringde mattes

valp och talade om att människovalparnas mamma är sjuk så det blev

inget kalas.

Fast jag fick en väldigt bra dag i alla fall.

Matte fixade och packade ryggsäcken sen åkte vi.

  

Hamnade på Sagostigen.

Här är hemska blåa komonstret som vaktar infarten.

Visst syns det hur gärna det vill käka svamphund till frukost?

Jag blir fullkomligt hysterisk när jag ser det.

 

Klarade mej undan hästmonstren och levande grisöronen.

På väg till skogen så upptäckte jag att alla fårskallarna gick i stora hagen.

Det innebär att staketet slåss  och jag höll mej långt från det för att slippa bli

anfallen.

 

Kom till skogen utan att staketet anföll.

Satte omedelbart igång och jobbade.

 

Hittade Bleka taggsvampar som var så vuxna att de gick att plocka.

 

Sandsoppar som ser ut så här de får vara kvar i skogen ihop med hyresgästen.

Fast sen hittade jag några fina till mattes glädje.

 

Min bra spagrop har ÄNTLIGEN fått vatten igen.

Sist var den ju bara lera.

Spaade mycket.

 

Ännu mera soppar.

Det här är en aspsoppsvalp.

Nosade upp många till mattes glädje.

 

Min älskade bäck är fortfarande bedrövlig.

Alldeles för lite vatten.

 

Det här är alldeles nyfödda rödgula trumpsvampar.

De här är så små att matte knappt såg dom, kolla de normala granbarren bredvid.

 

Den här höll på att få matte att börja tillbe alla svampgudar.

En Karl Johan.

Fast just denna är angripen av soppsnylting.

Men hoppet vaknade om att det ska komma fina nya.

 

Mattes plan var att vi skulle gå och kolla skärmskyddet.

Väldigt bra för jag kunde kolla en bäck som var torr sist jag passerade.

Nu var den fullt användbar igen.

 

Himla tur att vi gick och kollade skärmskyddet.

Inte nog med att någon vandrare hade hoppat ur kängorna där, det såg ut som

om kriget dragit fram med kringslängda sopor överallt.

Matte sa många och långa ramsor om idioter som inte ska vistas i skogen.

Så kan man ju fundera på om vandraren fortsatte barfota.

 

Jag åt mina mackor och badade en massa medan matte städade.

Nu är det snyggt där igen.

Så var det dags att gå tillbaka.

 

Jag fortsatte att jobba.

Hittade en massa ****kantareller och ännu mer svart trumpetsvamp och lite

andra trevliga svampar också.

 

Nu är hösten nära för detta är årets första små trattkantarellvalpar.

Blir hårda tider i mitt svamphundsliv nu.

 

Tillbaka på Sagostigen så fick jag en glass för väl utfört jobb.

Utsökt gott.

Efter många timmar i skogen har jag mest slappat sen.

Tills sist en annan sak.

Ni som följer Kaspers blogg vet ju om jakten på den hemlösa kissen med kattvalpar

i magen.

Hon måste ju få komma in och få sina valpar inne i lugn och ro.

Men det verkar behövas en fälla.

Ingen fälla finns att låna från djurskydden i Kaspers närhet.

Är det någon som kan tänkas veta någon som har antingen en grävlingfälla eller

en minkfälla att låna ut?

Antingen i trakterna av Gnesta Södertälje eller runt Eskilstuna Malmköping???

Om så är hör av er antingen till mej eller Kasper!!!!!


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards