Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 24 december 2009

En fridfull ickejul

Av Sigge Svamphund - 24 december 2009 17:19

Hoppas att ni alla har en bra julafton.

Jag har inte kunnat lämna GOD JUL hälsningar hos alla.

Tangentbordet bestämde sej för att sluta fungera i morse.

Men efter diverse grejande så behagar det fungera igen.

I alla fall så har jag haft en mycket bra ickejulafton.

Gjorde min vanliga morgontoalett i morse och sen när det blev ordentligt ljust så fick jag ut och åka med min bil.

Hamnade på Sagostigen för matte skulle bryta sin jultradition.

I alla år som hon haft ansvaret för sina Sörmlandsledsetapper så har det varit tradition att på juldagen så har det varit långpromenad för att fixa med gästböckerna inför årsskiftet.

Men nu skulle det göras idag istället.

  

Det är mycket varmare ute och då blir snön tung och blöt.

Massor med midre träd hänger så här nu.

Då har det fördelar att vara hund för jag kommer lätt under dom.

  

Inne i skogen så började jag spåra.

Gick verkligen in för det och matte sa fula ord för jag sprang i spåren från den

jag spårade så det var nästan omöjligt att se vad.

På bilden så kollar jag under några stora stenblock efter detta något.

Men efter en stund så såg matte spåren.

Lodjur hade alldeles nyligen gått i min skog.

Bilderna på avtrycken blev tyvärr urusla eftersom det är så djup snö.

  

Träffade på ett spöke som inte hade haft vett att gå hem och lägga sej för dagen.

Varken jag eller matte blev rädda för honom.

  

Vid den där restaurangen för vilda grisarna så kollade jag om det möjligen skulle

bjudas på nåt gott till en hårt arbetande Svamphund.

Dålig service, fanns inget ätbart.

Hoppades på tunnrullning istället.

  

Första tunnan var bara att glömma.

Alldeles full med is och så tung att inte ens urstarka jag orkade rubba den.

  

Bra tunnan som jag lärt mej ta loss trots jägarnas fastbindningar.

Skit med den också.

Full med is och gick inte att rubba!

Hade passat mej utmärkt med tunnrullning idag.

På den lilla vägen så fanns det spår av Lodjur igen.

Dessutom hade Hare också varit där.

  

Men Hare fick inte fira jul, hoppas han har det bra i sin Harhimmel och att

Lodjur är mätt och belåten.

Pälstussarna i snön och lite släpspår visade vad som hänt.

  

Nu har jag bråttom.

Vägen passerar ju både en av alla mina sjöar och början av min älskade

Rosmossenbäck.

  

Fast jag hade inte mer bråttom än att jag kunde kolla en skadad markeringsstolpe.

Måste bytas när det blir vår säjer matte.

  

Titta!

Bäckens inlopp från sjön och det finns öppet vatten!

Glöm det där sa matte antingen kommer du eller så får du koppel.

Hm, var väl bäst att lyda då.

Hade ju bara tänkt ta ett litet juldopp.

  

Simturer i sjön är ju bara att glömma.

Onödiga isen ligger överallt.

  

Jägarna har haft den goda smaken att ploga vägen.

Annars hade det antagligen blivit väldigt besvärligt att komma dit vi skulle.

  

Det här ser ju ut som vilken äng som helst och det är det också.

Men öppna ställen innebär mängder med snö.

  

Som sagt snön var djup!

Gissa om matte kunde en massa fula ord igen.

Jag har det ju lättare med mina fyra ben så jag tog en sväng förbi sommarstugan

som ligger där.

  

Bra service.

Jag fyndade en tom tändvätskeflaska till mattes förtvivlan.

Vadå, jag ska ha en massa flaskor till kommande party i sommar.

  

Till slut så var vi här.

Skärmskyddet på etapp 22.

I den vita brevlådan finns den där gästboken som matte skulle fixa med.

Jag ägnade mej åt en massa viktiga hundgöromål medan hon grejade.

Så var det dags att vända tillbaka.

  

En fyrbent etappledare vilar aldrig.

Städade bort grenar som blåst över stigen.

  

När matte såg det här i en igenfrusen bäck så fick hon hysteriska

fnitteranfall och pratade om att nu har det varit så kallt att Näcken frusit fast.

Sen hände det helt otroliga.

Vi nådde ängarna med den djupa snön.

Matte svor och pulsade men jag bestämde mej för att ta en koll till vid stugan.

Hon såg hur jag kom med en liten påse i munnen.

Jaha, mera sopar hörde jag att hon sa.

Men är hon kom upp på vägen så hade jag tagit bort påsen och visade vad

jag fyndat.

  

Här sitter jag med det.

Ni skulle ha hört matte.

Nä, jag ser inte det där.

Nä, jag har hallucinationer

Det är bara inte möjligt, inte här långt bort i skogen

  

Så klart det var möjligt!

Jag hittade en påse med ett grisöra i!!!!!!!!!!

En julklapp till mej från tomtar och vättar i skogen bara för att jag jobbar hårt

i deras skogar.

Eller så har det varit en hund vid stugan som inte fått sitt öra.

Fast jag är övertygad om att det var vättarna som lagt det där åt mej.

  

Här är jag på väg med mitt grisöra i munnen.

Undrar hur många hundar som fyndar grisöron mitt i skogen?

  

Träffade den här vätten vid ett träd så jag tackade allra ödmjukast och önskade

God Jul.

  

Mer service i skogen för det växte köttbullar på en buske.

Bra för jag var ganska hungrig och ville inte äta upp örat just då.

  

Under en gran så hittade jag en hink som jag gömde för ganska länge sen.

Roade mej mycket med den innan jag gömde den på ett nytt ställe.

  

Så var jag tvungen att göra en etappledarinsats igen.

Matte höll på att glömma att gästboken i Rosmossen skulle kollas också.

Men jag markerade den snyggt och då fungerade hennes minne.

  

Så slutligen så hämtade jag julgranen som Kasper vann budgivningen om.

Ser fram emot att få leverera den till honom nästa vecka.

Efter fyra timmar i skogen var jag ganska trött.

  

Tillbaka hemma så fick jag min julklapp.

Här håller jag på och öppnar.

  

Mycket bra saker.

Grisöron, en ny leksak och lamm och vomburgare.

Smällde omgående i mej ett par burgare och ett grisöra.

Var ordentligt hungrig efter allt skogsjobbande.

Grisörat från skogen det har jag sparat och ska nog avnjuta imorgon.

Nu blev det här ett väldigt långt inlägg, hoppas att ni inte somnat under läsningen.

Jag och matte är mycket nöjda med vår ickejul.

Resten av dagen så har jag sovit och matte slappat.

Lugnt och fridfullt.




 
 
Giah

Giah

24 december 2009 20:52

Vilken härlig dag du haft :)
Spöken, lodjur, tomtar och vättar...En riktig julvandring ;)
Här har vi bara gått i närområdet, och busat på baksidan förståss...Ja Dahro får ju inte vara med mig nu!!! Lite trist med alla galler...Men det går...
NOSPUSSAR TILL DIG och din matte med ;) från mig...
Dahro skickar pussar och Dahrokramar till din matte!!!
Dom övriga i flocken önskar en fortsatt trevlig helg!!!

http://www.belgarhuset.com

 
strövelstorpslagottona

strövelstorpslagottona

25 december 2009 00:18

Klart som tusan att det var vättarna som lagt påsen med grisöron. Himla duktig etappledare är du. Nu önskar vi dej och matte en riktigt härlig ICKEJUL.
pussar

http://lagottoflickorna.se

 
Hunden Liza

Hunden Liza

25 december 2009 00:50

God jul min vän, hoppas att din matte fick husses sms som önskade god jul och varnade om att dricka för mycket glögg.

http://hundenliza.blogspot.com

 
Rudi

Rudi

25 december 2009 09:58

En underbar julafton har du haft, Sigge, det läser matte för mig!
Min var också mycket bra och trevlig, jag har inte hunnit blogga om den än. Det kommer. Nu ska jag först ut i tövvädret vi har idag. Stora snösjok ramlar ur trädkronorna. Kanske ska ha hjälm i dag ?

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

25 december 2009 10:27

Ja du verkar ha haft fullt upp på självaste Julafton. Hoppas att du får vila och ta det lugnt. Ha en fortsatt skön Jul

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Elisabeth och Sacco

Elisabeth och Sacco

25 december 2009 16:06

Du har verkligen tur som har så snälla vättar i din skog. Otroligt generösa och givmilda så här till jul!
hi, hi, matte tyckte Näcken var roligt hon.
Så många fina julkort du har fått. Till nästa år ska jag också få göra ett eget julkort har matte lovat. Hon passar på att tacka så mycket för julhälsning och önskar God Jul tillbaka!

http://sacco.bloggagratis.se

 
Ludde

Ludde

25 december 2009 23:59

Du bara jobbar och jobbar. Säg till matte att du behöver lite ledigt ibland...

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Hillman

Hillman

27 december 2009 20:31

Vicken tur du har som har tass med vättarna så de gav dig ett grisöra. Inte dumt alls, sen fick du ju en massa kul saker när du kom hem oxå.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards