Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 15 juli 2011

Av Sigge Svamphund - 15 juli 2011 18:05

I natt så kom det faktiskt en massa hälsovådligt regn.

Perfekt för då sover matte och får inga dummai déer om att släpa ut mej.

När jag skulle göra min morgontoalett så hade det slutat.

Passerade ena caféet.

 

Mycket bra café.

Vi hundar är välkomna där!

Lite dåligt bara att det inte är öppet klockan sju på morgonen.

Jag hade tänkt gå in där, vilket matte inte alls tänkte.

Ja, ja förr eller senare så få jag väl chansen att gå och fika.

Var hemma och slappade ett tag innan det var dags för dagens långrunda.

 

Hamnade i den bra skogen där jag har ett par sjöar och mitt dunkparadis.

Löjligt liten spagrop men de börjar i alla fall finnas!!!!

 

Bäcken är i ett bedrövligt skick.

Går knappt att spaa där en gång!

Lyckades i alla fall få till en snygg fröinpackning.

Matte säjer alltid konstig ord om såna eftersom fröna sitter i evigheter.

Äsch, jag tycker att jag är snygg! 

   

Första sjön och jag bara väntar på att få kasta mej i.

Hann med några dopp.

men sen..................

Vidriga hälsovådliga regnet började vräka ner.

Tur att jag kunde söka skydd under tak i skärmskyddet så jag slapp skadas.

   

Otäcka regnet upphörde lika snabbt igen.

Jag tog fram en av mina gömda dunkar och roade mej rejält en stund.

Sen var det jobbardags.

   

Först hittade jag en champinjon som inte larverna hunnit invadera.

Sen blev det lite Föränderlig tofsskivling också. 

Självklart så lyckades jag hitta ett par liter tråkkantareller också.

Nu går väl ni kantarellälskare i taket när jag säjer tråkkantareller.

Men såna hittar jag ju alltid mängder av och det finns så mycket annan svamp som är

ännu godare.

Var med på nån av mina svampsökskurser i höst så får era människor chansen att

lära sej flera goda svampar som ni sen kan leta upp.

20-21 augusti är jag i trakterna av Helsningborg

17-18 september så är det kurs i mina hemmaskogar runt Malmköping.

Ännu finns det ett par platser kvar, men snabba på för de försvinner snart1

www.marieofsweden.se  där hittar ni all information. 

Jag hade ju tänkt gå till andra sjön också, men då började det att regna igen.

Jag sprang för mitt liv mot bilen allt för att inte skadas för mycket.

Ådrog mej faktiskt skador på grund av långsamma matte.

Var hemma och slappade innan det var dags för eftermiddgasrunda.

 

Hittade en trevlig å som jag tänkte provsimma.

Fick inte alls simma i den för skitmatte.

Hon såg kolsvarta moln och sa att det var bäst att gå hem.

Mycket klokt beslut hon lyckades fatta för jag hann bara hem så vräkte det ner.

Min gata som har nerförsbacke förvandlades till en älv nästan.

Höll på länge så lite vatten blev det i alla fall.

Nu borde mina svampar snart börja växa.

Om en eller två veckor då kan det vara riktigt skoj i skogen igen.

Med massor med olika sorter istället för bara tråkkantareller och nåt enstaka annat.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards