Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 15 januari 2011

En svart lördag

Av Sigge Svamphund - 15 januari 2011 17:41

Det är en kolsvart lördag idag.

  

Tusen blodtörstiga jägare fyllda av hat mot detta underbara djur är ute i

skogarna för en katastrofal slakt.

Vår anfader vargen som dessutom är rödlistad ska minsann jagas och skjutas till

varje pris.

Vad har den gjort för fel mer än att vara varg?

Den blir hungrig precis som alla andra levande varelser och då tar den en älg eller

ett rådjur.

Ett djur som annars troligen hade fallit offer för en jägares kula.

Det har hänt och händer att hundar faller offer för vargen.

Men vargen har sitt revir och försvarar det.

För övrigt läs detta från ett försäkringsbolag om dödade hundar.

11 vargdödade

93 dödades av vildsvin

713 dödades av trafik

12 sköts av andra jägare.

I detta nu så lämnas vargvalpar föräldralösa, "påskjutna" vargar kanske ligger

svårt skadade och lider någonstans i skogen.

Detta medan blodtörstiga drägglande jägare firar triumfer.

Det finns bara inte ord och matte skäms för att vara människa.

  

En gammal bild på matte och en varg.

Tagen i november 2002 i Kolmårdens djurpark.

  

April 2008 också Kolmården och mattes valp Marcus med varg

  

Samma tillfälle men matte med en varg.

Visst dessa vargar är tama och självklart kan man inte kela med en vild varg.

Men ALLA har samma existensberättigande!

Den här filmen har en speciell historia.

Matte har alltid drömt om att någon gång få höra vargar yla i verkligheten.

Så rymde hon från sin födelsedag för att för tredje gången hälsa

på hos vargarna.

Då händer det, flocken börjar yla till mattes otroliga glädje.

Förut har matte alltid sagt att det var en födelsedagssång till henne.

Men idag är det en sorgesång över alla deras vilda släktingar som skoningslöst

slaktas idag.

Frånsett allt depp över vargarnas hemska öde idag så har jag faktiskt fördrivit dagen.

Skulle gå en längre runda som vanligt.

  

Gick en väg som jag inte gått på ett tag för att kanske att det skulle gå att

komma fram genom skogen.

  

Jo jag hade tur det fanns en smal stig att gå på.

Irriterande detta att inte kunna gå som jag vill, men får vara glad för de få ställen

som finns.

  

Tur hade jag också.

En ljuvlig spagrop.

Tränade på mina spaskall, då kom det en människa på skidor.

Han trodde att jag var farlig eftersom jag skällde!

Har faktiskt inte tid med människor de få gånger jag hittar en spagrop.

  

Kändes skönt att komma ut på en skogsväg så jag fick större rörelsefrihet.

För utanför upptrampade stigar där drunknar jag i snöäcklet.

Träffade på ett par andra skidåkare som försökte skotta bort en snövall.

Tänkte självklart ge en hjälpande tass men matte ansåg att de skulle klara sej

mycket bättre utan min hjälp.

  

Jag har gjort det igen.

Alltså fastnat i snön efter att ha kollat ett tilltänkt spa.

Enligt matte så kommer jag att se ut som ett muskelmonster som missbrukat

anabola som jag sliter i snövallarna.

  

Men jag ger mej inte. Finns det en chans till spa så tar jag den, även om jag fastnar

i äckelsnön.

Hittade faktiskt ett par till och på ett ställe höll jag på att drunkna innan jag

äntligen kom upp igen.

Efter ett par timmar i skogen så var det hem och slappa som gällde,

Men jag påminde matte om nåt viktigt.

Såg att Kasper hade glömt att äta upp sitt stora Luddekex från adventspartyt.

Jag hade inte fått mitt jag heller.

  

Men nu är det ett minne blott.

Var alldeles utsökt..............

Borde få såna minst varje dag.



 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

15 januari 2011 19:41

Nej den där vargjakten gillar jag inte heller :( Dom sa väl från början att dom skulle skjuta ut svaga och dåliga individer. Men det verkar ju som om dom bara skjuter hej vilt på allt som rör sig :(

Härlig promenad du fick :) Ska bli spännande se hur mycke muskler du får då efter allt letande efter spa gropar under snön ;)

Ser att ni inte haft någon sol hos er heller idag :(

Ha en bra lördags kväll.

http://heratorpetsvinja.webs.com

Sigge Svamphund

16 januari 2011 19:27

Jag kommer att se ut som ett musklemonster enligt matte.
Allt fastnade i snödrivor bygger många muskler

 
Ingen bild

Ellis o Vigge

15 januari 2011 19:46

Vår matte säger:TACK Helena för att du sätter ord på mina känslor idag!!

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:08

Finns egentligen inga ord för det som sker nu

 
Rudi

Rudi

15 januari 2011 20:44

Ja, ilska över vargjakten känner väl alla normalt funtade människor idag, hoppas jag! Vargboken som matten fick av Tomten är helt fantastisk, berättar hon. En önskebok för alla som har minsta vargintresse. Välskrivna och lättfattliga fakta om allt som rör vargar och vargjakt genom tiderna! Läs den, hälsar hon!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:09

Vad heter boken? Finns den på din mattes tråkjobb?

 
Kasper

Kasper

15 januari 2011 21:39

Vad matte tycker om vargjakt deklarerar hon på sina Dagsländor, och jag håller med. Mina vackra förfäder!!! Som dom hetsjagar nu.
Det ÄR faktiskt en trist dag.

Bra i alla fall att du också äntligen fick äta upp ditt stora hjärtekex, visst var det smaskigt1 :)
Men att fastna i snövallar - inte kul alls!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:12

En förskräcklig dag!
Kexet var alldeles utsökt
Snövallarna borde ha försvunnit nu om jag fick bestämma

 
Ludde

Ludde

15 januari 2011 22:33

Vi får hoppas att det blir regn som kommer och sopar mattan med snön. Du kan väl hålla dig inne medan det regnar och gå ut i vårslasket sedan och spaa. Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:12

Alldeles för lite regn här men i alla fall plusgrader

 
Eva H

Eva H

16 januari 2011 07:51

Nu vill vi i och för sig EGENTLIGEN inte ha reg... MEN det vore väldigt bra om det regnade som bara den i vargtrakterna! För om de där skjutgalna idioterna inte har snön att spåra i så har vargarna i alla fall bättre chans!
Och jag må vara bra tveksam till EU, men de har ändå den goda smaken att kritisera Sverige för denna jakt.
Jag kan för mitt liv inte begripa detta vansinniga hat!
Kul att se de jättefina bilderna på Kolmårdens "kelgrisar"! Tror jag ska rymma dit nå'n födelsedag också om jag kan få råd:)

http://fyrfotingar.blogspot.com

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:13

Jag hoppas att Sverige blir fällda för denna fruktansvärda slakt

 
Hillman

Hillman

16 januari 2011 12:39

Din matte borde ha ett lasso med sig när du letar spa-gropar så hon kan dra loss dig om du fastnar. Idag har vi oxå sån där snö som man kan fastna i men den fastnar på mig i stället och sen allt som rasar ur träden, riktigt olustigt var det.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:14

Ha ha matte är så extremt dålig på att kasta så hon skulle aldrig lyckas träffa mej med det!

 
Ingen bild

Inga-Lill

16 januari 2011 12:44

Jag anser inte att det är skjutgalna idioter men alla får ha sin åsikt. Tyvärr så finns det mer vargar än det finns mat till dem i alla fall i mina trakter. Inga rådjur, dåligt med älg, inga harar, de vilda djuren räcker inte till och då letar vargen på mat i alla fall, närmsta fårhage och hundar även sällskapshundar och många katter har fått stryka på foten. Så det är nog inte så lätt att vara varg när maten tar slut. Visst den vandrar iväg och söderöver finns det gott om mat ett tag till i alla fall.

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:20

Om inte männiksna lagt sej i så skulle naturen ha skött detta utmärkt själv.
Det är inte ens hundra år sedan det fanns varg över hela landet.
Att sen varghatet är så befäst genom gu´vet vad gör ju inte saken bättre.
Visst finns det bytesdjur till vargen, men jägarna missar ju att skjuta några djur som vargen tar. Stor katastrof i deras ögon.
Vargen har större rätt till bytesdjuren än vad jägarna har som jagar för sitt höga nöjes skull, vi får mat på bordet i alla fall. Läs förresten om den omvände jägaren i Sigges blogg.
Kunskap och ta till sej kunskapen...........

 
Freja

Freja

16 januari 2011 15:20

Nej usch och fy för att mörda våra släktingar!!
Och de hade ju haft mat om inte samma jägarmänniskor dödat älgarna och rådjuren, så det så!!!
Husse skäms också för att vara människa när han tänker på hur många tänker...

http://prinsessanfreja.blogspot.com

Sigge Svamphund

16 januari 2011 20:20

Vad skoj med en ny besökare.
Jag ska gensta kolla in din blogg och se vem du är

 
Ingen bild

Ellis o Vigge

16 januari 2011 17:06

Vi håller med dej Freja,jägarna har själva gjort slut på vargarnas mat!!

 
Tidus

Tidus

17 januari 2011 14:18

Vilken klok matte du har, här hemma håller vi alla med henne. Nu får vi kusiner stämma upp i sång, yla våra gulögda bröder till minnes...

http://www.tidus.bloggagratis.se

Sigge Svamphund

18 januari 2011 19:27

Ja vi får förena oss och yla för alla stackars vargar som dog bara för att de är just vargar

 
Boman

Boman

17 januari 2011 16:36

Oh, visst ja, har knappt hunnit med nyheter. Så nu är de blodtörstiga jägarna igång. Blev nästan lynchad när jag i Värmland vågade uttrycka mitt gillande för varg och annat vilt. De ska skjutas sa man, de skadar vår natur!De är farliga för folk och hundar, sa man. Minsann... Men varg och björn anfaller bara gubbar med gevär, av någon anledning.
Minns med glädje de vargar som konserterade utanför vårt boende på JärvZoo förr förra sommaren. http://bomanskassar.wordpress.com/?s=J%C3%A4rvzoo
Dit ska jag igen!

http://bomanskassar.wordpress.com

Sigge Svamphund

18 januari 2011 19:26

Nu ska matte flytta påstår hon.
Tydligen tänker hon bo på det där zooet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards