Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under november 2009

Av Sigge Svamphund - 14 november 2009 18:00

Blä vilken tråkdag detta är!

I morse blev jag utsatt för stora hälsorisker

när matte släpade ut mej trots att det öste ner hälsovådligt

regn.

Hade inget som helst behov av att gå ut kan hålla mej i evigheter.

Tänkte tillbringa dagen med att sova i min fåtölj och drömma

om trevliga saker som brudar, svampar, bad, fynd och sånt.

Men så påstod matte att det regnade mindre och jag skulle ut igen.

Skulle jag inte alls tyckte jag.

Ok det regnade lite mindre men ute ville jag inte vara.

Släpades till min närmaste skog.

Där mötte jag min tjej Dolly som också var utsläpad av sin matte.

  



Men Dolly är konstig för hon bryr sej inte ett dugg om att regn

faktiskt är farligt om man är hund.

Umgicks en stund i alla fall.

Jag ville bara gå hem men matte envisades med att jag behövde röra på

mej ett tag.

Behövde jag inte alls!!!!

  


Här sitter jag och surar i skogen.

Matte har ingen förståelse för mej och inte är hon rädd om min hälsa

heller!

Efter att ha släpats runt alldeles för länge så fick jag i alla fall gå hem

till slut.

Hemma så har jag bara slappat i min fåtölj.

Fast säj den frid som varar!

Självklart så släpades jag ut igen i ännu mer regn.

I det stora hela har jag haft en riktig tråkdag.

Hoppas verkligen att det inte regnar i morgon utan att det händer lite mer.

 

Av Sigge Svamphund - 13 november 2009 17:58

Idag är det visst fredagen den 13 vilket jag inte har märkt

men däremot matte.

Hade tur och fick åka och dejta mina brudar Milou och Flisan.

Var ett tag sen jag träffade dom så vi hade mycket skoj.

Skulle egentligen ha dejtat Nelly också men hennes husse och matte låter som

grisar och har knorr trots vaccination så där blev det absolut inget besök.

  

Här är dom snyggingarna Milou till vänster och Flisan till höger.

Vi fastnade aldrig på bild alla tre.

  

Men här är i alla fall jag och Milou.

Matte hade kastat en massa Frolic på marken för att få oss att vara så still

att vi fastnade på samma bild.

Hade ett par trevliga timmar tillsammans.

I måndags så tvärdog mattes TV.

Den används ju inte speciellt ofta så matte har funderat på om hon ens skulle

skaffa nån.

Men Milou och Flisans matte hade en som hon inte behövde så den skulle matte få.

Vid det här laget vet ni ju att mattes hjärna är på långsemester.

Hur som helst människorna lastade TVn i min bil och så skulle jag och matte åka hem.

Det är ganska långt att åka på en slingrig grusväg från min brudar.

Matte tyckte att det lät konstigt om min bil min trodde att det var TVn.

Ute på stora vägen så lät det ännu mer och matte såg gnistor bakom bilen.

Hon stannade och mycket riktigt hennes otroligt fina ståltrådslagning hade släppt

så avgassystemet släpade i backen.

Dessutom hade allra yttersta delen avgasrör trillat av nånstans.

Nya kilometrar med ståltråd sattes dit och matte körde typ 75 meter så hade det

trillat ner igen.

Stanna och göra om allt.

Nu gick det bra i ett par kilometer sen var det dags igen.

Bara för matte att stanna och börja om igen.

Jag blev fullkomligt hysterisk för på andra sidan vägen gick det vidriga hästmonster i

en hage.

Jag såg hur de kastade lystna blickar både på matte, min bil och mej.

Trodde att de först skulle äta upp matte för att sen ta sej in i min bil och sätta

sina monstertänder i mej.

Matte som ägnade sej åt att uppfinna en massa nya underliga ord bad mej att

vara så vänlig att vara alldeles tyst och stilla och helst lägga mej ner så jag

inte behövde titta på monstern hästarna.

Fast hon uttryckte sej inte alls så fint, en del var alldeles otryckbart.

Med en massa fula ord, massor med envishet och fem mil ståltråd så satt

resterna av avgassystemet fast igen.

Den här gången så kom vi hela vägen hem utan fler stopp.

Fast den där resan som brukar ta en kvart tog 45 minuter idag.

Matte klagade över att hon borde begripit att det inte går att stoppa en tung TV

i bagaget och köra grusväg när avgassystemet sitter fast med ståltråd.

Har fått veta att helgen får jag tillbringa i mina hemmaskogar vare sej jag vill

eller inte.

Matte tänker inte köra en meter förrens på måndagmorgon.

Då ska min bil få ett nytt avgassystem men mattes "lagningar" måste hålla

de 3 milen till Eskilstuna fast då ska ju TVn vara borta ur bilen också.

Hemma igen så var det dags att fira en födelsedag.

  

Här är hon.

Alla hundars skräck Internationell Premier Ghost Cats Penny Pök som idag har

uppnått den aktningsvärda kattåldern 16 år.

Trots sin höga ålder så har hon som daglig rutin att klappa till mej och svära.

Hon firade med att äta Whiskas och jag fick ett grisöra.

För övrigt har jag inte gjort så mycket idag.

Jo just ja.

Matte vet att Jolina är mycket piggare nu.

Så hon kommer till mej nästa vecka på tisdag.

Ska bli mycket trevligt!


Av Sigge Svamphund - 12 november 2009 18:15

I morse när matte behagade kliva upp ur sängen så

bestämde hon sej för att hon tänkte gå i ide.

Ute var det vitt och ännu mer snö kom.

Jag som uppskattar snö vill inte alls göra henne sällskap

i det där idet hon pratar om.

Behöver alltså nånstans att bo under vintern.

Som tur är så gjorde hon inte allvar av sina vinteride planer

idag.

Men jag blev inte skjutsad till nån skog.

För min bil har fortfarande sommardäck och matte hade ingen lust

att prova om det var halt.

Har hört att på måndag ska den visst både få nytt avgassystem och

vinterdäck.

Innan jag glömmer det.

Ni vet vilda grisen i går...

Kolla den här länken, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6108379.ab 

den vilda grisen är i samma storlek som den jag och matte såg igår.

Så finns det en film där också med en stackars varg som blir jagad av

vilda grisar.

Men idag fick jag hålla mej i hemmaskogarna.

  

Hittade mitt gamla däck som jag brukar träna med.

Körde några rundor för att hålla kroppen i trim.

  

Eftersom jag passerade närmaste sjön så tog jag ett gäng uppfriskande dopp.

Snö innebär ju att onödiga isen kan visa sej precis när som helst.

Medan jag badade så kom det en människa som trodde att hon såg fel

när hon såg mej simma runt.

Ja ni vet det vanliga mäskliga gnället om alldeles för kallt i vattnet.

Det är aldrig för kallt för att bada!

  

Av uppfriskande bad får jag en massa energi så jag hittade lämpliga tandpetare

som klena matte vägrade att kasta åt mej.

  

Dagens enda fynd.

Men jag skulle ha låtit bli att visa det för matte!

Blev ett väldigt liv på henne och så fick jag inte behålla det.

  

Någon som ser nåt fel med mitt fynd?

Att det blev sånt liv på matte beror på att flaskan var halvfull.

Nåt om att jag kunde bita sönder den och få i mej tändvätska, veterinärbesök

och ingen svamphund i livet.

  

Slutade så här.

Onödigt koppel för att jag inte skulle hämta flaskan igen.

Vad jag anser om det syns ju på bilden.

Till slut så slapp jag onödiga kopplet och kunde återgå till mina vanliga

hundgöromål igen.

  

Lite snö hindrar mej inte från att jobba som svamphund.

  

Trattkantarell prydd med lite snö.

Hörde att hon som ska gå i ide pratade om att det finns en fördel med snön.

Svampen tar slut.

Ja,ja kan hon ju tro för jag nosade faktiskt upp kantareller på juldagen förra året.

Resten av dagen har det inte hänt så mycket.

När jag var ute på eftermiddan så träffade jag en av alla mina brudar.

Men inte fick vi umgås inte.

Nädå, hon börjar lukta gott så människorna la sej i.

Men i morgon ska jag få dejta hörde jag.

Ser jag verkligen fram emot.

Nu ska jag ägna kvällen åt att besöka alla er andra.

Var ju några dagar sen sist.

Av Sigge Svamphund - 11 november 2009 18:19

Min synnerligen glömska och förvirrade matte fortsätter

att glömma och göra underliga saker.

I morse så gjorde hon sitt bästa för att skicka i väg sin kamera

istället för en burk salva!

Ja,ja hon kom på innan hon klistrat igen att nåt inte stämde när

burken stod på köksbordet och kuvertet innehöll nåt annat som

visade sej vara kameran väl inslagen i papper.

I alla fall så kom hon ihåg att jag skulle åka till skogen.

Dessutom så kom hon ihåg både min reflexväst och sina stövlar.

  

Fick ju åka till min älskade bäck i Rosmossen.

Hade väldigt mycket att göra med den.

Den bäcken är lite speciell för mej.

När jag flyttade till matte så höll hon på och letade stigar till det som sen blev en

del av Sörmlandsleden.

Jag utsåg omgående bäcken till mitt område och sen dess har jag alltid grejat extra

mycket med den.

Den måste ju vara i perfekt skick för vandrande hundar.

Frånsett allt bäckjobb så flyttade jag runt på felplacerade träd och andra viktiga

hundgöromål.


  

Till slut så var jag bakom jägarnas tillhåll jaktstugan.

Tänkte att det kanske skulle kunna finnas smaskiga älgrester åt mej.

Nädå, de var borta.

Hittade bara några torra brödskivor.

Ska det vara mat för en hund det?

  

Så kände jag ju för tunnrullning.

Men jägarna har ju trott att de är listiga och satt fast min tunna.

Här kämpar jag och skam den svamphund som ger sej.

  

Titta!

Nu händer det saker.

Snart har jag fått loss den.

  

Svamphundens list överträffar jägarnas!

Självklart lyckades jag få bort den och sen rullade jag tunna länge och mycket

ordentligt.

Matte bara ruskar på hvudet åt mej och mitt tunnrullande.

Tycker att hon ska prova, det är jätteskoj.

Sen fortsatte vi i skogen.

Jobbade lite som svamphund men matte bara berömde och gav mej godis.

Svampen är kvar i skogen.

  

Så hörde jag något.

Jag stod alldeles stilla och bara lyssnade och luktade.

Matte började ana att det var nåt vilt nära oss.

  

Märkte inte ens att matte helt plötsligt var bakom mej.

Hon stod med kameran klar och trodde att det var en älg på gång.

Mattes plan var att fånga den på bild.

Men..........

Precis när denna bild var tagen så låg matte på mage med ett hårt grepp i mitt

halsband.

Det var den lilla dinousarien eller jättelika monstergalten vilda grisen som visade sej.

Matte tror att det är den som skymtar som en svart prick ganska mitt i bilden.

Att hon hamnade på mage och nästan på mej berodde på att hon skulle ha

tag i mitt halsband innan jag fick för mej att försöka hälsa på vilda grisen.

Alltså slängde hon sej bara handlöst fram.

Vilda grisen han försvann lika snabbt igen.

Jag var tvungen att ha onödigt koppel en stund för att inte försöka springa

efter den.

Det är tredje gången som vi ser den där jättelika saken till vild gris.

Matte tror att det är samma en alla tre gångerna.

Jag blev i alla fall av med kopplet igen och matte kom på den smarta

idén att prata ganska mycket med mej.

Nåt om att var det fler vilda grisar i närheten så skulle de höra oss.

Såg inga fler vilda grisar.

  

När allt (läs matte) lugnat ner sej så hittade jag min gamla stubbe som jag

tillverkar flis av.

Bestämde att den behövde byta ställe att vara på.

Alltså tog jag den med mej.

Men jag ville ju ha den lilla pinnen också.

Alltså lät jag den hänga i pälsen vid bakbenen.

Kände mej mycket smart efter denna kreativa lösning.

Resten av dagen har det inte hänt så mycket.

Jo matte sa en massa fula ord när jag skulle gå ut på eftermiddan.

Det kom massor med snöflingor här.

Men tyvärr kommer jag inte att ha nytta av dom för de smälter direkt.





Av Sigge Svamphund - 10 november 2009 18:01

Börjar med att be om ursäkt.

Jag är ganska urusel på att kommentera hos

er andra just nu.

Skitmattes fel, hon har alldeles för mycket att göra.

Men lugn om ett par dagar kommer ordningen att vara återställd.

Dessutom drabbar det mej att hon är stressad.

Hennes minne existerar inte längre.

I alla fall så kom hon ihåg att skjtsa mej till en skog på förmiddan.

Som vanligt hade hon glömt min reflexväst.

Men det var alldeles tomt på jägare.

Dessutom hade hon glömt (trodde hon) sina stövlar.

Hörde nåt mutter om att det skulle bli att hålla till på de små

skogbilvägarna.

  

Strunt samma jag badade massor i sjön och sen badade jag ännu mer i

min jättespagrop.

I går så läste jag hos Kasper att han gillade november för då finns det inte

fästingar.

  

Sorry Kasper du har fel!

Titta vad som syntes i min päls när jag kom upp från ett av mina bad.

Just det ett fästingäckel!

Ännu lever de och frodas.

  

Men det finns inte bara fästingar i november.

Matte trodde att hon hade allvarliga hallucinationer och var bara tvungen att

fixa bildbevis på den blå fläcken.

Väldigt länge sen det syntes en sån här,

  

Titta här då!

Ok det varade i max 2 minuter men den där solen visade att den fortfarande finns!

Bilden är mörk pga motljuset så det ser ut som kväll men det var vid tio på förmiddan.

  

Där jag var idag så passerar en etapp av Sörmlandsleden.

Inte den jag och matte sköter men man ska ju hjälpas åt så jag gjorde en

insats som fyrbent etappledare.

Hittade en markeringsstolpe på alldeles fel ställe.

Matte var snäll och gav mej en massa beröm och godis för att jag jobbade.

  

Sen var jag ju tvungen att kolla att matte verkligen hade ställt upp den ordentligt.

Jo den står nog kvar fortfarande.

Så ägnade jag mej åt en massa vanliga viktiga hundgöromål.

Långt bort i skogen så kom matte på att om vi skulle gå en stig där så skulle

vi komma till mina hemmaskogar.

Matte började gå, men efter en liten bit så kom hon på nåt viktigt.

Om vi gick hem så skulle min bil stå ensam och övergiven i skogen!

Just då hade hon lyckats glömma att vi faktiskt åkt bil!

Tur att hon kom på det innan vi var hemma!

  

På väg tillbaka mot bilen så testade jag en av mina nästansjöar.

Mycket bra för på vissa ställen så kunde jag simma i den.

Efter några kilometer så var vi vid bilen.

Gissa vad matte ser där?

Just det, i bilen så stod hennes stövlar!!!!

Kan man inför koppeltvång på människor?

Hon bör ju faktiskt vara under ständig uppsikt nu!

Hemma igen så hade det kommit post från Strövelstorp lagottona.

Underlig post.

För matte visad mej ett litet paket (glöm bild, hennes simultanförmåga ligger på

minus just nu och fita medan annat görs är visst en omöjlighet) paketet luktade mycket intressant.

Ännu underligare var att när jag visade intresse för det så fick jag godis.

Sen stoppades detta lilla platta paket in i frysen.

Ska ta med till skogen en annan dag hörde jag bara.

Efter detta så var det dags att åka bil igen.

Hamnde hos mina bästa vänner mattes föräldrar för andra dagen på

raken.

Hade tillkommit ett par namn som skulle med på det där kortet

matte textade på igår.

Bjöd mej på lite ost och sen sov jag under bordet.

Har hört att imorgon så ska jag få åka till min älskade bäck i Rosmossen.

Hoppas jag om nu inte stressade glömska matte förträngt det imorgonbitti.




Av Sigge Svamphund - 9 november 2009 18:01

Till att börja med, det blir dåligt med bilder idag.

Min matte är ju som bekant tämligen senil.

Jag skulle som anligt till en av alla mina skogar på

förmiddan.

På väg dit så kom matte på att hon hade glömt min reflexväst hemma.

Men det brukar ju inte vara jägare ute på måndagar.

Fanns inte en jägare i skogen.

Jag grejade med alla mina viktiga hundgöromål.

Hittade bland annat en bbra bäck med en del skum i.

Gjorde alltså tjusiga skuminpackningar.

Men senila matte hon hade bestämt att hon hade glömt även kameran

hemma.

Så jobbade jag en hel del som svamphund.

Matte som slutat plocka svamp idag igen plockade faktiskt allt jag

markerade.

Vi skulle åka vidare så svamparna kunde få ett nytt hem.

Men så stoppade matte handen i jackfickan.

  

Enda bilden från skogen.

För kameran fanns ju i fickan!

Min matte borde inte gå lös. med det minnet.

Efter ett par timmar i skogen så åkte jag till Eskisltuna.

Hamnade hos mina bästa vänner mattes föräldrar.

Mycket trevligt för matte blev bjuden på lunch.

Jag bjöd mej på god ost jag.

  

Viktigt hundjobb.

Jag fick rester av korvgrytan och som tack hjälpte jag till med disken.

Dessutom var jag hungrig efter allt mitt hårda skogsjobbande.

Sen passade jag bil ett tag medan matte och hennes mamma fixade med mänskliga

tråksaker.

Där de var där finns det en Grisöronaffär.

  

Tillbaka hemma hos mattes föräldrar så serverades jag ett smaskigt grisöra.

Bra för då hade jag sysselsättning ett tag.

  

Mattes mamma är jätteduktig på att måla så hon har målat det här fina

kortet.

Sen satt matte som kan kalligrafitexta och textade en massa på det.

Ska visst till nån som fyller år.

Efter allt detta så var det dags för mej att åka hem igen.

Trots att jag inte gjort så jättemycket så är jag trött.

Men med tur så kommer matte ihåg att hon har kameran med sej i morgon

i fall det händer spännade saker eller jag fyndar.




Av Sigge Svamphund - 8 november 2009 17:38

Är det någon hund som sett den där solen?

Här är det bara grått och trist hela dagarna.

Men jag kom i alla fall iväg till en av alla mina skogar.

  

Bildgåta.

Var är jag?

Jag finns faktiskt med någonstans på bilden.

Matte sa att det var tur att jag hade reflexvästen för inne i skogen var det

så mörkt att det var svårt att se mej.

Svar på bildgåtan.

Titta på vänster sida av vägen ungefär mitt i bilden så syns mitt huvud.

Bra spagrop var det där.

  

Hittade många bra pinnar som jag grejade mycket med.

  

Så är det sommar i november för prästkragarna blommar.

  

Passerade ett hus där jag brukar kunna fynda vattenkanna.

Men inte idag.

Matte tjatade som vanligt om att jag inte ska rota vid andras hus och någon

vattenkanna fanns det inte heller.

  

Hittade bara en liten plastburk som jag inte ens fick behålla.

Dålig service!!!!!

  

På den här busken växer det köttbullar ibalnd.

Men idag växte det Frolic.

Köttbullarna verkar ju ha sin bästa växtsäsong när det är vinter så de kommer

nog snart igång ordentligt.

  

Så kom jag till komonstrens lömska hundfällor.

Äckliga de där fällorna.

Här funderar jag på hur jag ska ta mej förbi.

Slutade med att jag kröp under taggtråden så slapp jag gå på fällan.

  

Här syns det verkligen hur grått det är.

Knappt att det går att se vad som är upp och ner på bilden.

Jag badade självklart massor i sjön.

Vet ju inte när onödiga isen bestämmer sej för att hindra mina bad.

Sen upptäckte jag nåt hemskt.

  

Det är är komonsterskit.

Förra gången jag gick genom deras tillhåll så fanns den inte där.

Alltså var det komonster i hagen när jag passerade!

Hagen är jättelik så de kan gömma sej ordentligt.

Matte som inget begriper påstod att det kunde vara nyttig fobiträning för mej.

Jaså, tänk om jag slutat som monstermat!?

Tror jag ska fobiträna matte genom att stoppa ner henne nånstans där det är

fullt med fiskar.

Idag kollade matte ordentligt när vi gick genom monsterhagen men inte ett

komonster i sikte så de kanske är borta nu.

  

Titta här.

Detta gamla äppelträd står i monsterhagen.

Det skriker ju av skräck.

Jag anser att detta är beviset för att komonster är livsfarliga och inte alls

snälla och fridfulla djur som matte påstår.

  

Ute ur monsterhagen så letade jag reda på handsken som jag gömde sist jag gick där.

Roade mej mycket med den ett tag.

  

Jobbade självklart som svamphund också.

Här sitter jag och markerar en massa trattkantareller.

  

Passade på att kolla bäcken som jag har i den skogen.

Mycket bra för nu var det gott om vatten i den.

Dessutom som börjar det bildas skum.

Så nästa gång kan jag säkert göra utmärkta skuminpackningar.

Idag blev det bara lite på nosen.

Så en liten Jolinauppdatering.

Hon verkar lite piggare nu.

Men denna vecka kommer hon inte till mej.

Eftersom hon äter penicillin så ska hon ta det lugnt.

Då är det inte lämpligt att hon hänger med på mina långa skogsrundor.

Jag behöver ju den motionen och mattes blodsocker blir alldeles för högt

om hon inte motionerar ordentligt.

Så Jolina får vara hos någon där det är lite lugnare så länge hon äter

medicinen.

Jag tänker fortsätta hålla tassarna för att hon blir pigg snabbt nu.

Av Sigge Svamphund - 7 november 2009 17:38

Just det som står i rubriken påstår matte att

jag hade idag.

Har ju inte varit i skogen på ett par dagar.

Jag är ju van vid mina rundor på minst två till tre timmar varje dag.

Men idag så hade hon den goda smaken att ta min bil för att köra

mej till nån bra skog.

Både jag och matte var trötta på hemmaskogarna.

Första stället där var det öppen vägbom så det blev inget.

Samma sak på ställe nummer två öppen vägbom.

Så här års och på helger så innebär öppen vägbom nästan alltid

att det är jägare i skogen.

Men på ställe nummer tre var det lugnt.

Jag kastade mej ur min bil och satte fart in i skogen.

Har sjöar och bäckar där också.

  

Första sjön och eftersom jag faktiskt inte fått bada på två dagar så hade jag

inte tid att vänta på att matte skulle ta av reflexväst och halsband.

Kastade mej ut i vattnet.

Fick självklart skäll för jag borde ha väntat.

Men sen blev jag av med onödiga utrustningen och badade massor från alla mina

bra badplatser.

  

Av bad får jag ännu mer energi så jag passade på att ta bort barken på ett

gammalt träd.

Nästa gång tänker jag göra flis av stammen.

  

Som sagt jag hade gott om energi så här står jag och väntar på den där

långsamma matte.

Har ju miljoner med viktiga saker som jag måste fixa med.

  

Som sånt här.

Leta reda på alla bra grankottar.

Brukar variera pinnarna med grankottar ibland.

  

Det är är alldeles väldigt viktigt.

En liten men helt underbar spagrop.

  

Resultatet.

En fantastisk nosinpackning.

Vattnet doftar ljuvligt av rutten mossa och andra växtdelar.

Synd bara att jag inte är vit så det verkligen syns hur den ser ut.

  

Jobbade som svamphund också.

Kände för att hinna med så mycket som möjligt idag.

  

Finns fortfarande miljarder med trattkantareller kvar i mina skogar.

Matte plockade en hel del fast hon har slutat att plocka svamp.

Ha, det där tjatet hör jag hela tiden.

Men så visar jag svampen och då plockar hon.

  

Hittade min tunna i skogen.

Rullade massor med tunna.

Suddig bild men jag håller på och placerar den i en spagrop.

Där får den ligga tills nästa gång jag kommer och känner för tunnrullning.

  

På väg tillbaka mot bilen.

Men jag var ju bara tvungen att ut i bäcken och hämta en flaska som flöt runt där.

Ska inte flyta saker i mina bäckar.

Badade i den andra sjön också.

Sen var det dags att åka hem. lika bra det för det försökte komma lite

hälsovådligt regn.

Var hemma och slappade medan matte höll på emd en massa tråkiga

människosaker.

När jag var ute på eftermiddan så träffade jag en ny tjej.

Trevlig brud korsning mellan rottweiler och amstaff som busade en massa

med mej.

Klantmatte hade inte kameran med sej, men jag kanske träffar henne igen.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards