Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 9 augusti 2011

Av Sigge Svamphund - 9 augusti 2011 18:09

Någon gång under natten blev allt väldigt underligt.

Jag vaknade av en duns och en massa underliga ord från matte.

Vad som var ännu underligare var att jag vet att jag somnade på min vanliga

plats under hennes säng.

Nu vaknade jag I sängen och matte på golvet!

Blev anklagad för att ha knuffat henne ur sängen.

Vet jag absolut inget om, vet ju inte ens hur jag hamnade i sängen.

Måste ha gått i sömnen, men att mate valde att lägga sej på golvet är i alla fall

inte mitt fel.

Ja, ja vi somande om och sen kunde en ny dag ta sin början.

Jakten på mattes energi fortsätter så vi drog till skogs.

 

Jag har precis lagt en grankotte på stigen och är redo för min runda.

 

Krävdes en del övertalning att få med matte in under granarna.

 

Jag hade faktiskt jobbat, fanns mycket tråkkantareller under granarna.

 

Medan matte tog reda på mina svampar så kollade jag av omgivningarna.

Hittade ett fynd och matte funderade på vad jag höll på med efter som det lät

så mycket.

Dålig kvalitet på dunkarna.

Fick bara med mej en liten bit av den, resten blev bara smådelar.

 

Var faktiskt enklare att jobba inne i skogen.

Fortsatte att nosa upp kantareller.

 

Nåt som ska föreställa en spagrop.

Ytterst lite vatten eftersom marken snor allt så inget blir kvar till mej.

 

Såna här fynd gör matte glad.

En stubbe full med Föränderlig tofsskivling.

Fick massor med beröm över väl utfört jobb.

 

Nära alla svamparna så hittade jag ÄNTLIGEN en spagrop värd namnet!

Ljuvligt att kunna göra rejäla inpackningar och slippa nödlösningar som gårdagens

hink!

 

Efter att ha hittat ännu mer kantareller och några mandelriskor så gjorde

jag ett bra fynd igen.

Årets första sandsopp.

Smakar inte så mycket som färsk, men torkad blir den en höjdare.

Påminner om stenmurkla i smaken då.

 

Passerade min privata fyndhörna.

Sysselsatte matte med en massa kantareller medan jag trodde att skulle fynda

i lugn och ro.

Bara det att mattes hörsel fungerade tillfälligtvis.

Hon hörde en massa surrande och såg jordgetingar så jag fick inte fynda.

 

Här har vi olika åsikter.

Matte tänker fortsätta i skogen, men jag ska minsann åt andra hållet.

Jag vann!!!

 

Mandelriska med daggdroppar på kan vara riktigt fin tycker till och med matte.

Så råkade hon titta på mej.

 

En geting hade fått in en fullträff på mej!

Jag var ordentligt svullen och matte blev orolig.

Äsch, lite irriterat men inget att bry sej om i min värld.

Begriper bara inte varför getingen skulle anfalla en oskyldig svamphund på

jakt efter fynd.

 

Nådde mitt mål sjön.

Bad botar allt i min värld.

Alltså simmade jag massor.

Fortsatte vår planlösa vandring i skogen sen.

Jobbade mera.

 

Nästa trevliga fynd.

En Rimskivling, kallades tidigare för Rynkad tofsskivling.

Mycket god svamp och matte blir så glad för alla nya svampar som helt plötsligt

börjar ploppa upp.

Hörde en massa om att det kommer underbara tider nu.

Tittade till mina Svarta trumpetsvanpvalpar och fler hade blivit vuxna.

Hittade nyfödda valpar på ett annat ställe också.

 

Trodde, tänkte att kanske, men inte.

Här brukar det ju vara en nästansjö, men inte en droppe.

Mer hälsovådligt regn alltså.

 

Gick en ganska tråkig väg tillbaka till min bil.

Eller den var tråkig tills jag upptäckte detta!

 

Gissa vem som ägnade massor med tid till inpackningar.

Så underbart lerigt vatten, mina spaskall ekade över åkrarna medan matte tjatade

om att jag skulle komma.

Vadå komma, jag njöt!!!!!!!

Var tvungen att ge upp till slut eftersom matte ville hem efter nästan fyra timmar

i skogen.

Lika bra, för jag hade inte varit hemma så länge innan Åskar kom och hälsade på

ihop med hälsovådliga regnet.

Svullnaden efter mitt möte med sura getingen det försvann på ett par timmar.

Nu syns ingenting längre.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards