Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 30 juni 2010

Av Sigge Svamphund - 30 juni 2010 18:19

Idag kom det faktiskt lite hälsovådligt regn på morgonen.

Var inte riktigt lika äckelhett heller.

Alltså blev det en sväng i skogen.

  

På väg ut i skogen.

Skönt att kunna vistas där utan att få värmeslag.

  

Det här är däremot inte alls bra!

Här ska det vara en massa vatten och ibland så finns det ljuvligt skum också.

Bara torrt just nu!

Jobbade mycket som svamphund, men alla kantarellvalpar är torra och små.

  

Matte hittade flera såna här.

På håll så trodde hon att det var champinjoner men sån tur hade vi inte.

Spärrfjällskivling, oätlig och luktar apa.

  

Titta!

En sån där utrotningshotad spagrop.

Passade på att göra massor med inpackningar för vem vet när jag hittar nån igen?

Efter skogen så var jag hemma och slappade ett tag,

Sen blev jag skjutsad till skogen med Krokodilsjön.

Måste ha mina dagliga bad och eftersom jag har massor med sjöar så kan jag

variera mej.

Matte gnällde om huvudvärk och äckligt kvavt.

  

Inte kan hon parkera heller.

Titta här.

Bilen borde ha stått till höger och inte ute i långa gräset.

Tur att det är torrt för annars hade den antagligen suttit fast i lera.

Dags för mej att ta körkort så det blir ordning på bilkörandet och parkering.

  

Började med att kolla min nästansjö.

Mest bara lera nu men jag ordnade ljuvliga inpackningar.

Luktade ljuvligt efter ett par besök där.

Kantarellvalparna var lika torra i den skogen och hade knappt vuxit sen jag var

där sist.

  

Vid Krokodilsjön så funderade matte på vad det egentlien var som låg i gräset.

Hon såg bara nåt svart och funderade på dött djur och allt möjligt konstigt.

  

Äsch, jag hade bara gjort ett fynd.

Tänk mitt ute i skogen så låg det en badleksak till mej!

Nu finns det ju ett hus vid Krokodilsjön (litterärt berömt som mormors torp i Liza

Marklunds deckare) och troligen hade det varit nån hund där och glömt leksaken.

  

Jag badade massor ihop med leksaken.

Har en likadan hemma men jag var ju tvungen att testa mitt fynd ordentligt.

  

Tänkte testa den i spabäcken också, men där var vattnet nästan borta.

Badade ännu mer i Krokodilsjön istället.

Men så kom det massor med stora svarta moln och matte trodde att Åskar var

på gång.

Det hade pratas om att han skulle komma på besök.

Åkte hem (utan mitt fynd) och lyssnade på matte som åkallade Åskar.

Men icke, hit kom han aldrig till mattes stora besvikelse.

Gick ut en sväng igen och ägnade mej åt skoj bus hos ett par grannar.

Men då hade klantmatte kameran kvar hemma.

Förresten ni som tycker att jag ska knuffa folkilskna matte i sjön.

Så här är det.

I vithajssjön finns det mängder med ädla vithajar som bara längtar efter att

slita en svamphundsmatte i stycken.

I min närmaste sjö finns det stora förklädda vithajar som också kommer att

äta upp henne om hon doppar en tå i vattnet.

Samma sak med de flesta andra sjöar så hon nyttjar tortyrkammaren istället

för att sluta som vithajsföda.

Den som har Åskar hos sej kan väl ha vänligheten att omgående skicka honom

till mej.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards