Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under mars 2011

Av Sigge Svamphund - 15 mars 2011 18:08

Ytterligare en bra dag tillsammans med Nora.

Hämtade henne och så åkte vi.

Idag hade jag nämligen bestämt att jag skulle visa henne att jag är en hårt

arbetande hund.

Som de flesta av er vet så jobbar jag ju hårt som fyrbent etappledare på

Sörmlandsleden etapperna 22 och 22:2.

På väg till min långa etapp så såg jag hästmonster i en hage som jag självklart skällde ut.

Hästarna alltå inte hagen

Matte påstod som vanligt att jag är sällsynt larvig och att jag inte ska överföra min fobi på Nora.

Jag har ingen fobi!

Hästmonster äter hundar och det måste Nora informeras om, så hon inte slutar

som monstermat.

  

Först var vi tvugna att gå i onödiga koppel tills vi var på säkerhetsavstånd från

stora vägen. Jag kan ju det där, men Nora har ju aldrig varit med där men det blev

bara en kort bit innan vi var på fria tassar igen.

  

Jaha detta ska förställa Sörmlandsleden.

Bara en massa äcklig snö.

  

Men inne i skogen där var det minsann barmark.

Mycket trevligt.

  

Jag hittade tunnan jag gömde sist det var barmark där och roade mej ordentligt

en stund.

Sen var jag tvungen att visa nora en massa annat viktigt medan matte var tråkig

och skrapade kåda från granstammar.

  

Ute på Sörmlandsleden igen.

Full vinter, men jag berättade om alla mina viktiga uppdrag som fyrbent

etappledare.

  

Som sånt här.

Gräva fram trevliga spagropar.

  

Också ett viktigt arbete, ta bort isen.

Om det skulle vandra nån spaintresserad hund så måste det ju vara perfekt

skick.

  

Det var en gång en Sörmlandsled.

Var glada att ni inte hörde vad matte fick ur sej.

Nånstans bland ris och lera ska det finnas en stig, eller den finns inte längre.

Mycket jobb väntar för mej och matte och Nora får nog också ge en hjälpande

tass.

Skogsbolaget är skyldiga att återställa, men det brukar de alltid "glömma".

  

Detta var en gång också bara en stig.

Nu kommer det att bli bottenlös lera och miljoner med nerkörda små björkar som

någon, läs jag och matte, måste ta bort.

Inte en endaste markeringsstolpe fanns kvar heller.

Hårda tider väntar när snön är borta.

  

Vi drabbades av onödiga koppel igen.

De höll på och körde ut timmer med en jättelik maskin så för vår säkerhet var

det koppeltvång en stund.

Gick en annan väg en liten bit innan vi var på leden igen.

  

Här brukar matte parkera min bil när jag ska jobba på leden.

Men det lär dröja en stund innan vi kan ställa den där.

  

Tog med Nora på leden igen och fortsatte berätta om mitt viktiga jobb.

Hon måste ju veta att hon umgås med en hårt arbetande karl med viktiga uppdrag.

  

Passade på att visa var det kan finnas kantareller.

Skitmatte påstod att jag överdrev. det finns inga såna nu.

Var ju tvungen att kolla ifall nån hade övervintrat, men det var tomt.

För övrigt så sa matte en massa underliga ord igen.

I skogen är snön djup, så djup att på många ställen så räckte den henne över

knäna.

  

Har gav hon definitivt upp.

Om det inte varit så djup snö så skulle jag fått visa jägarnas tillhåll jaktstugan

för Nora.

Men så långt gick det inte att gå.

Fast om ett par veckor tror matte att vi äntligen kommer att kunna hämta

gästbokspapper och sånt.

Jag hittade ett jättespa så jag och Nora tog några gemensamma spaomgångar.

Mycket trevligt att få sköta pälsen ordentligt.

Nora uppskattade verkligen att få spaa ihop med mej.

Vände tillbaka samma väg.

  

Jag kände egentligen för att visa fler bra vägar men matte vägrade med

hänvisning till snön.

Ja, ja kommer fler gånger.

Istället körde vi en skoj brottningsmatch.

  

Tillabak till min bil så tog vi vägen för att undvika skogsmaskinen.

Trevligt med mjuk lerig grusväg under tassarna.

  

Så till sist.

Se och njut alla ni som tycker att Nora är snygg.

Men kom ihåg att hon är MIN så ................. se men inte röra!




Av Sigge Svamphund - 14 mars 2011 18:03

Idag var det ju äntligen dags för Nora igen.

Har ju inte träffat henne sen jag genomförde lördagens smarta plan.

Hämtade upp henne och sen skjutsade matte oss till Gröna männenskogen.

  

Har ju inte varit i den skogen på en vecka så det var mycket att kolla och

lukta på.

Händer att andra hundar besöker början av vägen in i skogen.

  

Matte var glad för att hon hade de där broddarna på skorna för vägen var glansis.

Kände för brottningsmatcher men de fick vänta.

  

Eller när frestelsen blev för stor så gick det bra att hålla till i snödrivor.

  

Jag hittde en spagrop efter diverse uträvningar av äckkelsnön.

Lånade inte ut den till Nora, ännu är jag väldigt rädd om de få som finns.

  

Nu börjar det likna nåt!

Ett jätteområde med barmark!

Äntligen!!!!

Snart, snart så kan jag nog visa alla mina bra stigar.

  

Gick långt och tog vägen där Kung Bore ibland försöker ligga och trycka.

Men han har flyttat nån annanstans.

Fanns inte ett spår av honom.

  

Var faktiskt äntligen ordning på ett bra spadike också.

Tidigare hade jag hittat en mycket bra pinne så den spaade jag med.

På väg upp från en välgörande inpackning och brister lite i uppmärksamhet.

  

Nora lurpassade och kastade sej över min pinne!

Som vanligt så vann hon dragkampen, jag låter tydligen inte tillräckligt farlig.

  

Förbaskade Nora, jag vill ha tillbaka min pinne!!!!!

Hon tycker att det är superskoj när jag jagar henne för att få tillbaka det som

tillhör mej!

Jo då, jag tog tillbaka pinnen några miljoner gånger och hon snodde den igen.

  

Försökte avleda hennes uppmärksamhet genom att brottas, men efter avslutad

match så stal hon den igen.

  

På ett ställe så hade snön sjunkit så mycket att det gick bra att gå i skogen.

Väldigt trevligt.

  

Har har matte kallat mej för konstiga saker.

Jag är uppe på en sten, matte böjde sej ner för att ta upp ett tappat onödigt

koppel, då råkade jag tappa pinnen rakt i huvudet på henne.

Inte populärt och hon påstår att hon har en bula och funderade på om jag hade

planer på att försöka ha ihjäl henne.

Sen var det dags att vända tillbaka mot bilen.

Kunde faktiskt ha varit kvar hela dagen i skogen.

  

Shit!

Jag skickade Nora över en snödriva och kände mej nöjd.

Men hon hoppade upp snabbt som attan och drämde ner mej!

Ja, jag vi hade några väldigt roliga timmar i skogen.

Skjutsade hem Nora och jag och matte fortsatte till Eskilstuna.

Passade bilen utanför en Grisöronaffär, matte kom ut utan grisöron eftersom hon

totalvägrar att handla i affär med extremt snorkig personal.

Det var knappt att de skulle få sitta affisch om sommarens hundläger där.

Åkte vidare till mattes föräldrar.

Bjöd mej på en macka och goda matrester.

  

Sov middag medan mäniskorna fikade.

Mattes pappa mår bra, men hennes mamma slutar aldrig vara förkyld så hon

är sämre än mattes pappa som var riktigt sjuk förra veckan.

Skjutsade mattes mamma som skulle hämta sin bil hos bilveterinären.

Sen fick jag passa bil medan matte var på den riktigt bra Grisöronaffären.

Där ville de minsann ha ännu mer reklam om hundlägret.

Matte kom ut och hade en påse med grisöron med till mej.

Smällde i mej ett när jag kom hem. Smakade bra efter en intensiv dag.



Av Sigge Svamphund - 13 mars 2011 17:54

TRÅÅÅÅÅKDAG!!!!!

Här har det då inte hänt nåt skoj alls idag.

Blev inte skjutsad nånstans idag heller.

Inte fick jag gå nån väg som kunde innebära hälsa på Nora.

Nädå, skitmatte tyckte minsann att det räckte med gårdagens manöver.

  

Var inte ens nån vidare storlek på pinnarna.

Ja, ja den fick duga i brist på bättre.

  

Dagens höjdpunkt.

En användbar spagrop.

Kunde i alla fall snygga till pälsen.

  

Hittade en äcklig skogsmördarmaskin.

Skenheliga inrättningen är igång med skogsslakten igen.

De jagar väl som vanligt pengar girigbukarna.

  

Tänkte följa spåren av mördarmaskinen men matte ville inte alls se var de nu

slaktat all skog.

Gick bara en liten bit.

Vände tillbaka hemåt.

  

Blev i alla fall lite skoj på hemvägen.

Långt bort kommer det en människa som jag känner.

Blev en del skoj bus med henne.

"Fel" väg hem så jag hade ingen chans att smita till Nora.

Hem och slappade.

Var ute på eftermiddagsrunda, inga snygga brudar, ingent annat skoj heller.

Tråk, tråk och åter tråk.

Men imorgon då.....................

Noradags igen och när vi roat oss i skogen ska jag åka till Eskilstuna och

hälsa på mattes föräldrar.

Mattes pappa mår riktigt bra igen som tur är.

Alltså får jag en skojigare dag då.

Av Sigge Svamphund - 12 mars 2011 17:54

Jag är ju en väldigt smart hund och idag har jag faktiskt varit alldeles

extra smart och fått en mycket bra plan att fungera.

Efter vanliga morgonrutinerna så skulle jag ut på min långa runda.

Blev inte skjutsad nånstans idag heller, nåt om att det är bättre att spara

skogsvägarna till Noradagarna.

Matte påbörjade en planlös vandring,

Så var vi alldeles nära Noras hus.

Det var då jag iscensatte PLANEN.

Trasslade in mej i onödiga kopplet med flit, när matte skulle trassla ut mej

så släppte hon kopplet ett par sekunder.

Jag drog snabbare än blixten.

Del ett i planen avklarad.

  

Här tvärnitade jag och växte fast.

Noras trapp och där inne är Nora, hennes katt brydde jag mej inte om.

Matte ropade, jag var döv, hon kom och försökte hämta mej, jag rörde inte en

klospets en gång.

Enligt matte så jag ut som en trånande Romeo det var ungefär bara sången som

fattades.

Del två av planen var alltså avklarad.

Till slut gav matte upp och knackade på Noras dörr.

  

Yes!!!!!

Nora kom ut och blev alldeles överlycklig.

Planen lyckades!

Hennes storasyster gamla Maja kom också ut och umgicks.

Gissa om vi hade skoj!

  

Här håller jag på och kollar av Maja lite mer ordentligt.

Blev av med onödiga kopplet också så vi kunde busa ordentligt.

  

Noras männikovalpar kom ut och busade med oss.

Mycket trevligt.

Människorna satt på trappan och ägnade sej åt en massa mänskligt tråkprat.

Struntade jag fullkomligt i eftersom jag hade fullt upp med Nora och hennes

människovalpar.

  

De är väligt bra på pinnkastning.

Så var vi bakom Noras hus och hittade ett skinn från en Vild gris.

Tyvärr inga bilder på det och inte fick Nora äta upp det heller.

  

Nora har minsann tunnor!

Här pratar vi om ifall vi ska ha en uppvisning i tunnrullning.

  

Jodå, först rullade jag en massa för att visa vad jag kan.

Människovalparna var mycket imponerade.

Sen rullade Nora också, men det blev bara en värdelös suddig bild.

Tänk att hon begriper faktiskt hundlivets väsentligheter.

  

Av tunnrullning och en massa bus blir man törstig.

Rejäl vattenskål som jag inte ens tänkte tanken att försöka ha omkull.

Blev ännu mera trevligt busande.

Men så påstod matte att et var dags att gå.

Vad då, vi hade bara fått umgås ett par timmar!

Försedd med onödigt koppel så skulle jag släpas iväg.

Nora ville inte skiljas från mej så hon försökte följa med och var stendöv när

hennes matte ropade på henne.

Slutade med att Nora också drabbades av onödigt koppel eftersom människorna

bestämt att vi umgåtts klart för idag.

Vad hade det gjort om hon hängt med mej eller jag stannat kvar?

Hörde bara att vi minsann ska träffas på måndag.

Jaha, men det är flera evigheter till måndag!!!!

Jag tänker faktiskt gifta mej med Nora och då ska vi umgås så ofta som det

passar oss utan dumma mänskliga idéer!

Släpades iväg utan hänsyns till mina känslor.

  

Struntar fullkomligt i mattes vårtecken.

Årets första blåsippsknopp hittade hon idag.

Gick hem och deppade, det är alldels för lång tid till måndag.

Var ute på en vanlig tråkig eftermiddagsrunda där det inte hände nåt av värde.

Jo, snön sjunker ganska ordentligt nu när det är varmt.






Av Sigge Svamphund - 11 mars 2011 18:03

Idag har jag ju fått roa mej på egen tass utan Nora.

Är roligare att vara två i skogen!

Inte blev jag skjutsad nånstans för matte påstod att det var snorhalt.

Fick hålla mej i hemmaskogarna istället.

  

Drog alltså runt i skogen och hade tråkigt.

Inte hade det blivit spa där jag trodde men det är i alla fall på gång.

  

Fortfarande full vinter inne i skogen..

Enligt matte så var det jobbigt att gå för snöäcklet är alldeles mjukt även i

skoterspåret.

Märkte inte jag så mycket av.

  

En liten fläck med barmark.

Rena paradiset, minst lika bra som en hel hög med lukta gott brudar.

Fanns precis hur mycket kottar som helst.

ÄNTLIGEN!!!!!!!!

Hade svårt att välja.

  

Kunde dessutom gå en väg som inte har varit framkomlig på hela vintern.

Hade mycket att kolla.

  

Som här.

Jag vet att jag har ett av alla mina fynd nånstans under snön. Vad det är minns jag

inte och inte lyckades jag hitta det heller.

Efter ett par timmar i skogen så gick jag hem.

Slappade innan det var dags att ut igen.

Gick till närmaste skogen.

  

Nu är det vår!

Årets första nässla har kommit upp.

  

Alltså bestämde jag mej för att jag skulle jobba.

Har haft semester alldeles för länge och det suger i svampsökstarmen.

Här har jag hittat nåt.

  

Så klart jag hittade svampar!

Föränderlig tofsskivling där bäst före datum har passerat.

Fick i alla fall massor med beröm och självklart godis av matte.

  

Så här ser de ut när de är fräscha.

En mycket god svamp som kan komma redan i maj, men absolut inget för den

ovane svampplockaren.

Jag tycker att det börjar vara dags för murkelhundsjobb nu.

  

Dagens fynd.

En övergiven pulka inne i skogen.

Funderade på om jag skulle ta den med mej och ge till människovalparna.

Fick jag inte för skitmatte.

Nåt om att de inte alls vill ha vintersaker nu.

Gick hem igen och fortsatte drömma om bättre tider, typ måndag när det är

dags för Nora igen.



Av Sigge Svamphund - 10 mars 2011 17:58

Efter mina vanliga morgonbestyr så var det dags att hämta Nora.

Matte sa att en överraskning väntade.

  

Här är den på gång.

Långt där borta så kommer hon.

  

Yes!

Dubbeldejt för min del eftersom Cleo skulle följa med på våran runda.

Mycket trevligt.

Vi gick i väg till skogen.

  

Tar sej med Nora, här har hon kommit på att hon kan tillverka pinnar själv.

Fast dessa var ju inte så mycket att hurra över så hon försökte självklart

sno alla bra jag hittade.

  

Cleo går ju mest runt i sin egen lilla Cleovärld.

Men här har hon fått bråttom eftersom vi var en bit bort.

  

Jag hade i alla fall turen med mej och hittade en spagrop.

Som sagt man ska vara gad för det lilla, men jag vet ju att bättre tider väntar.

  

Cleo och Nora ägnade sej åt ointressant tikprat en stund.

Vet inte vad det var för intressant i snödrivan.

  

Enda bilden med oss alla tre.

Eller snarare 2,5 hundar.

Blev dåligt med bilder idag eftersom matte och Cleos matte gick och ägnade sej

åt mänskligt tråkprat.

Hur som helst hade i alla fall vi tre hundar trevligt tillsammans.

  

Tillbaka hos Nora så insåg vi att en katastrof höll på att ske.

Vi hade ju inte brottats på hela tiden.

Det måste vi bara göra.

Blev en snabb match innnan vi var tvungna att skiljas åt.

Hörde minsann de där förhatliga orden............. ses på måndag.

Väntar alltså tre urtrista dagar!

Varje dag borde vara Noradag tycker jag.

Gick hem och deppade.

När jag skulle ut för eftermiddagsrundan så kom det en massa hälsovådligt regn.

Alltså ville jag absolut inte vistas ute.

  

Blev lite bättre sen för jag fick gå ner till min favoritgranne.

Blev bjuden på gott godis och snodde åt mej lite kattmat.

Mycket trevligt medan regnet öste ner.

Kom på att jag för ett tag skrev att jag skulle visa bilder på mattes senaste

tillverkning.

    

Här är dom.

Tjär respektive kådsticks.

Alltså salvan fast gjord som sticks istället.

Lätt att ha med i fickan.

Tjärsticksen är superbra mot mygg, fästingar, bromsar, knott och sånt.

Kådsticksen är ju undergörande för våra tassar och människohud.

Finns att köpa av matte.

Av Sigge Svamphund - 9 mars 2011 18:14

Blev en upptagen dag i mitt hundliv.

Började med morgontoalett och slappande.

Sen var det dags att hämta Nora för dagens långrunda.

Idag hade matte den goda smaken att använda min bil så vi blev skjutsade till

skogen med Vithajssjön.

  

Vi inledde rundan med en massa skoj busande.

  

Våren närmar sej, barmark vid Vithajssjön.

Jag berättade självklart om den utmärkta badplatsen som ska finnas här.

  

Någon hade kört snöskoter på sjön så då ansåg matte att vi kunde gå på isen.

Håller den för en sån klarar den två hundar och en människa.

Tillbaka på land så visade det sej att snöskotern kört på vägen mot Skattkistesjön

så jag kunde visa den vägen för Nora.

  

Berättade om bäcken med de bra skuminpackningarna.

Tyvärr inga såna idag men det dröjer nog inte så länge.

   

Kolla skogen i söderläge.

Massor med barmark.

Helt underbart!

   

Nora är smart, i dag kom hon på att grankottar är skoj och lät bli att försöka

stjäla min. Hon hittade en alldeles själv.

   

Inte är det vår överallt inte.

Spabäcken är gömd under onödiga isen.

   

Tröstade mej med en bra pinne som jag trodde att jag skulle ha själv.

   

Trodde var ordet för Nora ansåg som vanligt att den var hennes.

   

Som här, jag tänkte berätta om en bra nästansjö.

Nähä, inte lyssnade Nora inte hon snodde min pinne och stack.

Fast jag snodde tillbaka den igen.

   

Ute på Vithajssjön igen och vi har uppfunnit en ny lek. 

Denna kallas för hopp över liggande svamphund.

Mycket skoj lek. 

Alla hundar borde ha en svart labradorkompis, eller vad säjer du Rudi?

   

Efter den skoj leken så ägnade vi oss åt godissök.

   

På väg tillbaka till bilen och Nora har rymt.

Hon försvann snabbare än blixten och var borta.

Efter flera timmar, enligt matte, eller egentligen några minuter så kom hon

flåsande.

Matte tror att hon försökte jaga Hälge för det var färska spår.

   

Slutade med onödigt koppel för henne medan jag slapp det ytterligare en stund. 

Åkte och lämnade Nora , men vi ses ju igen imorgon.

Var hemma och slappade ett tag innan jag skulle ut och åka igen.

Hamnade i Malmköping.

Fick passa bilen ett tag medan matte pysslade med nåt.

Sen gick jag min eftermiddagsrunda där.

Träffade en snygg brud men matte hade ju självklart kameran hemma.

Hemma igen så pratade matte i telefon och sen talade hon om för mej att jag ska

bli Malmköpingsbo.

När jag passade bilen så tittade matte på en lägenhet som hon och jag ska

flytta till i sommar.

Kommer säkert att bli väldigt bra.

Mattes pappa mår bättre och har fått komma hem från sjukhuset idag.

Jag har massor med obesvarde kommentarer nu.

Hinner inte med all dom så jag börjar om från början idag med att svara.


Av Sigge Svamphund - 8 mars 2011 18:12

Tack för all tum och tasshållning!

Jag börjar väl med en sjukrapport.

Mattes pappa är kvar på sjukhuset i alla fall tills imorgon eftersom han

har diverse besvär.

Mycket bättre att han är där tills de märker att han piggar på sej, med tur kanske han kan komma hem under morgondagen.

Människovalpen Adam mår ju inte heller bra.

Människoveterinären har sagt att han har nåt virus och förkylningsastma.

Så han äter nån medicin och blir förhoppningsvis snart bra.

Slut på sjukdomsprat och över till min dag.

Matte påstår att hon är trött pga oro både för sin pappa och Adam så hon hade

ingen lust att skjutsa till nån skog idag.

Gick och hämtade Nora.

Syns dåligt på bilden, men Nora är ute och går med mej.

Hon greppade mitt onödiga koppel och tänkte styra vart jag skulle.

Men matte tog hand om både mitt och hennes onödiga koppel så gick vi.

   

Kom inte så långt så träffade vi Cleo som var ute och rastade sin matte.

Trevligt umgänge en liten stund innan vi skulle vidare åt olika håll.

   

Jag kapade ett litet träd som jag tänkte roa mej med.

Tänkte Nora också så det blev dragkamper.

   

Efter ett antal såna så var detta vad som återstod av det från början långa trädet.

Nora har nog motorsåg i munnen för hon kapar allt.

   

Men det tar sej. 

Hon har sett hur jag gör när jag skaffar bra pinnar så här håller hon på och

tillverkar en. Behöver jag tala om att jag hämnades och snodde den?

   

Kolla!

Det tar sej, blir säkert vår snart för idag hittade vi en stor fläck utan äckelsnö.  

Verkligen på tiden.

Så skönt med ris och mossa under tassarna igen.

  

Men för det mesta så ser det fortfarande ut så här.

Lär ta en stund innan allt är borta.

  

Jag och Nora tyckte att vi skulle gå den här vägen och kolla om det fanns nåt

spännade.

Tyckte inte matte som var trött och inte alls kände för att gå där.

  

Turen var med mej så jag hittade en spagrop.

Bara det att jag fick höra att jag var larvig.

Tänkte nämligen inte alls upplåta plats till Nora i den så jag svor.

Vad då spagropar är ännu rödlistade så de få som finns är min privata egendom!

  

Som sagt den där äckelsnö den är djup den.

Når mej fortfarande till magen på många ställen.

  

Innan det var dags för onödiga koppel igen så fick vi leta godis.

Sen så skulle Nora hem till sej. Jag behövde inte sittstrejka för jag hörde att

matte sa att vi ska ses imorgon igen.

  

På väg hem. Skit att hon inte kan ta bort onödiga kopplet.

Jag behöver faktiskt ta en simtur!

Fick inte, nåt om alldeles för strömt vatten.

Är det absolut inte, jag klarar allt!

Gick hem och slappade medan matte sov på soffan ihop med de där telefonerna.

Tog till sen eftermiddag innan det kom besked om hennes pappa.

Har varit ute på tråkpromenader sen utan att det hänt nåt av värde.

I morgon hoppas jag att hon skjutsar oss till nåt bra ställe.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards