Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 28 december 2010

I Bäverbäcksskogen är det ordning

Av Sigge Svamphund - 28 december 2010 17:30

Dagen började lite konstigt.

Under min morgontoalett så gick matte och pratade med bilveterinären.

Lämnade bilnyckeln men ingen bil!

Vore antagligen bättre om bilen också var där.

Var hemma ett tag innan det var dags för en längre runda.

Nu blev det ännu underligare.

Matte stoppade in mej i sin mammas bil, startade den och så gick hon till min bil.

Jag trodde att nu hade det totala vansinnet brutit ut.

  

Det här snöberget ska föreställa min bil.

Matte provade om den ville starta och var övertygad om att det ville den inte.

Den ville starta på en gång utan att ens tjura trots att den stått still ganska länge.

I morgon ska den visst grävas fram och sen ska den till bilveterinären.

Så på torsdag behövs en massa tass och tumhållning för att den blir frisk igen.

Sen åkte vi.

Hamnade vid Bäverbäcksskogen.

Mycket trevligt för jag har inte varit i den på evigheter.

  

Började otroligt bra.

En spagrop!!!

Ok, inga mängder med vatten, men det fanns i alla fall sånt.

  

Hittade en kotte också.

Visst det är en tallkotte och jag föredrar ju grankottar men nu kan jag ju inte

vara kräsen.

  

Den som gräver tillräckligt ihärdigt kan faktiskt hitta saker.

  

Japp, dagens första grankotte!

Kan tala om att Bäverbäcksskogen är ett paradis.

Under mina timmar där så hittade jag massor med kottar, eller i alla fall minst tio!

  

Jag syns som en svart prick som håller på att försvinna bakom kurvan.

Har väldigt bråttom och har stoppat kottar i öronen.

  

Nädå matte jag ligger bara och vilar tänker absolut inte göra nånting

förbjudet.

Världens oskyldigaste svamphund.

  

Fast egentligen så hade jag ju tänkt ta kotten och bara bada lite.

Men jag blev utsatt för grova olaga hot.

Hoppar du i bäcken så blir det ingen skogsrunda, då åker vi hem.

Borde anmäla matte.

Eftersom jag ville vara kvar i skogen så avstod jag bäcken......då.

  

Som sagt rulla tunna minns jag knappt när jag gjorde sist.

Men jag blev blåst idag också.

Den här tunnan var fastfrusen.

Funderar på om jag kanske ska lägga in lite tunnrullning på schemat under nån

av kurserna.

Fler hundar borde ägna sej åt denna underbara hobby.

  

Upptäckte att en annan av mina bra vägar i den skogen var plogad.

Men den påstod matte att vi kan spara till en annan dag.

Kanske ska få gå den på fredag för då måste jag få en rejäl runda i skogen

innan skräcknatten börjar med alla förbannade fyrverkerier och smällare.

  

Passerade Lottas hus och tänkte bara titta lite.

Fick inte göra det för matte.

Hon trodde att jag tänkte stjäla vilket jag inte alls tänkte, möjligen låna.

Men det blev det inget av med.

  

Nästa lilla väg i skogen var också plogad så den tog vi en sväng på.

  

Som sagt jag vill inte vara arbetslös längre.

Här vet jag att vi lämnade massor med trattkantareller innan snön kom.

Skitmatte vägrade komma och titta under snön!

  

Väldans tur att jag gick den vägen just idag.

Blommade en korv och köttbullebuske.

Här har jag redan slukat hälften så det fanns massor.

  

På väg tillbaka mot bilen och jag har väldigt bråttom.

Matte skulle egentligen ta nån annan bild när jag bara rusade förbi.

När jag ser bilden så inser jag att jag inte passar i två upprättstående öron.

Försvann och hörde hur matte sa fula ord som innehöll hot mot svamphund.

  

Nej, jag badar inte!

Kollar bara vattennivån eller nåt.

Alltså jag kunde bara inte låta bli att prova Bäverbäcken.

Öppet vatten kan inte vara orört.

Var glada att ni inte hörde mattes ramsor om galen hund, koppeltvång, inga

besök i Bäverbäcksskogen och en massa annat som jag självklart vägrade

att lyssna på.

  

Försökte få henne på bättre humör genom att leta bombmurklor.

Hade inget för det.

Visst de kan faktiskt växa under snön, men jag hittade inga idag.

Men det kommer en vår och då ska jag ut och leta efter de där sällsynta svamparna.

Gick till bilen och åkte hem.

Sov gott på eftermiddan efter min långa och mycket lyckade skogsrunda.

Fick jag bestämma så skulle jag vara i Bäverbäcksskogen varje dag med tanke på

allt som finns där.





 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

28 december 2010 18:25

Ja man trodde ju när man började att läsa att det snurrat runt för din Matte. Men det var ju tur att ni till slut hamnade i samma bil. Var det inte kallt i dina spa gropar? Här har griskylan slagit till regält, det är nu nere i -26.3 och ska visst bli ännu kallare. Ha en fortsatt bra dag. Hoppas din Matte fått betalt för salvan.

http://mrbamse.bloggagratis.se

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:48

Nä det är bara uppfriskande i bäckar och spagropar.
Fy attan vad kallt ni har!
Matte hälsar att pengarna synts på kontot

 
Kasper

Kasper

28 december 2010 19:54

Men herregud Sigge, blev du inte till en isstod när du kom upp ur bäcken!!!?????

Min matte förstår precis hur din kände sig! Inte utan att jag gör det också! Nu är det snöbad som gäller. Tycker jag. Men så är jag ju förstås inte du... Om du fattar hur jag menar...

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:49

Absolut inte!
Jag kände mej som en ny hund!
Med tanke på mattes gnällande nu så borde hon också ha provat Bäverbäcken igår.

 
Ludde

Ludde

28 december 2010 21:51

Du, Sigge! Förklara för din matte att när vattnet är kallt så är det vitt! T ex is och snö!
När vattnet är varmare än så, så RINNER det. Det är alltså varmare att stå i Bäverbäcken än att lufsa i snön... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:50

TACK SNÄLLA Ludde för ditt stöd.
Dessa otroligt kloka ord ska jag banka in i skallen på matte

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

28 december 2010 22:40

Ja nog kan jag förstå du tyckte matten verkade konstig om hon satte in dig i en bil och hon gick för att starta en annan.... Hoppas att bilveterinären kan fixa eran bil nu då :)

Men vilka härliga promenad vägar ni verkar att ha hos er :) Och plogade är dom också :)

Ja du, det skulle vara kul att vara med på en svampletar kurs. Tyvärr vet jag inte redan nu hur jag jobbar för vi har inte fått nått schema för efter semestern.
Sen är det en tävling jag kanske ska anmäla till som är den 18:e, fast där vet man ju inte om man blir bortlottad eller inte.

Men mellan vilka tider kommer kursen att hållas och kommer man bo där eller åker man hem efter dagens slut.

http://heratorpetsvinja.webs.com

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:52

Finns alldeles för få plogade vägar.
Bästa ställena att gå är stigar i skogen och de är ju oframkomliga.
Kursen kommer att vara mellan 10-16 både lördag och söndag.
De som kommer långt ifrån bor på Malmköpings camping men ni har ju så nära att ni kan åka emellan

 
Eva H

Eva H

29 december 2010 09:59

Men vilken tur!!!!
Både spagrop och kottar!
Det lönar sig tydligen att vi hållit tummarna för dig:)

http://fyrfotingar.blogspot.com

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:53

Jo vissa dagar är riktigt bra.
Borde vara fler såna

 
Hillman

Hillman

29 december 2010 12:41

Din bil har verkligen blivit intagen av Kung Bore, det var förskräckligt hur den ser ut, hihi. När jag såg dig springa med uppspärrade öron så förstod jag att du skulle bada, jo då nästa bild sa mer än tusen ord. Förstår att din matte kunde läsa både den otryckta och tryckta ordboken, hihi. Fast nu undrar jag om det inte var kallt när du kom upp ur bäcken?

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:54

Inte ett dugg kallt bara uppfriskande!
Matte grävde med möda fram min bil idag så nu är den hos bilveterinären

 
Ingen bild

Roslagsjyckarna

29 december 2010 15:09

Det där lät kyligt Sigge! Varför vattenbad när det finns SNÖÖÖÖ!!!!!!!

Nej nu ska vi ut och gräva fallgropar åt eventuella inkräktare (det matte kallar grannar som kommer för en fika).

Matte hälsar att svampkursen borde vara på våren istället så hon får se en livs levande murkla någongång.....

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:55

Va skoj att höra av er!!!!
Murklor är ju skogen nedlusad av på våren. Leta på sandig mark gärna med tall efter traktorspår, rotvältor och sånt.

 
Marianne

Marianne

29 december 2010 16:39

Fy för att vinterbada. Hos oss har vi runt en meter snö och det mesta är översnöat och småvägarna är oplogade. Så det blir samma gamla tråkiga promenadvägar om dagarna.Vi lämnade in mattes bil till bildoktorn idag och hoppas på att den inte ska kosta en förmögenhet att lösa ut.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Sigge Svamphund

29 december 2010 18:57

Matte är rädd frö att den inte ska gå tt fixa så vi hoppas på att det bara är en packning och inte läckage mellan motor och växelåda för då blir det bilhimlen. Fy för en meter, räcker bra med den halvmeter vi har, borde bli vår imorgon.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards