Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 2 januari 2011

Av Sigge Svamphund - 2 januari 2011 17:41

Innan jag berättar om mina nyårslöften och dagen så.............

Här kommer texten från Marie Ström som jag utlovade igår. Den finns även bland kommentarerna i gårdagens inlägg.


Jag skulle vilja börja med att det vi i dagligtal kallar lugnande tabletter är något hundägare får utskrivet av veterinär och det vanligaste är att dessa är muskelavlappnande. Vilket gör hunden trött och groggy i kroppen men det stora problemet är att hjärnan är glasklar i en obrukbar hundkropp. Det fungerar inte - inte sällan får hunden panik - den vill fly från faran men kan inte! Så många hundar blir ännu mer panikslagna av dessa piller...


Det som jag föreslog hos Helena på facebook var att ta på hunden en t-shirt, trä tröjan över huvudet och ett framben i varje arm. Bra om tröjan sitter lite tajt men löst och ledigt går bra om det inte finns annat! Det finns speciella thundershirt: http://www.thundershirt.com/ (För återförsäljare i Sverige är ni välkomna att höra av er så kan jag förmedla kontakt)


Tröjan gör hunden medveten om sin egen kropp. Genom att balansera kroppen minskar oron och hunden känner sig säkrare på sina rörelser och beteende. Man kan prova att låta hunden bära tröjan då och då så den inte alltid bara tas på när det är skrämmande saker på gång - för då är risken stor att hunden associerar tröjan med obehag. (Tröjan kan även användas vid åska eller andra tillfällen då hunden är/blir rädd och osäker/stressad.


I samband med tröjan kan man ge hunden zylkene och/eller D.A.P vilket är lugnande feromoner.


Det finns även homeopatmedel att ta hjälp av om man har en hund som är rädd/berörd av fyrverkerier.


Själv lärde jag mig detta med tröjan då jag gick på en utbildning met ttouch, vilket är en mjuk och härlig beröringsmetod där man även använder body wrap för att hjäla hundarna till kroppslig och själslig balans. http://www.tellingtonmetoden.se/tellingt...metoden.se/home.html


Prova gärna med tröjan - där är inga biverkningar! Välkomna att höra av er om ni behöver mer hjälp eller om det är något ni funderar över!


/Marie Ström
marie.int.dogtrainer@telia.com


P.S Jag har inte hunnit skriva i min dagbok men jag hoppas hinna inom kort och då ska jag berätta vad min egen hund gjorde med sin t-shirt på nyårsnatten)

www.marieofsweden.se


Visst låter ovanstående bra?

Matte ska testa på mej i alla fall.

Men min dag och mina löften var det. Börjar med dagen

Matte hade den goda smaken att skjutsa mej till Gröna männenskogen var ju

ganska länge sen jag var där.

  

På väg mot dagens äventyr.

Hade en hel del att kolla i skogen.

  

Som här mitt privata vinterdass vid Gröna männens gröna hus.

Fungerade som vanligt ypperligt, mycket skönt nu när det börjar vara svårt att

komma under granarna.

  

Det här var ju mindre bra, ska vara en mycket bra spabäck här egentligen.

Men bara en massa äcklig snö och onödig is.

  

Hade tur så vägen mot Komonstersjön var plogad.

Fast egentligen är det dags för vår nu så jag kan gå på alla mina bra stigar.

  

I brist på grankottar så gjorde jag ett annat fynd.

Det där svarta framför mej är en del av en gammal skosula.

Undrar hur den hamnat i snön mitt i skogen?

Roligt hade jag i alla fall.

  

Svart hund ska inte ha svarta saker i munnen för det syns inte på bild.

Jag har mitt fynd och försökte få med mej matte mot Krokodilsjön.

Tänkte att det kanske skulle vara lokal sommar där.

Matte vägrade.

  

Trodde att jag skulle få gå till fina bäcken istället.

Matte testade och sjönk till knäna i snön så hon vägrade igen.

  

Det dröjer nog innan jag kan bada i Komonstersjön.

Allt är bara vitt.

Hoppas onödiga isen försvinner snabbt för jag har ju så kort badsäsong i den sjön.

Ett kort tag på våren innan komonstren kommer och så ett kort tag på hösten när de

gått hem till sitt monsterhus igen.

  

Bra bäcken rinner ju mellan Krokodilsjön och Komonstersjön men hur mycket

jag än grävde så hittade jag inget vatten, bara snö och onödig is.

  

Min godistall är i alla fall pålitlig.

Växte ganska mycket godis på den.

  

Det finns hopp om en vår!!

Efter lite grävande så lyckades jag hitta vatten idag också.

Spaade och lät mina spaskall eka genom skogen.

  

La mej och drömde om bättre tider en stund.

Bakom mej ska det egentligen vara en superspagrop.

När den är som allra bäst så kan jag simma i den, borde bli vår nu.

Åkte hem fråm skogen och slappade.

Så var det då mina nyårslöften.

* Ska självklart jobba ännu hårdare som svamphund

* Hitta fler nya sjöar att provsimma

* Undersöka nya skogar

* Dejta fler snygga brudar

* hitta ännu fler mer eller mindre märkliga fynd

* Rulla ännu mer tunna

* så kommer jag ju att få uppleva nya spännande saker i år.

I april så ska jag gå kurs i Lydility

I augusti ska jag åka till Skåne och lära andra hundar att jobba som svamphundar.

I september ska jag lära andra hundar samma sak i mina hemmaskogar.

Så är det ytterligare en eller ett par saker på gång vilka avslöjas när allt är klart.

Känns som om jag har ett mycket bra hundår framför mej.

* Till sist ta det som ett hot eller löfte, men jag kommer att fortsätta tråka ut er

med min blogg.

Så en annan sak.

I morgon kommer det en bra text om hundar och fyrverkerier här.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards