Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Sigge Svamphund - 25 juni 2010 18:51

Trevlig fortsättning på midsommaren önskar jag er alla.

Jag har haft en mycket lugn midsommar.

Matte är trött och eremit så vi har inte varit och firat.

Men dagen blev väldigt bra.

  

På väg ut i skogen och vad som är ännu bättre är att matte har ryggsäcken

med mina mackor med sej.

  

Hemsk upptäckt, en av mina bra nästansjöar är försvunnen.

Kruttorrt, måste beställa hälsovådligt regn.

  

Men det här är väldigt bra.

Den där fördämningen som Bäver hade byggt i bäcken är borta igen.

Alltså fanns det en massa trevligt vatten.

Sen badade jag massor i sjön också.

  

Ängen på väg mot skärmskyddet på min Sörmlandsledsetapp.

Gräset är väldigt högt, om man tittar noga så syns jag faktiskt.

  

Dagens första fynd.

Någpn slarvig vandrare tyckte att det var ok att kasta en tom flaska i skogen.

Men numer finns den flaskan i påsen för hårdplast återvinning här hemma.

Är ju mitt ansvarsfulla jobb att fynda allt som slarvmänniskor slänger omkring sej.

  

Nästa bäck var i perfekt skick.

Bra för mej och andra vandrande hundar.

  

Badade ännu mera vid skärmskyddet.

Helt underbart.

  

Inget är som väntans tider.

Matte läser tråkgästboken och jag bara väntar på att serveras mina mackor.

  

Jodå jag fick dom till slut.

Mycket gott och jag behövde energi eftersom jag jobbat och badat en massa.

  

Måste tillbaka till skrämskyddet och röja.

För på taket växer det både hallonbuskar och ett par små rönnar.

Men då måste matte ha nåt vertyg med sej och klippa för annars försvinner det

alldeles för mycket av jorden som täcker taket.

Kan hon ju roa sej med medan jag badar.

  

För övrigt så kan jag upplysa om att det snart är höst. 

Nu börjar nämligen björklöven att gulna.

Så hade jag en plan.

Tänkte nosa upp sju olika sorters svampar att lägga under kudden i kväll med hopp

om att det ska bli ett bra svampår.

Men............

  

Kantareller (blev till varsin macka till mej och matte)

  

En björksopp

  

Ett gäng nyfödda Föränderlig tofsskivlingvalpar det är bara tre sorter.

Undrar om jag kan räkna med diverse icke matsvamp typ trädlevande tickor?   

Finns i alla fall mängder med utsökta smultron nu.

Mycket gott hundgodis.

Badade massor på alla mina badplatser på väg tillbaka också.

  

Dagens allra bästa fynd.

En dunk efter grusvägen som leden följer en bit.

Hade väldigt skoj med den och hade planer på att gömma den för kommande

behov.

Men så kom jag på att jag faktiskt har flera gömda så denna har jag släpat hem.

Matte protesterade inte ens, undrar om det beror på värmeslag eller att hon

skulle vara snäll bara för att det är midsommar.

Hemma igen så åt jag min välförtjänta kantarellmacka och slappade.

Har varit ute på vanliga tråkrundor och smällt i mej ett grisöra.

Har alltså haft en lugn och fridfull midsommar utan att fira nånting.

Enligt matte var detta alldeles utmärkt att vara i skogen i stället och sen göra

ingenting.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards