Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 20 september 2010

Av Sigge Svamphund - 20 september 2010 18:24

Begrep i morse att det var en längre skogsrunda på gång.

Fixades mackor till mej och bryggdes kaffe till matte.

Så åkte vi.

Hamnade i otursskogen.

Första gången jag skulle ta en långrunda där i år så hade matte dejt med Åskar som hade sitt otrevliga sällskap hälsovådliga regnet med sej.

Andra gången så kom det massor med hälsovådligt regn när jag hade många kilometer till min bil.

Alltså var jag inställd på att utsättas för en massa otäcka regnskador.

  

Började mindre bra.

Min nästansjö var stulen.

Fanns inget vatten alls och jag som ställt in mej på bad.

  

Jobbade intensivt istället.

Finns miljarder med trattkanatreller nu.

Allt från små valpar till stora praktexemplar.

  

Men se upp i trattkantarellskogen!!!!!

Alldeles för ofta så växer otäcka spindelskivlingen ihop med trattisarna.

En sån med på svampmackan och det kan sluta med njurtransplantion i bästa fall

i värsta är det över regnbågsbron.

Så titta noga vid plockning och när svampen rensas.

  

Skulle letas rödgul trumpetsvamp.

Jodå , jag nosade upp en del såna.

De växer ju gärna vid kärr och myrar så jag roade mej medan matte plockade.

  

Det här är antagligen årets mmest missväxta rödgula trumpet.

En fot med massor med små hattar.

Jag jobbade och jobbade i skogen.  

Fast de här är kvar.

Föränderlig tofsskivling där bäst före datum gått ut för länge sen.

  

Hittade ett giftigt hjärta också.

Mest matte som tyckte att den var söt.

  

Efter att ha gått långt och länge i skogen så kom vi till en bekant väg.

Jag fick bråttom för bakom krönet på backen har jag nåt viktigt.

  

Nu skymtar det som jag inte tänker missa för alla grisöron i världen.

Bara den där långsamma matte behagar komma så..................

  

Skärsjön

En av alla mina bra sjöar.

Gissa vem som badade massor?

Dessutom så fick jag mina mackor där så nybadad och mätt kunde jag fortsätta

att jobba.

  

Här har jag och matte olika åsikter.

Jag anser att vi ska gå till mina andra sjö Svartsjön också.

Matte vägrade, pratade om att vi redan hade för mycket svamp och hinna annat.

Men det finns så mycket svampvalpar i den skogen så vi ska tillbaka innan

tråkveckan (älgjakten) inleds.

Då SKA jag bada även i Svartsjön.

  

På väg mot bilen så spaade jag en del i underbara gropar.

Matte filmade mej för att ni som inte hört mitt spaskall ska få höra det.

Men den filmen kommer en anna dag eftersom det tar timmar på You tube med

uppladdningen.

Nästan vid bilen så sa matte många ramsor med otryckbara ord.

Mitt onödiga koppel fanns inte.

Matte var fullt övertygad om att hon lyckats tappa det nånstans i skogen.

Ännu mer fula ord och mutter om onödiga utgifter.

Äsch, jag klarar mej så bra så utan onödoigt koppel så de pengarna skulle kunna

användas till grisöron eller annat smaskigt.

Men när matte öppnade bagageluckan på min bil så hittade hon onödiga kopplet.

Det hamnade nog där när hon bytte till stövlar och blev bortglömt.

Så blev det tredje gången gillt, nästan fem timmar i den skogen och inte en droppe

hälsovådligt regn!

Efter skogen skulle vi en sväng till Eskilstuna.

Hamnade hos matte föräldrar.

  

Mattes mamma är bra snäll.

Trött och hungrig svamphund fick middag.

Jag serverades en halv köttfärslimpa med grönsaker.

Utsökt gott, slukade allt på nolltid.

Sen somnade jag gott medan människorna fikade.

Efter besöket så fick jag passa bilen medan matte handlade tråkmat.

Sov mest eftersom jag var mätt och väldigt trött efter dagens slit.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards