Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 17 december 2009

Fått skoj post

Av Sigge Svamphund - 17 december 2009 17:17

Tänker börja med en varning.

Detta blir ett jättelångt inlägg!

Förklaring till varför kommer i slutet.

Isande kallt har det varit idag och blåst massor också.

Matte upplyste om att hade inte jag funnits så skulle hon inte ha gått ut alls idag.

Min långa promenad blev bara runt min närmaste sjö sisådär 4,5 kilometer.

Jag brukar gå det dubbla nästan varje dag.

Men klena matte frös och tog på sej massor med kläder.

Begriper inte jag.

Jag har minsann inte en massa kläder på mej och jag fryser aldrig.

  

Jag ansåg att det skulle vara lämpligt att börja med att gå runt min badudde.

Sist fanns det ju badbart vatten där.

Matte hade helt andra åsikter och vägrade gå den vägen.

  

Bara att inse, det är slut på badsäsongen för en stund.

Snö och onödig is över hela sjön.

  

Gjorde en hel del snygga snöinpackningar av nosen i brist på riktiga

spagropar.

  

När matte hittade mej här så fick jag höra att jag inte ens skulle tänka tanken och

omgående komma till henne.

Vadå, funderade bara på om det kanske skulle gå att få till lite öppet vatten

närmast land.

  

Dagens enda fynd.

En gammal tom påse som slarviga människor slängt.

  

Tänkte att spabäcken kanske skulle vara användbar.

Nädå, den tål tydligen inte heller tio minusgrader.

Jag behöver fixa min päls och måste ha öppet vatten!

Visst snö är också bra men lera är mycket bättre.

Hände inte så mycket mer på rundan mer än att matte gnällde över att

tio minus och hård blåst då blir det vidrigt kallt.

Märkte då aldrig jag.

Hemma igen så hade posten kommit.

I dag var det väldigt trevlig post.

  

Vilka bloggkompisar jag har!!!!!

Julklapp från Hunden Liza med matte och husse!

Tack snälla, snälla ni och extra slafsiga pussar till dej Liza!

  

Matte hade först några dumma idéer om att spara mitt paket till jul men så

fick jag det i alla fall.

Öppna paket är alltid trevligt.

  

Kolla vad jag fick.

Ett skoj pipande ben.

Det har jag roat mej mycket med.

Trodde att jag skulle ta med det ut men det fick jag inte för matte.

I stället har hon gömt det åt mej på en massa ställen inomhus så jag har fått

leta.

Mycket trevlig lek.

Så var det ännu mer post.

  

Det här är Sörmlandsledens medlemstidning.

En del av er kanske kommer ihåg att jag för några månader sen fick ett

uppdrag.

  

Jag skulle ju skriva om hur det är att jobba som fyrbent etappledare på

Sörmlandsleden.

Skrev gjorde jag och skickade med lite bilder också.

Blev 2,5 sidor i tidningen.

Ni besökare som vill veta mer om Sörmlandsleden i allmänhet kan titta på

www.sormlandsleden.se

På mattes hemsida www.skogsraets.se finns det sidor om de två etapper som jag

är fyrbentetappledare för.

Matte hälsar att de sidorna ska bli klara snart.

Typ i början av nästa vecka när allt är lugnt.

För er som inte vet vad jag gör när jag jobbar som fyrbent etappledare och ni som

kanske behöver friska upp ert minne om mitt hårda slit så ligger all texten här under.

Avslutningsvis, om ni inte somnat under läsningen så är det en bild när jag

hjälper matte med en markeringsstolpe.

Det är alltså på grund av all den texten som detta blir ett väldigt långt inlägg.


Att vara fyrbent etappledare


Mitt namn är Sigge Svamphund och jag jobbar som fyrbent etappledare på halva etapp 22 (Hagtorp till Pilati sjö) och hela etapp 22:2.

Jag tar mitt uppdrag på största allvar och har många betydelsefulla arbetsuppgifter.

Mänskligt krafs som markeringsmålning, städa skärmskydd, kolla gästböcker m.m det överlåter jag med varm tass till matte.

Tänkte berätta lite om vad jag gör när jag jobbar som fyrbent etappledare eftersom jag tror att jag är ganska ensam om det uppdraget.

Ett av mina stora intressen är vatten.

Älskar allt vatten, utom hälsovådligt regn och tortyrinrättningen duschen.

Att provsimma sjöarna är mitt absolut viktigaste jobb.

Vet att det är många hundar som vandrar på Sörmlandsleden och då gäller det ju att sjöarna är simvänliga.

Jag kollar ofta och mycket att det är bra klass på dom och att det går bra att simma där.

Är en mycket viktig syssla med tanke på andra badsugna hundar.

De sjöar som etapp 22 passerar provar jag ofta och de utfaller alltid till belåtenhet.

Fick jag bestämma så skulle jag få provbada alla sjöar efter hela leden.

Men min oförstående matte tvärvägrar att ställa upp på att jag får besöka alla.

Bäckar håller jag också ordentlig koll på.

På etapp 22:2 så finns min absoluta favoritbäck i naturreservatet Rosmossen.

Den sköter jag mycket noga.

Det får absolut inte flyta något skräp där eller ligga grenar och annat i vattnet.

Sånt plockar jag omgående bort.

Helst ska det vara mycket vatten i den så jag kan utföra alla viktiga vattenjobb.

Besvikelsen är alltid stor när det är för lite vatten.

Andra hundar kan ju tro att jag missköter mitt uppdrag.

Så var det de extremt viktiga spagroparna.

Alla kanske inte vet vad en spagrop är så en förklaring är nog på sin plats.

En spagrop är en vattenfylld grop alternativt ett dike.

För att vara perfekt så ska den ha lerig botten och gärna stillastående vatten som luktar utsökt gott. Frågar ni matte så påstår hon att det stinker vidrigt, men människor har ju inget luktsinne så hon har fel.

Vid sidorna av de där spängerna som ni människor anser att ni måste ha för att ta er fram, där brukar det vara ypperliga spagropar.


I en spagrop kan man som hund göra underbara lerinpackningar och verkligen vårda sin päls.

Dessa inpackningar ska sedan helst sköljas ur genom bad i lämplig sjö.

Alltså håller jag noggrann koll på alla spagropar också så de är i bra skick för vandrande hundar i behov av att sköta sin päls.

Många hundar gillar ju pinnar.

Jag är något av pinnexpert så jag brukar välja ut bra pinnar och placera på lämpliga ställen efter leden.

Matte har den fula ovanan att tycka att alla pinnar ska befinna sej någon annanstans men jag hämtar alltid tillbaka en del och lägger synligt.

När mindre träd faller över leden så är det min uppgift att släpa undan dom.

Inga bekymmer för en stark och vältränad hund som jag.

Bara att greppa med mina stålkäftar och dra till ett lämpligare ställe.

Brukar göra insatser vid slyklippning också.

Matte klipper och jag drar iväg det från stigen.

Fast det händer att vi har väldigt skilda åsikter om var det egentligen ska ligga.

Anser att det är jag som hund och pinnexpert som vet bäst.

Frånsett detta så händer det att jag gör insatser för att hjälpa matte med hennes uppgifter också.

Ibland har ju någon mindre nogräknad människa dragit upp och kastat bort markeringsstolpar.

Sådana hittar jag alltid och släpar fram.

Brukar få massor med beröm och godis då.

Etapp 22:2 genom Rosmossen där har jag verkligen haft mina tassar med.

När jag vid två års ålder flyttade till matte så pågick jobbet med att leta bra stigar.

Jag har alltså aktivt deltagit med att dra stigarna så de ska passera bra ställen för hundar.

Nära bäcken, bra spagropar och annat viktigt ur hundsynpunkt.

När jag inte jobbar som fyrbent etappledare så sliter jag hårt som svamphund.

Är mycket duktig och kan många olika sorter, det jobbet pågår från stenmurklorna på våren till snö täcker de sista svamparna på vintern.

Det händer att jag är på andra etapper av leden när svamphundsplikten kallar.

Då passar jag alltid på att göra en och annan insats.

Provsimma sjöar, kolla spagropar osv.

Självklart så brukar jag tvinga matte att lämna en hälsning i gästboken de gånger vi passerar en sån.

Så har jag ett helt gäng med andra intressen också.

Vill ni veta mer om mej och alla mina intressen så besök min blogg

http://svamphunden.bloggagratis.se den uppdaterar jag varje dag.

Kanske ses vi någon gång någonstans på någon etapp.


Sigge Svamphund


  





 




 
 
Ingen bild

Lena med kattflocken

17 december 2009 19:02

Sigge! Du är fantastisk! Jag har länge läst din blogg och är en av dina hemliga fans. Din blogg rekomenderar jag till alla mina vänner som har hund. De läser och blir på gott humör, precis som jag. Varje dag.

Din insats på leden är beundransvärd. Jag tycker faktiskt att du är värd ett miljöpris för alla flaskor, dunkar och annat skräp som du letar fram och tar hand om. Det glömde din vimsiga matte att berätta om.

Du är bäst!

 
Rudi

Rudi

17 december 2009 20:42

Har du redan fått julklapp?? Förresten det fick ju jag också idag. Matte gav mig en jättekul grävling som heter Gösta för att kolla om jag tyckte den var kul att slänga med. Och det tyckte jag, så då tog matte bort den igen och sa att den får jag i julklapp då.... Knäpp matte, va? Ja, det var ett väldans gnäll på människorna idag bara för att det blåste lite Nordan. Det var ju bara uppfriskande, eller hur Sigge-kompis?
Blåsta hälsningar

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

17 december 2009 21:15

Senare i kväll ska jag skriva hos mej och klaga! Antingen på den som skapade för korta ben på mej eller på den som har skickat hit 48 cm snö på två dar!
Ser ut som om du inte fått lika mycket, och det ska du vara glad för!
Jättefin beskrivning av din oerhört viktiga uppgift på Sörmlandsleden. Väldigt bra att du uppskattas efter förtjänst!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Charlotte

Charlotte

18 december 2009 06:46

Trot eller ej men nu har jag läst från början till slut. Du borde få pris för att du sköter om Sörmlandsleden så bra. Ha en fin dag!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snokas

18 december 2009 10:49

men vilken fin text matte skrivit! va roligt! jättebra! nu kommer du få många nya vänner!!
slafspussar

 
Snygg-Göte von Fornborgen

Snygg-Göte von Fornborgen

18 december 2009 11:50

Jädrans vad duktiga ni har varit både du och matte.
Tass tass från Snygg-Göte

http://colliepojken.blogg.se

 
Myrra

Myrra

18 december 2009 13:07

Jisses, vilka långa promenader du tar varje dag! Jag och matte är ute drygt en timme på våra morgonpromenader. Brukar vara nöjd med det och sover gott när jag kommer hem. Tindra skulle nog gärna vara ute det dubbla för hon har mycket mer spring i benen än jag.

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Hillman

Hillman

18 december 2009 19:21

Jösses du är inte bara svam-, spa- och badhund du är berömd oxå, med i tidnignen och allt. Helt fantastiskt, känner djup beundran för dig. Visst har jag läst om vad du gjort varje dag men det här visar att du är en hårt arbetande hund. Nu skull jag vilja veta får du nån annan lön, än köttbullar, korv och frolic eller är du oxå en sån där lågavlönad själ. Visst du har egen bil och får paket från bloggare runt om men jag menar bara väl, du måste ju ha lön för allt slit du lägger ner.

Du är i alla fall en rolig och snäll hund som hjälper din matte med allehanda göromål, men det där vinterbadandet kan aldrig vara bra, det måste väl bli is i pälsen eller........

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ludde

Ludde

18 december 2009 22:12

Härligt med tidiga klappar. Oj va fint du har skrivit om ditt jobb. Snygg snöinpackning också! Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

18 december 2009 23:41

Vilken bra artikel! Du gör ett jätteviktigt jobb!
Paket är kul! Jag får alltid inslagna presenter när jag fyller år och på jul. Idag har matte träffat Tomten och fixat julklappar till mig!

http://www.kattarina.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards