Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 31 augusti 2010

Av Sigge Svamphund - 31 augusti 2010 18:06

Gårdagens regnskador har nästan läkt.

Alla ni som tycker att jag ska ha regnkläder...........

GLÖM DET!!!!!!!!!

Jag blir precis lika skadad i alla fall och vägrar ha nåt på mej.

Gränsen går vid reflexvästen som jag måste ha när det är risk för en massa jägare i mina skogar.

I dag så blev jag skjutsad till ett bra ställe.

Två sjöar, en trevlig bäck och ibland mängder med svamp.

  

Sist jag var där så var det ju ruskiga komonster i en hage.

Kollade väldigt noga nu, men såg inte till några monster.

Alltså antog jag att de flyttat hem till sitt monsterhus eller så.

Grejade med diverse vanliga hundgöromål i stället.

  

Viktigt hundgöromål.

Grejande i spabäcken.

Sen började allvaret.

  

Titta noga på bilden så ser ni dom.

Förra gången jag var där hade de inte kommit men nu..............

  

Svarta trumpetsvampar.

De fanns precis överallt.

Som jag slet, markerade, matte plockade medan jag markerade ännu mer och så

där höll det på.

  

Nu är det kris.

Korgen är redan full och det finns mängder kvar.

Men matte hade en kasse i botten på korgen så jag kunde fortsätta att jobba.

  

Mitt bland all svart trumpetsvamp så hittade jag en stubbe full med

Föränderlig tofsskivling.

Tyvärr så är de kvar för matte sa att vi skulle inte få med oss dom också.

  

Usel suddig bild.

Synd att inte mattes stönade hörs.

Massor med jättelika kantareller och de kunde vi bara inte lämna.

Det var svamp överallt och miljarder med små trumpetsvampvalpar.

Egentligen så skulle vi ha tittat på ett ställe till, men det får vara tills nästa gång.

Hörde talas om att inte orka bära och inte ha att plocka i.

Då får hon väl se till att ta med mer att plocka i så all svamp kommer hem.

  

När matte vägrade att plocka en endaste svamp till så skulle jag till ena sjön.

Passade på att göra ett fynd.

Ett av Sörmlandsledens skärmskydd finns där och någon vandrare hade glömt en

väska.

Hade skoj med den en liten stund, men matte snodde den och la den i skärmskyddet

ifall vandraren skulle komma tillbaka.

  

Ägnade mej åt bad istället.

Jo jag skymtar ute i vassen.

  

Matte bör nog kolla sin syn.

När hon skulle kasta en pinne åt mej var det väldigt nära att det blev kastad

kopparödla istället.

Den hade tur och klarade sej.

Sen skulle vi tillbaka till bilen.

Jag hade planer på att vi skulle gå till den andra sjön också.

Men matte vägrade, hon tänkte absolut inte släpa all tung svamp den omvägen.

Nu är jag VÄLDIGT glad för att jag hittat så mycket svamp och att matte vägrade.

För när jag går från den sjön så går stigen genom en monsterhage.

Har aldrig träffat på några monster där.

  

Monstern fanns där.

Tro inte att det räcker med de som syns på bilden, det dolde sej massor

( max 10 enligt matte) bland träden.

Jag fruktade självklart för mitt hundliv och försökte smyga bakom matte.

Då hände det.

Matte gick fram till monstren och pratade med dom.

Hennes vanliga dumheter om att jag ska fobiträna och lära mej att de är snälla

djur som inte äter svamphundar.

Jag morrade åt dom.

Då börjar matte att klia ett monster.

Monstret stack ut sin hemska monstertunga och slickade på matte.

Jag blev fullkomligt hysterisk.

Trodde ju att det skulle sluka matte och jag skulle bli hemlös och övergiven.

Började yla från klospetsarna matte (som faktiskt stått mitt i en ylande vargflock)

har aldrig hört ett sånt högt och utdraget yl förut.

Då insåg hon att det nog var bäst att ta mej och gå innan jag drabbades av

hjärtinfarkt.

Men jag var ju tvungen att varna hon skulle ha slutat som monstermat det vet

jag på min svamphundsheder.

  

Dagens skörd.

36 liter svart trumpetsvamp, en karl johan och ett gäng kantareller.

Att jag ser fråbvarande ut beror på att det är bara typ tvåhundra meter till

monstren och jag är rädd för att de ska komma rusande.

Kan tala om att det kommer att ta lång tid att komma över dagens fasa.

Så säjer matte att vi snart ska tillbaka dit.

Finns minst tre gånger så mycket svart trumpet på tillväxt och så stället vi

aldrig var på.

Ja, ja bara monstren flyttat hem till monsterhuset så.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards