Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under juli 2010

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2010 17:46

Lika vidrigt varmt idag.

Gick till närmaste sjön på förmiddan och badade en massa.

Ungefär det enda som går att fördriva tiden med.

Träffade faktiskt Bella men skitmatte hade självklart inte tagit med kameran.

Var för varmt för att busa enligt våra oförstående människor.

Hemma igen så sa matte lååånga ramsor med väldigt otryckbara ord.

Skiljeväggen på min balkong skulle målas idag.

Alltså skulle balkongen tömmas på bord, stolar, sjuttioelva krukor med tomater,

paprika, örter och en massa annat krafs.

Värst av allt monstret från tortyrkammaren skulle också flyttas.

Den flyttar men inte i första taget.

Medan matte höll på med allt detta så berättade balkonggrannen att det just då

"bara" var 42 grader i solen!!!!

Väggen blev målad och jag fick minsann inte hjälpa till!

Nädå, matte stängde ut målaren och jag fick hålla mej inne.

Jag kunde säkert ha målat med svansen eller så.

  

Det här är monstret från tortyrkammaren.

Heter visst änglatrumpet.

Den är så stor att hela inte får plats i på bild, inte så konstigt att matte stönade

när den skulle flyttas.

Ännu värre var att den fått 8 liter vatten innan matte visste att den skulle flyttas.

Bilden är tagen när målningen var klar och torr så den är tillbaka på sin

vanliga plats.

Nu har den massor med blomknopp så kanske kommer det en bild när den är full med

blommor.

När det var färdigmålat så var balkongen fortfarande förbjudet område för mej.

Färgen skulle torka ett par timmar.

Matte skjutsade iväg mej till ett par sjöar.

  

Underbara bad i första sjön.

Slömatte satt på en sten och glodde bara.

Det är för varmt för allt fick jag höra.

  

Äsch, svalkande bad ger energi.

Alltså påbörjade jag avbarkning av en trädstam.

Blev idiotförklarad av matte.

  

Bäcken mellan sjöarna var det mest skit med.

Blöta tassarna men inte mer.

  

Ännu mer bad i nästa sjö.

  

Jag funderar på hur länge skitmatte tänker sitta och stöna över hettan.

Har ju en bra pinne i munnen och den behöver i vattnet så jag kan simma.

Hemma igen så hade jag tillträde till min balkong.

Blir faktiskt lite svalka från betonggolvet.

Utan mattes alla onödiga växter och möbler så kunde jag ju fritt välja liggplats.

Dessutom hade det blivit skugga så jag hade det behagligt.

Men nu påstår hon att allt ska släpas tillbaka ut igen.

Visst jag får plats men det var mycket bätre när det var tomt.

Om någon hittar ett rejält åskväder så skicka det till mej!


Av Sigge Svamphund - 7 juli 2010 18:00

Äckelvärmen anfaller igen så det blev ingen lång trevlig skogsrunda idag.

Följde först med matte till Malmköping.

Gick en runda där men det hände inget av värde.

Passade dörren till en Gårdsbutik några minuter och charmade en kund totalt.

Sen på väg hem så hade matte i alla fall den goda smaken att skjutsa mej

till en sjö.

  

Har hittat en alldeles utsökt pinne att bada tillsammans med.

  

Blev många underbara simturer i Vithajssjön.

Dessutom fanns det faktiskt lite vatten i stora superspagropen så jag är nöjd.

  

Matte var mer intresserad av dessa.

Tranbärskart och det finns massor.

Förra året så blev det inga plockade, först var myrarna för blöta och sen kom

ju all snö.

Tranbär går nämligen utmärkt att plocka när de är djupfrysta.

Var hemma och slappade innan det var dags för nästa runda.

  

Gick förbi hos Pasco, han låg och slappade i skuggan.

Men självklart så ville han följa med mej till sjön.

  

Blev många härliga dopp.

Är faktiskt skoj att ha en kompis att bada med.

  

Efter alla underbara bad så var vi avsvalkade och redo för bus.

Vi bara väntar på att Pascos matte ska kasta pinnen åt oss.

  

Blev en del skoj jakt på pinne.

Fast tråkmänniskorna ansåg att det var för varmt.

  

Pasco är ju några år äldre än jag, men börja fundera på käpp är väl ändå

överdrivet?

Men han var väldigt rädd om den.

Efter sjön så satt människorna i skuggan hemma hos Pasco och ägnade sej åt

mänskligt tråkprat.

Jag jobbade.

Hittade massor med spännade fynd på tomten.

Klantmatte glömde att ta bilder på det.

Men jag hörde att när Pasco åker på semester så kan jag städa på tomten varje gång

jag får förbi.

Kommer att bli skoj för dom att komma hem sen med allt jag släpat fram.


Av Sigge Svamphund - 6 juli 2010 18:00

Nä oroa er inte jag har inte fått värmeslag.

Det var matte som påstod att det skulle stå så i rubriken.

Kom faktiskt HÄLSOVÅDLIGT regn i morse.

Inte alls mycket, blev blött en kort stund sen var det torrt igen.

För övrigt så var jag inne medan det pågick så jag fick inga skador av det heller.

Eftersom det inte var så fruktansvärt hett så blev det skogen idag igen.

Åkte till Gröna männenskogen, var ett tag sen jag var där.

  

Skit med spagroparna.

Titta här alldeles torrt inte en vattendroppe.

Fast jag hittade ett dike med lite vatten men där fick jag inte vara för matte.

  

Ser ni alla prickar på vägen?

  

Tusentals med små grodvalpar.

Gick knappt att ta sej fram för alla.

Bara för att de var överallt så tyckte matte att vi skulle gå istället för att trampa

ihjäl en massa av dom.

  

Jobbade en del.

Men alla mina kantarellvalpar var alldeles för torra.

  

I stället så hittade jag såna här.

Dofttaggsvamp.

Den är inte ätlig men man kan torka den och ha i t ex linneskåp.

Doftar gott av lavendel.

  

Till och med min stora ljuvliga spagrop är borta.

Jag behöver göra inpackningar!!!!!!!

  

Stackars snoken har vandrat över regnbågsbron.

Kanske att Gröna männens bilar plattade till den.

  

Ytterst ovanligt fenomen denna årstid.

Min godistall bar frukt.

Brukar aldrig inträffa under svampsäsongen.  

Gick och tittade till min bäck.

Bara skit med den också.

Kunde blöta tassarna men inte mer.

Men matte hade den goda smaken att välja vägen förbi Krokodilsjön sen så jag kunde

få alla mina dagliga dopp.

  

Där blommade dessa.

Älgört även kallad älggräs.

Matte plockade massor till alla sina hopkok.

Jag roade mej på andra sätt jag.

  

Syns inte så bra här vad jag pysslade med men matte sa en massa fula ord.

  

Gräsfröinpackning.

Hela jag var alldeles full med gräsfrön.

Grönt gör sej väldigt bra ihop med svart så jag kände mej väldigt vacker.

Just de där fröna sätter sej ordentligt fast i pälsen så matte trodde att jag skulle

vara grönfläckig till jul eller så.

Äsch, jag har bara några miljoner kvar just nu, de försvinner säkert de närmaste

dagarna.

Sen var jag hemma och slappade och märkte hur otäcka hettan var på väg

att komma tillbaka.

På eftermiddagsrundan så hade jag skoj igen,

  

Passerade hos min polare Ollie.

Var länge sen jag träffade honom.

Jag var inställd på en massa skoj bus men Ollie tog det lugnt medan jag försökte

få igång människorna med hans leksaker.

Slutade med onödigt koppel.

Nåt om att det var så kvavt att jag minsann skull ta det lite lugnt.

Dumma mänskliga påhitt!

Sen har jag mest slappat medan matte fixat med mänskliga tråksaker.

Såna där förberedelser igen inför korvpartyt på lördag.





Av Sigge Svamphund - 5 juli 2010 17:53

Till mattes stora glädje var det alldeles mulet i morse.

Dessutom var det inte äckelhett heller.

Väldigt bra för det blev skogen och inte nog med det hon packade ryggsäcken

också.

  

Äntligen skogen!

Var ju flera dagar sen jag fick en ordentlig runda.

I min värld så ska jag till skogen på ordentliga promenader varje dag.

  

Illa. illa med mina kantarellvalpar.

De är alldeles skrumpna av torkan.

  

Min nästansjö har försvunnit helt.

Jag vill ha massor med hälsovådligt regn (bara matte låter bli att släpa ut mej).

  

De där Föränderliga tofsskivlingvalparna som jag hittade på midsommarafton, de

hade alldeles torkat ihop de också.

  

Dagen enda spagrop.

Eller spagrop det var ynkligt lite vatten så jag fick inte ens till en rejäl inpackning.

Min päls behöver faktiskt såna varje dag för att hålla sej i trim.

  

Bäver hade inte byggt nån ny fördämning så bäcken var helt underbar.

Dessutom ordnade jag till lite lera där så en del pälsvård blev det.

  

Badade flera miljoner gånger i sjön.

Men detta gillar jag inte.

När jag simmar så ska det inte ligga onödiga stenar ivägen för mej.

Gillar inte att helt plötsligt vara uppe ur vattnet.

Så fick jag mina mackor på berget vid sjön.

Mycket gott.

  

Skam den svamphund som ger sej!

Kollade ett annat av mina ställen.

Fina kantareller som inte hade torkat.

Gissa om jag fick mycket beröm!

Fanns så mycket i plockstorlek att jag och matte har ätit varsin kantarellmacka.

Efter skogen så var det dags att åka till människovalparna.

Då var otäcka solen framme och det började bi så där väldigt varmt igen.

Fast jag såg självklart fram emot en massa bus.

  

Oliver sov

  

Adam sov.

Fick alltså klara mej på egen tass ett tag.

Men de behagade ju vakna.

  

Bra för då var det fikadags.

Matte hade plockat smultron och blåbär i skogen i människovalparna.

Så åt alla glass också.

Självklart så fick jag också en massa smaskig glass plus att jag åtog mej jobbet

att diska.

Eftersom det var väldigt varmt så sa matte åt Oliver att vi inte skulle busa för

mycket.

  

Smart är han Oliver.

När det blev för varmt så tog han sin vattenkanna och hällde vatten på mej.

Mycket skönt.

Så passade jag och matte Adam en stund medan Oliver och hans pappa åkte och

fixade nån mänsklig tråksak.

  

Hade kurser med Adam i bollkastning.

Han blir duktigare och duktigare så snart har han nog klarat av den kursen.

  

Försökte lära Adam att hälla vatten på mej.

Men det var visst överkurs just nu så vi återgick till bollkursen istället.

När Oliver och hans pappa kom tillbaka så fick Oliver och Adam passa mej.

Matte skulle handla tråkmat så jag var hos dom medan hon fixade det.

De var väldigt bra på att passa mej medan matte var borta.

Sen var det dags att åka hem.

Jag är en mycket trött hund nu men nöjd med dagen.

Ska försöka kika in till er andra, men matte har en massa att greja med

inför korv och köttbullepartyt på lörag.


Av Sigge Svamphund - 4 juli 2010 18:08

Hett, hett och åter hett.

Mitt liv består alltså av att bada och slappa.

Tråkigt är det.

Badade på morgonrundan.

Gick hem och slappade, sen skulle jag ut igen.

Bara för att matte inte skulle missa nåt så såg jag till att få med mej fendern.

Badade en massa

  

Försökte med den mycket skojiga leken Lära matte att spåra.

Skitmatte påstod att hennes hjärna har kokat och har jag gömt min fender så fick

jag minsann leta själv.

Vadå, jag hade gjort det enkelt.

Lagt den i gräset på andra sidan stigen då borde till och med hon klara av att

hitta den.

Men det blev bättre..........

  

Dagens första dejt.

Min schäferbrud Bella som också ägnade sej åt bad.

Sist jag träffade henne så luktade hon gott så vi fick inte umgås.

  

I dag så roade vi oss ordentligt i sjön.

Bra med svalkande vatten för då orkar man med en del bus.

Självklart så simmade vi tillsammans också från några bra badplatser.

Gick hem och slappade, läs letade efter svala ställen.

Dags att släpa sej ut en runda igen.

Ingen variation inte för det blev sjön.

Har bara några hundra meter till den och det är väldigt bra såna här heta dagar.

  

Turen var med mej för Mimmi var och badade.

Hon blev väldigt glad när jag kom och kastade sej ur vattnet.

Sen badade vi massor tillsammans.

Nu är det i alla fall skugga på balkongen så jag tänker ligga där

och slappa.

Förhoppningsvis är det lite svalare också.

Har hört talas om att i morgon ska jag få lite omväxling.

Ska visst få träffa mina människovalpar Oliver och Adam.

Av Sigge Svamphund - 3 juli 2010 17:53

Riktigt vidrigt hett idag.

Enligt matte var det över 30 i skuggan ett tag.

Så till att börja med..............

  

Ta gärna bilden och lägg på era bloggar.

För varje år så dör hundar pga att deras människor lämnat dom i varma bilar.

Ser man en hund som sitter i en het bil så ta bilens reg nummer.

Ring vägverkets talsvar 0771 141516 så får man ägaruppgifterna.

Vid större affärer, hundutställningar och liknande kan de ropa på ägaren i högtalaren.

Om hunden mår dåligt ring polisen och är det en akut situation så får man krossa en bilruta.

Men se då till att ha vittnen på att det var akut fara.

Så över till min heta dag.

Fick en längre runda tidigt i morse när det inte var vidrigt ännu.

Hände inget av vikt.

Sen skulle jag på badrunda.

Började bra.

  

Träffade leonbergerbruden Cleo.

Mycket trevligt.

  

Bara det att min skitmatte ansåg att jag skulle ha onödigt kkoppel.

Cleo luktar nämligen väldigt tilltalande även när hon inte löper så enligt

matte blir jag fruktansvärt jobbig.

Tyvärr så skildes våra vägar efter en stund.

Jag badade tusen gånger eller så.

  

Hittade en gammal halv dunk som jag tänkte roa mej med.

Men gömde den istället för det var för varmt för såna sysselsättningar.

  

Vid en av alla mina badplatser såg det ut så här.

Min schäferbrud Sissi var ute och simmade.

Alltså dejtdags igen.

  

Vi badade massor tillsammans.

Jag gillar att bada ihop med brudar.

  

Hade några dragkamper på land också om pinnarna.

Men eftersom det är så hett höll vi mest till i vattnet.

  

Jag som trodde att hon var ute efter mej.

Men egentligen är det mina pinnar hon vill ha, jag var tvungen att vara väldigt

snabb för att hon ibnte skulle sno dom.

Fast ibland så fick hon göra det eftersom jag är gentlehund.

Tyvärr tog det roliga slut eftersom vi skulle åt olika håll.

Jag badade ännu mer utan sällskap sen gick jag hem och slappade.

Så var det dags att gå till sjön igen.

I denna hetta kan man inte göra så mycket annat.

  

Nästa dejt.

Träffade på en liten söt tikvalp.

Tyvärr minns varken jag eller matte namn och ras.

  

Hon vågade inte bada men beundrade mej mycket när jag simmade runt.

Hade vi fått fortsätta dejta en stund så hade jag säkert kunnat ge henne några

lektioner.

  

Hann bara skiljas från henne så träffade jag nästa brud.

Mimmi.

Vi brukar dejta ibland när vi gör våra morgontoaletter men idag var vi ute i

samma ärende.

  

Bada.

Vi simmade och simmade massor och hade väldigt skoj.

  

Som sagt jag är gentlehund så jag lånade ut min fender till Mimmi.

Vi turades om att simma efter den.

Efter massor med bad så gick vi var och en hem till sitt.

Jag har bara slappat och drömt om svalare väder så jag kan vara i mina skogar.

Men trots hettan är jag nöjd med dagen.

Dejtat fyra olika brudar är inte så illa.

Undrar  om jag kan ha tur och träffa nån mer på sista rundan kanske?


Av Sigge Svamphund - 2 juli 2010 18:06

Äckelhetta igen.

Alltså ingen trevlig skog idag, men jag har roat mej i alla fall.

På förmiddan så följde jag med matte som skulle ägna sej åt tråksaker.

  

Alltså matte plockade massor med såna här fläderblommor.

Typisk mänsklig tråksysselsättning.

Jag låg i skuggan och hade det bra under tiden.

  

Ser ni jag har skådat ljuset i tunneln!!!!!!!!!

Det existerar verkligen.

Dessutom var det väldigt svalt och skönt i den.

Både jag och matte kunde ha varit kvar där om det inte varit för att tunneln

finns under en stor väg så det var ett fasligt liv.

I stället för att tillbringa dagen i tunneln och skåda ljuset så fortsatte vi in

till Malmköping.

  

Dagens dejt Vilma.

Hon äger färghandeln i Malmköping.

Mycket trevlig brud som jag dejtar ibland.

Sen fick jag passa en annan affär ett par minuter.

Ingen fara, jag satt i dörröppningen så matte såg mej alla minuterna hon var där.

  

Ännu bättre, i Malmköping får man bada i fontäner.

Mycket svalt och skönt.

Matte lär också ha badat i den, eller i alla fall doppat fötterna flera gånger

vid en ovanligt het marknad.

Borde vara hundtillåtna fontäner överallt.

Åkte hem och slappade ett tag.

Sen var det dags för sjön.

  

Här under alla träd brukar det vara svalt och skönt men idag var det dallrande hetta

även där.

  

Men några tusen såna här simturer är svalkande.

Vid en av mina badplatser blev vi vittne till nåt otäckt.

En and simmade iväg med sina ungar.

När de kommit en liten bit ut så sa det bara plopp och två ungar försvann

under ytan.

Upp kom de inte igen fast matte spanade länge.

De hann inte bli många dagar innan de slutade som mat åt vidriga vithajar (alltså

slemmiga gäddor).

Naturen är grym.

Knappt att matte ville låta mej fortsätta att bada med tanke på hunden som

blev gädd vithajsbiten i en annan sjö.

Men monstren var troligen mätta efter sin middag på andungar.

Efter att ha badat i massor så blev det ännu bättre.

Gick förbi idrottsplatsen och där var min favoritgranne.

  

Hon hade korv att bjuda på.

Men titta noga på bilden.

Jag har precis fått en korvbit i munnen men en hänger i luften vid Lenas ben.

Är lite orolig för att jag missade den så den ligger och blir dålig.

Men matte påstår att jag minsann smällde i mej all korv.

Sen har jag bara slappat och slappat ännu mer..

Imorgon säjs det att det ska bli ännu vidrigare värme så då får jag väl

bo vid sjön.


Av Sigge Svamphund - 1 juli 2010 17:56

Inte så hett idag så jag fick en ordentlig runda i skogen.

Blev skjutsad till Bäverbäcksskogen, bra för det var ett tag sen jag var där.

  

Inledde med att kolla en bra spagrop.

Tom, torrt och till och med leran var torr!

  

Bäverbäcken håller på och försvinner.

Kunde bara blöta halva benen, ska kunna simma i den.

  

Vattenkannan hade blåst ner igen.

Alltså busade jag med den innan matte som vanligt hängde upp den.

Undrar vad den som har huset tror?

Är aldrig någon där när jag går förbi så de funderar säkert över varför vattenkannan

ofta hänger på en krok.

  

Ja, ja får jag inte ha den så kan jag ägna mej åt favorithobbyn tunnrullning.

Fick kämpa lite innan jag fick omkull den men sen så.......

  

Rullade mycket i högt gräs.

Sånt ger bra motstånd så det blir lite utmaning att rulla tunna.

Gjorde det ordentligt eftersom det var länge sen jag kunde ägna mej åt det.

  

Dejtdags.

Lotta var hemma och blev väldigt glad när jag kom.

Alltid trevligt när brudarna uppskattar mej.

Leksaken hon har i munnen snodde jag när hon tiggde godis av matte.

  

Lotta håller på med utgrävningar ovanpå sin jordkällare.

Som den gentlehund jag är så hjälpte jag henne.

Fast här har vi en diskussion om hur vi ska gräva.

Så fick jag smaskigt godis av Lottas matte, torkad lunga.

Alldeles utsökt.

Fortsatte efter vägen en bit.

  

Här påstår matte att jag har totalt hjärnsläpp.

Tänkte nämligen leta murklor.

För det första är de slut sen länge och just det här stället ska jag inte leta på.

Matte har gett bort det till Lottas matte så där ska de vara ifred.

  

Men matte ska inte prata om hjärnsläpp.

Detta är hennes verk.

En plastpåse fastknuten på en liten gran.

Jag tänkte ta bort den, men det fick jag inte göra.

Den visar nämligen var det växte massor med stora kantareller förra året som

Lottas matte hade missat.

Tänk om människor kunde lära sej att använda sina usla nosar istället för

såna här påfund!

  

Jobbade en del som svamphund.

Massor med torra kantarellvalpar, ett par för gamla björksoppar.

Så dessa kremlor.

Tyvärr var de invaderade av maskar så de blev kvar i skogen.

På väg tillbaka till min bil så passade jag på att rulla tunna igen och hittade faktiskt

ett par diken med en del vatten i.

På eftermiddan gick jag till närmaste sjön och badade.

Kan ju inte missa dagliga doppen.

Så en annan sak.

Nästa lördag 10 juli så är det dags för årliga korv och köttbullepartyt

i Skottvång.

Jag, Kasper, Ludde, Wille och Hector kommer.

Självklart är fler hundar välkomna.

Skottvångs gruva ligger ca 1 mil söder om Åkers Styckebruk.

I samband med vårt party så tänds även en kolmila.

Kolla här för mer ionfo om miltändningen.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards