Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under januari 2011

Av Sigge Svamphund - 23 januari 2011 17:50

Här går det alldeles som vanligt, alltså i mattes vörld inte alls.

I morse så lånade hon min dator för att kolla en del saker.

Gick bra tills hon skulle skriva nåt, då bestämde tangentbordet att det tröttnat

på livet och dog.

Var glada att ni inte hörde vad matte sa, hon tycker att det räcker sen länge med allt som lägger av.

Utan tangentbord så kan man inte göra så mycket med datorn i alla fall inte allt som matte behövde göra.

Gick ut för morgontoaletten och hade tur och träffade Dolly.

Alltid trevligt med sällskap.

Slappade ett tag innan det var dags för en längre runda.

  

Hade passerat Pascos hus och hunnit en liten bit till när jag hörde ett bekant ljud.

Pasco talade om att han gått ut, så jag tvärvände.

Tänker inte missa mina kompisar.

Hade sällskap med honom en stund.

När vi skiljts åt så var det dejtdags.

  

Min tjej Frida kom med sina människor.

  

Hon hade sin lillasyster med sej också, mycket trevligt med två brudar.

  

Fortsatte mot skogen och hittade ett ställe där det gick att gå.

  

La mej och drömde om kommande badsäsong.

Vid den sjön så fanns det inte skymten av något vatten tyvärr.

  

Detta är minsann inte bara en pinne.

Det är en mattefälla!!

Jag lyckades med att placera den så att matte fick snörulla.

Rekomenderas inte...... hon sa så många underliga ord.

  

På väg tillbaka och jag känner en mycket intressant lukt.

Har kottar i öronen så jag hörde inte alls matte.

Fast till slut så var hon ifatt mej och jag hamnade i onödigt koppel.

  

Anledningen till min dövhet.

Skitsnygg labradorbrud som dessutom luktade extra gott.

Hon gillade verkligen mej och ville busa medan jag hade planer på att göra valpar.

Fick inte göra några valpar.

Men människorna har bestämt att när hon slutar lukta gott så ska vi träffas.

För hon behöver en snygg kille att busa med.

Självklart ställer jag upp på sånt!

Gick hem.

När jag skulle ut på eftermiddan så hamnade jag hemma hos Pasco.

Han är snäll han för han har lånat ut ett tangentbord så jag kan blogga.

  

Jag var mest intresserad av Pascos gris. Visst jag har en likadan, men Pascos är

roligare och hans matte behövde tränas i griskastning.

  

Provsatt vad som ska bli min nya säng.

Pasco gillar den inte så jag ska få den, kan säkert sova bra där.

Ska hämta den när jag och matte har tillgång till bil.

Förresten, ni vet bilen jag hittade i skogen i fredags........

Pascos matte hade läst att precis en sån hade stulits, matte ringde till polisen och

talade om vad vi sett. Det var den stulna bilen, men polisen hade varit och hämtat

den.

Till sist, ursäkta Äsla och Ästher, matte glömde ta bild på Askur idag.

LOOOVAR att fixa det i morgon under förutsättning att inget annat gått sönder.



Av Sigge Svamphund - 22 januari 2011 18:18

Har haft en synnerligen slö dag.

Det är lite sjukstuga här.

Min mage har inte varit i allra bästa skick, matte gnäller över ont i magen och

illamående, kattvalpen Askur är också dålig i magen.

Jag hittade något i skogen igår som jag snabbt slukade, troligen det som min

mage inte riktigt gillat.

Matte hittade inget ätbart i skogen så hon skyller på sin blodsockermedicin.

Askur har ingen förklaring till sin taskiga mage.

Gick i alla fall en sväng i skogen på förmiddan.

  

Längre bort i skogen så är min schäferbrud Nova och hennes husse.

Jag hörde att han sa ligg och stanna och trodde att han menade mej så jag la mej.

Nähä, det var tydligen Nova och inte fick vi träffas heller.

Övergick till att ägna mej åt mina vanliga hundgöromål.

  

Här var matte övertygad om att jag stuckit på egna förbjudna äventyr.

Fanns jag inte framför henne så var jag borta.

Bara det att jag var bakom henne upptagen med en spagrop!

  

Hade lite bekymmer med om jag skulle ta den bra pinnen eller kotten.

Funderade ordentligt över mitt val.

  

Blev kotten.

Kottar är faktiskt allra roligast.

  

Eländiga onödiga is!

Här kan jag ibland till och med simma.

Men nu var det bara en massa äckelis.

  

Gick förbi sjön och mitt sjöspa har blivit ännu större.

Bar det att jag får absolut inte använda det sen jag gjorde illa en tass där.

Matte påstår att det kan ligga hur mycket glas och annat otrevligt som helst på

botten och sönderskurna tassar ska jag inte ha.

Men efter som det är större så kanske badsäsongen är nära.

  

På väg hem så mötte jag Dahrma.

Ungefär då så började det falla en massa äcklig snö.

Fullkomligt onödigt.

Gick hem och slappade ihop med matte på soffan.

När jag var ute på eftermiddagsrundan så träffade jag Pasco.

Han passade sin husse som passade affären.

Hade trevligt umgänge med Pasco en stund innan matte släpade mej vidare.

Sen har jag mest slappat.

Min mage är helt ok igen, bara matte som gnäller och Askur som springer ofta

på lådan.

Ska ha en slö kväll på soffan ihop med matte tror jag.





Av Sigge Svamphund - 21 januari 2011 18:01

Börjar med en liten ursäkt.

Har varit dålig på att besvara era kommentarer ett par dagar.

Ska försöka åtgärda det idag.

Matte har med anledning av sjuka bilen lagt beslag på min dator alldeles för

mycket.

Men det ska bli ändring på det också.

Idag har jag haft en ganska normal hunddag.

Skulle som vanligt ta mina långa skogsrunda på förmiddan.

  

Hade tur och träffade Cleo.

Tyvärr var hon som vanligt på väg hem.

Men hörde att människorna pratade om en gemensam promenad någon dag.

Hoppas jag verkligen att de ser till att det blir av.

  

Hade ännu mer tur för där jag och matte försökte trampa upp stig för ett par

veckor sen så var det nu upptrampat precis hela vägen.

Hittade självklart en massa trevliga spagropar.

  

Såg att Rudi hade bild hos sej på skog utan snö.

Hundlivet är djupt orättvist.

Det är inte så långt mellan oss men detta var den största fläcken utan snö som fanns

i skogen.

  

Nu är det lätt att hitta bra pinnar som denna.

För övrigt var det gott om kottar också.

  

Ute på plogad väg igen.

Här är det trevägskorsning.

Jag kände för en riktig långrunda och ville gå rakt fram, då kommer jag runt

ytterligare en sjö och en massa trevlig skog.

Matte vägrade, den vägen tar många timmar och där ska vi gå när det är snöfritt.

Hon trodde att vi skulle gå åt ett håll men................

  

Vägen bestod av blankis utan ett endaste gruskorn.

Spåren på bilden är mina, jag halkade ordentligt och till och med trillade.

Nähä, sa matte vi ska inte ha skador på dej också.

Blev alltså den tredje vägen.

Där gick det faktiskt att ta sej fram.

  

Någon har tröttnat på sin bil och då dumpar man den i skogen.

Vadå, köra till skroten, det är bättre att bara ställa den nånstans.

Mänskligheten är underlig.

  

Slut på plogad väg och jag har bråttom!

För nedanför backen finns det nåt väldigt intressant.

  

Min å som rinner mellan två av sjöarna.

Tro nu inte att jag fick, nädå, matte förbjöd mej att en tänka tanken.

Varför????????

Vad hade en kort simtur kunnat göra för skada?

  

Gick genom skogen tillbaka.

Jag hade inga problem för skaren höll för mej.

Matte svor ibland för det är inte överallt snön sjunkit ihop ordentligt.

Men lite mer plusgrader så kommer mina skogar att bli framkomliga igen.

  

Hittade min bra spagrop med vatten som doftar utsökt.

Ingen onödig is på den heller.

Blev bra inpackningar.

  

Till slut så nådde jag spängerna över närmaste sjön.

Enligt matte så var det skönt att kunna gå där utan att fastna i en massa snö.

Efter tre timmar i skogen så gick jag hem och slappade.

Har inte hänt nåt mer av värde under dagen.

Lovade matte att lägga upp en länk här med tanke på vargslakten och diskussioner

om jägare.

http://www.vf.se/asikter/insandare/jagarna-ett-storre-problem

En ovanligt vettig djurägare i trakter med både varg och björn.

Läs även de kommentarer som finns under insändaren.



Av Sigge Svamphund - 20 januari 2011 18:12

Har funnits bättre dagar än denna.

När jag skulle göra min morgontoalett så hamnade jag i min bil.

Fick åka med den ett par hundra meter ungefär.

Dags för nytt besök hos bilveterinären.

När bilen lämnats så gjorde jag min morgontoalett utan att det hnde nåt skoj.

Efter att ha slappat ett tag så skulle jag ha en längre runda.

  

Började bra.

På min väg mot skogen så passerade jag affären och den stod min schäferbrud

Bella och vaktade.

Umgicks en liten stund med henne innan matte släpade iväg mej.

  

Dags att bli av med onödiga kopplet och då behöver jag en pinne eller kotte i

munnen.

Men bra pinnen var minsann fastfrusen, gick inte att få loss den hur jag än slet.

  

Ja ja det ordande sej för jag hittade en kotte.

För tillfället så är det ju ganska gott om grankottar till min stora lycka.

  

Mindre bra.

Otäcka minusgraderna är ju tillbaka och med dom onödiga isen.

Titta bakom mej, superspa skulle det ha varit om inte onödiga isen förstört allt.

  

Mycket irriterande!

Samma sak här, onödig is som inte gick att slå sönder.

Undrar vem som snott de trevliga plusgraderna?

Jag vill ha tillbaka dom!

Ägnade mej åt vanliga hundgöromål istället som leka med kotte och sånt.

   

Äntligen!

Dagens enda och det tog över en timme i skogen att hitta den!

Fick jobba en hel del med att få bort onödiga isen innan den var användbar.

   

Så här såg snön ut när jag var klar och ruskade av mej.

Matte säjer att det är tur att jag är svart för hon vill inte veta hur jag egentligen

ser ut i pälsen.

Har hört nåt om att jag stinker. 

Gör jag absolut inte!

Luktar gott av lerigt spavatten.

Finns bara en enda fördel med minusgraderna.

Jag slipper torteras för matte vill inte förstöra mitt naturliga fett i päls och hud.

Risk att jag fryser då.

Tänk om hon kunde tänka så resten av året också! 

  

Så påstår hon att det ser kallt ut med rimfrost i pälsen.

Är det absolut inte, kan ju inte jag hjälpa att det blir så när pälsen är våt.

  

Positiv överraskning. Sist jag gick här så var det djup snö och bara spår av Hälge.

Skitjobbigt att ta sej fram.

Nu hade de varit snälla och plogat och helt plötsligt fanns vägen.

Gick hem och slappade, medan matte gick runt och stirrade på klockan.

Så skulle jag ut igen och hamnade hos bilveterinären.

Nu fick min bil sin dom och matte huvudvärk och ont i magen.

Äntligen så hade felet som gör att den läcker olja hittats.

Nåt som heter topplockspackning måste bytas för den läcker där.

Kostar en ganska stor hög med pengar.

Matte tänker och tänker men det blir nog så att den får en ny.

Visst bilen är gammal men den har gått väldigt lite så några år till kan den säkert leva.


Av Sigge Svamphund - 19 januari 2011 18:02

Tillbringade en stor del av förmiddan med att passa bil.

Var med matte i Eskilstuna.

Hon skulle handla tråkmat och fixa andra tråksaker så det blev en del passa bilen.

Efter allt passa bil så skulle jag hälsa på hos hennes föräldrar.

Passade på att gå en kortare runda i stan också.

Blev mycket trevligt.

  

Träffade José så jag fick sällskap på min promenad.

Det är Josés matte som skrev artikeln om mej i tidningen Land i höstas.

Mötet slutade med att José också kommer på lydilitykursen i april.

Så nu är alla platser bokade på den. Ska bli väldigt skoj att träffa så många polare

och lära oss skoj saker ihop.

Hos mattes föräldrar var det lunch.

Mycket gott.

Jag åt raskt upp min portion.

  

Kunde tänka mej mera, men allt utom gröna bönorna var slut.

Här matar mattes pappa mej med bönor, gott det också.

Så skulle jag åka hem, mattes mamma följde med för hon skulle få tillbaka sin bil.

Råkade ut för passa bilen igen ett par gånger.

Hemma igen så skulle jag hinna med en skogssväng innan det blev mörkt.

  

Matte skulle testa de här också.

Hon tänker varken isrulla eller bryta armar och ben.

  

Blev en sväng i närmaste lilla skogen.

  

Enligt matte är detta ett vårtecken.

Stenen alstrar värme så snöeländet smälter.

Kan gärna fortsätta så nu.

  

I lilla skogen brukar det vara dåligt med spa men till och med där fanns de i

ganska stora mängder.

Om min nos ser underlig ut så beror det på att jag har en kotte i munnen.

Hittade massor med kottar också.

Gillar töväder, det underlättar hundlivet väsentligt.

  

Matte påstår att vi ska gå hem.

Har jag inte alls lust med, är fullt upptagen med en spagrop.

Litar inte på att de kommer att finnas kvar så det gäller att passa på.

  

För övrigt så behöver jag barmark.

Försöker torka mej efter en spaomgång.

Går absolut inte bra att torka sej på onödig snö, ska vara barmark med barr och

löv eller gräs då blir jag torr och inpackningarna gör nytta.

Gick hem och sen har jag mest ägnat mej åt att slappa.



Av Sigge Svamphund - 18 januari 2011 17:47

Vilken helt underbar skogsrunda jag har haft!

Den bästa på flera evigheter.

Eftersom jag och matte har mattes mammas bil just nu så blev jag skjutsad till

Gröna männenskogen.

Har inte varit där på länge.

  

Hann bara ur bilen så hittade jag detta. Svarta och röda vinbär och hallon slängda

i en snödriva.

Människor gör för det mesta väldigt märkliga saker.

  

På väg in i skogen. Det finns en bra sak med Gröna männen.

Vägen är alltid välsandad så de ska komma fram med sina hemliga bilar.

Inte ett spår av några Gröna män och vägbommen var låst så det kändes lugnt.

  

Efter att ha hittat hur mycket grankottar som helst så dök dagens första

spagrop upp.

Helt underbar var den, kunde ha varit kvar i evigheter.

  

På väg upp från en annan och jag fastnade inte ens i snön.

Fast ungefär nu var det slut på det roliga.

Gröna männens skyddsvakter kom åkande, verkade vara de vänligt inställda

eftersom de hejade, men de innebar att det skulle komma lastbil också.

  

Hade tur för vägen innan alla gröna hus var plogad.

Matte hade ingen lust att gå de andra vägarna med Gröna män i omgivningarna.

Missade tyvärr mitt vinterdass pga det men det löste sej med granar istället.

  

Svart hund i svart vatten.

Gissa om jag spaade.

Körde mitt berömda spaskall så nu låter jag inte lika eländig som på filmen

jag visade härom dagen.

  

Dålig bild men stora kisse Lo hade gått på vägen.

Matte hade troot att hon skulle ta bild på perfekt spårlöpa.

Blev ingen, bara en massa konstiga ord om en viss hund som effektivt förstörde

spåren genom att hysteriskt rusa till nästa spabäck.

Vet jag inget om, hon måste ha hallucinerat för jag såg ingen annan hund.

  

Till och med stora superspagropen gick att använda.

Som jag har längtat efter detta.

Tyvärr så går det inte bra att torka sej i snö, blev bara en massa bruna spår

efter mej.

Matte tog bild på det men så glömde hon ladda upp nån sån åt mej.

  

När jag inte spaade så ägnade jag mej åt pinnar och grankottar.

Helt plötsligt så fanns det ett överflöd av båda sorter.

  

Detta bådar gott.

En liten myr som oftast är torr.

Nu fanns det vatten precis överallt, till och med under snön.

Säjer bara mer töväder till hundarna!!!!

  

Tänkte gå och kolla min bra bäck.

Matte vägrade, hon tänkte inte pulsa i halvmeterdjup snö som dessutom döljer

en massa vatten.

  

Kollade om Vilda grisen hade bökat fram nåt intressant.

Det hade den inte.

  

Detta är en del av min bäck.

Löjligt lite öppet vatten. men jag hörde hur det forsade under snön och

onödiga isen.

  

På väg tillbaka så hade jag tur.

Min pålitliga godistall, nu växte det helt plötsligt köttbullar på den.

Rensade den självklart från alla så inte Räv eller Lo snor det som faktiskt till hör mej.

  

Har precis kollat en liten bäck där det brukar finnas bra skum till inpackningar.

Fanns bara ytterst lite, men bättre tider kommer säkert.

  

Tillbaka vid gröna husen och Gröna männen var borta igen.

Kollade självklart av vinterdasset.

Enda jag kan klaga på är att Gröna männen inte skotta gång åt mej.

Det gjorde de minsann förra vintern.

Ska nog klaga nästa gång jag ser dom.

  

Skitmatte har bestämt att vi ska gå till bilen och åka hem.

Jag har helt andra planer.

Vet att det finns minst 17957 ospaade spagropar kvar, ett par miljoner grankottar

och nästan lika många pinnar.

Alltså inte alls dags att lämna skogen efter nästan tre timmar.

Men skitmatte vann tyvärr.

Nu hoppas jag att detta töväder fortsätter för då kan jag snart simma och bäst

av allt om snöäcklet sjunker lite till så kommer det att gå att komma fram på

alla bra stigar.

För att inte tala om hur otroligt snygg min päls kommer att bli av alla inpackningar.

Har ägnat en stor del av eftermiddan åt att drömma om sånt.

Av Sigge Svamphund - 17 januari 2011 18:20

Haft en sån där upptagen dag.

Började med en väldigt halkig morgontoalett, blankis överallt.

Sen skulle jag ta itu med alla dagens göromål.

Skulle åka tåg till Eskilstuna.

Matte ansåg att vi skulle gå i god tid pga halkan.

Kom till stationen tre minuter innan tåget skulle komma.

  

Inget är som väntans tider.

Tåget dröjde i nästan 40 minuter innan det behagade dyka upp.

Till Eskilstuna kom jag i alla fall.

Fick gå genom centrala stan, mycket intressanta dofter.

Träffade en trevlig typ som busade med mej, matte var jätteglad för att äntligen

få syn på honom.

Tydligen har hon letat länge efter den karln.

Nä, hon raggade inte utan han säljer de hemlösas tidning Situation Stockholm.

Äntligen lyckades matte köpa den och stödja en god sak.

  

Uselt med granar i Eskilstuna men nöden har ingen lag så de här buskarna fick

duga. De är ju i alla fall gröna.

  

Till slut så hamnade jag hos människovalparna Oliver och Adam.

De är sjuka så de behövde lite hundlig uppmuntran.

Mycket skoj bus blev det,

  

Adam ägnade sej åt att äta kex så jag hade lite kurs igen.

Jodå, det blev kex till mej.

  

Oliver orkade inte busa lika mycket som vanligt så han tyckte att vi skulle titta på

TV istället. Jag är inte så TV intresserad så jag föredrog bollen.

  

Strax innan jag skulle gå vidare så skulle Adam äta.

Lyckades komma över ett par smakbitar.

Ut och gå igen i stan.

Hittade flera enorma spagropar som jag inte fick använda för matte eftersom det

var på fel ställen.

Typ mitt på gator och andra korkade ställen.

Nu hamnade jag hos mattes föräldrar.

Lyckades få god lunch där.

  

Människovalpsbus och så mat på det då blir jag trött.

Matte fick smyga med kameran för att få till den här bilden.

Gillar egentligen inte att visa den, ni kan ju tro att jag har blivit en lat hund.

Så lånade vi mattes mammas bil för att åka hem.

På väg hem så hände det!

  

Hon både bromsade och svängde på alldeles rätt ställe.

Jag hamnade alltså hos Giah!

Har inte varit där på många evigheter.

Först var bara hennes dotter Alyssa ute.

  

Men så kom Giah också.

Hade en massa skoj bus en stund. Men människor är ju så tråkiga.

Matte påstod att vi var tvugna att åka hem.

Förutsätter att jag får dejta Giah snart igen!

Hemma igen så har jag bara slappat, är ganska trött.

Fick passa huset en stund medan matte åkte iväg och gav bort mitt godis till

en schäfer.

Ja, ja hon påstår att hon åker till Bokbussen och lånar böcker, men jag har

minsann varit med och sett hur schäfer får mitt godis.

I morgon ska jag dra till skogs och leta spagropar.


Av Sigge Svamphund - 16 januari 2011 17:56

Har haft en ganska slö dag.

I morse hade det kommit en massa äcklig snö igen, fullkomligt onödigt.

Skulle som vanligt ta en lite längre förmiddagsrunda.

  

Började inget bra.

Var inte att tänka på att gå vägen som matte hade trott att vi skulle gå.

Alldeles för djup äcklig snö.

  

Passerade den trevliga bäcken.

Här försöker jag få matte att begripa att jag behöver bli av med onödiga kopplet.

Hade räckt med bara nån minut.

Ett snabbt dopp bara...........

Nähä, hon är envis kärringen för jag blev inte av med det utan släpades iväg

utan att ens fått doppa tassarna.

  

Hade problem med vägar hela rundan.

Som här, jag tycker att vi ska ta den här vägen och matte tvärvägrar.

Hon tänkte inte alls försöka ta sej fram i djup och blöt snö.

Blev vägen istället.

  

Här fick jag bara höra att jag kunde ju drömma om att hon skulle klättra över

meterhöga snövallar bara för att jag ville testa en oframkomlig stig.

  

Någon har skottat ett hål i snövallen mot sjön.

Fanns människospår på opålitliga isen.

Nähä, ingen ispromenad heller.

Matte vägrade med hänvisning till att nog för att hon är utled på allt strul.

Men inte tillräckligt trött på livet för att försöka drunkna i iskallt vatten.

Isarna är allt annat än pålitliga och bör undvikas påstår hon.

Blev alltså vanliga tråkvägen igen.

  

Det där trevliga öppna vattnet som jag sett här hade nästan försvunnit under snön.

Som om inte det räckte så började det falla hälsovådligt regn.

Väldigt bra för att få bort snöäcklet men mindre bra för min hälsa.

Ådrog mej självklart skador.

  

Titta bakom mej och gissa vad jag ägnade mej åt. Tänkte att det i alla fall skulle

läka några av alla skador som regnet orsakat mej.

  

Nästan tillbaka i samhället och jag har precis kommit på att jag behöver muntra

upp mej med att leta fynd.

Jag syns som en svart prick mellan granarna.

Men jag hann inte ens börja leta innan jag var tillbaka hos matte. Varför lärde jag

mej att komma på inkallning??

Fick bara höra att jag fortfarande inte får springa runt på tomter och leta efter

sånt som jag i alla fall inte får ta.

Resten av dagen så har jag mest slappat och varit ute på tråkpromenader.

Imorgon väntar visst en upptagen dag med människovalparna bland annat.

Till sist så ska matte få skriva några rader här.

Just nu pågår ju den avskyvärda slakten av våra rödlistade vargar.

Djuret som hatas av jägarna eftersom det konkurrerar om älg och rådjur.

Följande historia tycker jag bevisar att hat ofta uppkommer på grund

av okunskap.

Den berättades av en rovdjursskötare vid ett av mina besök hos vargarna

i Kolmårdens djurpark.

Hon skulle guida en grupp i varghägnet.

Med i gruppen var en karl som absolut inte skulle gå in till de blodtörstiga

mördarmaskinerna vargarna.

Till saken hör att mannen var jägare och hade fått besöket i present.

Han hade varit mer än motsträvig och mest svurit och förbannat de hemska djuren

som minsann åt upp alla djur han tänkte skjuta.

Men han följde tillslut med in i hägnet.

Under den timme man umgås med vargarna så informerar den närvarnande

rovsdjursskötaren alltid om vargen, hur de lever, jagar osv osv.

När timmen var slut så grät den tidigare så hatiske mannen.

Han hade talat om att han inte begrep varför han ägnat sej åt att hata detta

underbara djur och hans dröm hade varit att få skjuta varenda varg han såg.

På en timme förvandlades han från fanatisk varghatare till att inse att vargen

har samma existensberättigande som alla andra varelser.

Tänk så mycket det kan göra att ta till sej kunskap!


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards