Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 19 september 2010

Av Sigge Svamphund - 19 september 2010 17:32

Dagen började inte riktigt som vanligt.

Min morgontoalett blev lite senare än normalt.

Matte kom på att om vi väntade en kvart så skulle ett ställe hinna öppna.

Jag inledde alltså min dag med att passa en vallokal och två mycket trevliga människor.

De skulle dela ut valsedlar till alla besökare.

Men eftersom det bara var jag där så underhöll de mej medan matte röstade.

Begriper inte varför inte vi hundar har rösträtt.

Borde vi ha och helst ett eget parti också.

Efter passningen av vallokalen så fixade jag min morgontoalett och gick hem och slappade en stund.

Sen var det dags för skogen.

Inget hälsovådligt regn i sikte utan bara strålande sol.

Blev skjutsad till en bra skog, har inte varit där sen tråklingonen skulle plockas.

Gick ut hårt med svamphundsjobbet.

Efter gårdagens tråktillvaro så var jag extra taggad.

  

Hittade en flaska som jag gömde sist jag var där.

Hade mycket skoj med den.

  

Nog för att det regnade i går men min nästansjö är stulen.

Inte en droppe vatten fanns det, jag som tänkt bada.

  

Använde flaskan som markeringsvertyg.

Om ni tittar noga på bilden så sitter det massor med kantareller i mossan.

När jag tröttnade på den så gömde jag den för kommande behov.

  

Såna här Honungsskivlingar kryllar skogarna av nu.

Men låt dem sitta kvar i skogen.

Den kan orsaka magbesvär om man tillagar den felaktigt.

Längst ner i detta inlägg så finns det en tänkvärd sak.

  

En mycket vanlig syn.

Jag markerar svamp, just här var det alldeles fullt av svart trumpetsvamp.

  

Som vanligt.

Knappt halva rundan är avklarad och korgen är full.

Var orolig för att jag skulle bli uppsagd igen eller vara tvungen att ta ofrivillig

semester.

Men matte trollade fram en kasse.

Ok, svamp SKA ALDRIG plockas i plastkasse men nöden har ingen lag.

Svamp måste förvaras luftigt och i plastkasse blir den snabbt dålig.

  

Kom till vägen som går till en av alla mina sjöar.

Planerade självklart för bad, men matte vägrade.

Det hade hörts skott från det hållet så hon ville inte gå dit.

Är nog snart dags för mej att börja använda reflexvästen i skogen.

I stället så fick jag gå vägen förbi min privata fyndhörna.

Var länge sen jag var där.

  

Jag syns knapp men finns faktiskt mitt i bilden.

Kollade igenom alla prylar men strunade i att ta nåt idag.

Jobbade ännu mer istället.

  

Hittade massor med sån här Rödgul trumpetsvamp på mitt ställe.

Matte har en hemsk ovana att påstå att ställena är hennes.

Alla ställen är mina och i synnerhet detta för det var faktiskt jag som hittade det

alldeles på egen tass förra året.

  

Hann koppla av en del också.

Som här med en alldeles ljuvlig spagrop med underbart lerigt vatten.

När jag kom tillbaka till min bil så var den där förbjudna kassen också alldeles full

med svamp.

Dags att åka hem och när jag tänkte lägga mej i mitt baksäte för att slappa så.......

  

Monster!!!!!!!!!

Jag som trodde att alla komonster gått hem till sina monsterhus.

Till och med matte som gillar komonster säjer att de här vill inte hon heller ha

närkontakt med.

Det är tjurar (alltså inte stutar utan riktiga tjurar) och såna kan vara griniga.

Men jag som var i min bil skällde ut dom rejält.

Hoppas de gått hem till monsterhuset nästa gång jag passerar.

Så det jag nämnde förut.

Nedanstående text har matte kopierat från Svampguidens forum med tillstånd

av Madde i Småland som skrivit det.

För övrigt så rekomenderas verkligen alla svampintresserade att besöka

www.svampguiden.com där kan man få massor med tips och råd.


# Ät ALDRIG en svamp du inte är säker på.


# Kolla ALLTID upp namnförslagen du får för att själv avgöra om det verkligen är den du har plockat.


# Även svamp har ett bäst före datum så var noga med vilka som plockas och vilka som får stå kvar.


För att underlätta identifiering för de på guiden som ger namnförslag, tänk då på:


# Ta kort med BRA skärpa, ljus och rätt färg. Inga suddiga och mörka bilder.


# Fotografera hela svampen, även den del som finns nere i jorden.


# Hur/var växer svampen, (mossa,gräs,stubbar)? Vilka träd och buskar finns i närheten?


# Hur luktar och smakar svampen? Vid provsmak, ta en liten bit av den råa svampen- tugga på den och spotta ut allt. För att vara extra försiktig, vänta med provsmak tills svampen är mer identifierad så du inte behöver provsmaka ngn som är giftig.



Lycka till i svampskogen och var försiktiga. Tänk på att det är bättre att må bra utan svamp än att må dåligt av att äta giftig svamp.


VAR FÖRSIKTIGA UTE I SKOGEN.

Svamp är gott, skoj att plocka.....................men många risker finns.

Jag och matte vill inte att någon av alla mina besökare ska drabbas av svampförgiftning.














Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards