Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 12 juni 2011

Av Sigge Svamphund - 12 juni 2011 18:19

Blev väckt tidigt i morse av att Åskar var här.

Han var på ett rejält långvarigt besök och massor med regn hade han med sej.

Matte bara njöt av allt smällande och jag brydde mej inte.

Min morgontoalett skedde i hälsovådligt regn så en el skador drabbdes jag av.

Undrar när matte ska inse att jag har superblåsa när det regnar.

Sen blev jag i alla fall skjutsad till en bra skog.

Underbart var alldeles svalt ute så jag orkade massor.

 

ÄNTLIGEN!!!!!!

Hann bara några meter in i skogen så fanns det en ljuvlig spagrop på vägen!

Lät mitt berömda spaskall eka över skogen.

 

Tyvärr så hade inte bäcken fyllts på av allt regn.

Men det kommer nog.

 

Passade på att riktigt njuta av de fuktiga ormbunkarna.

Kändes alldeles underbart.

 

Har det regnat så kan det finnas kantarellvalpar.

Alltså kollade jag föera ställen utan framgång.

Matte påstår att det tar 14 dagar efter rejäla regn innan svampen kommer.

Struntar jag fullkomligt i, jag vill jobba!

Sen smet jag i väg och hälsade på mina engelska kompisar i huset långt bort i skogen.

Hade väldigt skoj med dom en stund för nu orkar jag ju busa ordentligt.

 

Drog i väg in i skogen.

Hade massor med energi att göra av med.

 

Vem var det som sa att det inte finns svamp?

Först fyndade jag en skoj flaska och sen en stubbe alldeles full med svamp!

Matte begrep ingenting så himla torrt som det varit.

Såg självklart till att mitt fynd belönades med flaskbus.

 

Här är dagens svampar.

Föränderlig tofsskivling.

En jättegod svamp men absolut inget för nybörjaren då de har en giftig

dubbelgångare.

 

Till slut var jag vid Bäversjön, där jag badade massor ihop med flaskan.

 

Hittade en ljuvlig lerig spagrop i skogen också.

Vill ha massor med mer hälsovådligt regn, bara jag inte släpas ut i det!

 

Som sagt svalt väder ger energi.

Jag möblerade om bland trädstammar också.

Efter nästan tre underbara timmar i skogen var det dags att åka hem igen.

Hemma så serverades jag macka med smörstekt Föränderlig tofsskivling.

Utsökt, färsk svamp på macka sånt gillar jag.

Så blev det eftermiddag och dags att ut igen.

Gick till skogen igen.

 

Efter förmiddagens fynd så kollade jag alla stubbar i den skogen.

Tänkte att det kanske skulle växa på dom också.

Tomt på alla tyvärr, men matte säjer att snart då får jag jobba hårt igen.

 

På väg hemåt så smet jag.

Tänkte kolla om min polare Ollie var hemma.

 

Jodå det var han så det blev väldigt trevligt umgänge ett tag.

Måste nog åka och hälsa på honom ibland även när jag flyttat.

Nu hoppas jag att äckelvärmen håller sej borta så jag kan ha ett normalt

hundliv igen.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards