Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 11 september 2009

Av Sigge Svamphund - 11 september 2009 18:23

Det är lika bra att börja med tävlingen.

De flesta av alla som röstade ville ju att jag skulle ha en tävling igen.

  

På bilden är det en massa kantareller.

Tävlingen går alltså ut på följande

HUR MÅNGA LITER KANTARELLER HAR JAG NOSAT UPP TILL OCH MED IDAG??????

Gäller alltså antalet liter i år.

Jag är ju en väldigt duktig svamphund så det har blivit väldigt många liter.

Fler ledtrådar får ni inte.

Matte har noggrannt antecknat alla liter och för säkerhets skull räknat tre gånger.

Som vanligt gäller följande:

Helt rätt gissning eller närmast vinner.

Hund vinner nåt smaskigt hundgodis

Människa vinner nåt av mattes hopkok. antingen svamp eller nåt annat.

Era svar lämnar ni som vanligt bland kommentarerna.

Tävlingen pågår tills tillräckligt många svar har kommit.

Men åter till min dag.

Den kunde ha varit bättre.

Matte tänkte skjutsa mej till ett bra ställe.

Men när vi skulle åka så var ena däcket på min bil nästan platt.

Blev alltså inget ut och åka.

I stället så fick jag gå min dunksamlarrunda.

  

Skitmatte!

Vid det här huset brukar jag kunna fynda hinkar och annat skoj.

Bara det att matte hade hökblick och såg direkt när jag tänkte smita.

Blev inga skoj fynd där.

  

Huset med alla dunkar har dragit in servicen.

Inte en dunk nu heller.

Hittade bara en liten flaska.

Inte så mycket att ha, så jag gömde den i skogen.

Jobbade lite som svamphund så helt svampfritt blev det inte idag som matte trodde.

  

Det här gillar jag inte heller.

I en av de få spagropar som finns hade nån lagt en metallpinne.

  

Var bara att städa spagropen så den blev användbar.

Pinnen släpade jag sen med mej ett tag.

  

Förföljd är jag också.

Ni vet det där konstiga monstret vid sjön igår var i skogen också.

Titta bara det försöker härma mej och träna med träd!

Misstänker att det är det som stjäl allt mitt vatten också.

  

Gjorde i alla fall ett fynd.

Nån klantig människa hade tappat en sko mitt i skogen.

Förstår inte detta, människor ska alltid ha skor på sina tassar.

Men hur kan man då tappa en utan att märka det?

Passerade min närmaste sjö så jag badade massor i den.

Sen var jag hemma och slappade.

Då fick matte ett tråkigt besked.

Min leonbergerbrud Sheba har vandrat över regnbågsbron.

Hon hade hoppat ner från soffan och skadat ett ben så illa att det var bäst för henne

att få somna för evigt.

Nästan samtidigt som Sheba dog så hade en annan leonbergerbrud varit och hälsat på

Cleo.

De hade lekt tillsammans ena minuten och den andra minuten så låg den andra

leonbergerbruden död på gräsmattan.

Troligen hjärnblödning eller nåt med hjärtat.

Stackars, stackars ägare säjer både jag och matte.

I morgon så ska jag åka till Skottvång igen.

Är nån sån där kolmiletändning igen.

Så en svamp.

  

Brunsopp.

En svamp som lite påminner om Karl Johan.

Men foten är brun och oftast mer jämtjock.

Ofta så hittar man denna svamp i barrskog men i södra Sverige även i bokskogar.

  

Brunsoppen känns lätt igen på att den blånar vid tryck eller om man skär i den.

På bilden syns blåaktiga fläckar.

Det är en mycket god matsvamp och för det mesta så är den fri från larver.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards