Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 18 april 2011

Av Sigge Svamphund - 18 april 2011 18:13

Efter min mycket upptagna men superskoj helg så har jag kopplat av idag.

Visst hade jag fått bestämma så hade jag gärna gått på lydility idag också

men så blev det inte.

Istället skjutsade matte mej till skogen.

 

Bra val för det var ett tag sen jag var i den skogen.

Bakom kröken blir det spännande.

 

Vägen var inte bortspolad.

Det var ju här det forsade så matte trodde att vägen skulle försvinna sist

jag var här.

Fortfarande rinner det vatten på den, men den lär hålla.

 

Fortsatte i skogen på ställen där jag inte har varit på hela vintern.

Återställde ordningen där små träd hamnat fel.

 

Via stigar och en väg jag inte gått på många månader så hamnade jag vid ett

trevligt ställe för fyndintresserade hundar.

Valde en flaska idag, men det finns en massa spännande kvar.

 

Övergav den när jag hittade en gömd dunk som jag inte sett på många månader.

Passerade ett hus ännu längre bort i skogen där det går att fynda ibland.

Hittade inget spännade idag.

 

Ännu är det inte snöfritt överallt.

På riktigt skuggiga ställen i skogen ser det ut så här.

 

I en liten glänta djupt inne i skogen så var det fikapaus.

Jag passade på att kolla lite murkelvalpar också fast matte sa att jag hade

helledigt eftersom jag haft så mycket i helgen.

Tänker inte alls vara ledig.

 

Här skulle Hälge ha varit med.

Men han ville tydligen inte vara med på bild utan försvann.

 

Fortsatte på en väg jag inte gått på många månader.

Jobbade mera.

 

Det här är Grankotteskivling, små svampar som växer på dolda kottar.

Ätlig men de är så små att man får plocka mängder för att det ska bli nåt.

 

Murkelhund i arbete.

Passerade ett bra murkelställe så jag jobbade.

Hittade en hel del valpar och några som var färdigvuxna också.

 

Hittade såna här också.

Heter Öronmurkla och är ätlig efter avkokning.

 

Har en diskussion med matte.

Hon tänker gå åt ett håll och jag åt ett annat.

Tydligen lärde hon sej en del på helgens kurs för hon följde med mej.

Vi hade nämligen kommit till min Sörmlandsledsetapp och jag hade viktiga saker

en bit bort.

 

Sjön mitt i skogen och jag behövde bada.

Ni skulle ha hört och sett hur det lät och nästan kokade i vattnet.

Det hade samlats några miljoner med paddor som var sysselsatta med att göra

nya paddor.

Jag badade i alla fall fast matte pratade om att inte störa alla paddor.

Äsch, jag blir alltid störd om jag försöker göra valpar och nån rättvisa ska det

väl finnas!

Blir nog paddvalpar så det räcker trots att jag badade.

 

Så använder du kotten som napp igen sa matte.

Gjorde jag inte!

Bara ett bra sätt att bära den på.

 

Till slut hamnade jag på mitt fikaberg.

Serverades egen macka igen.

Mycket gott!

 

Jag lyssnar och hoppet har vaknat för det jag hör låter lovande............

 

Lyssnade absolut inte på vad matte sa när hon såg detta.

Förra veckan låg det minsann inga träd över leden, men nu.

Det får någon med motorsåg åka och fixa.

 

Hade hört alldeles rätt!

Min nästansjö Pilati sjö har blivit av med onödiga isen!!!!!!

Badade massor, bäst att passa på för ibland försvinner allt vatten där.

Tog fram stora vita dunken som jag gömde förra veckan och busade en massa med

den.

Tittade till murkelvalparna som växt lite.

Sen gick jag till min bil och åkte hem. Efter denna skogsdag så har jag en massa

ny energi och matte också. Kan visst behövas eftersom matte har massor att

göra hela veckan.

Nu ska jag försöka läsa ifatt hos er andra, har ju inte hunnit med det på

några dagar.






Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards