Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2009

Vanlig skogsrunda

Av Sigge Svamphund - 27 augusti 2009 18:16

Min bästa kompis Monica kom hit i morse så jag har varit på långrunda i skogen.

Gick hela vägen runt mina två närmaste sjöar.

Inledde med en massa inpackningar i trevliga spagropar.

Är gott om dom nu efter allt hälsovådligt regn igår.

Tog ganska mycket ledigt från svamphundsjobbet.

Jag har faktiskt en massa andra viktiga sysselsättningar också.

Som här vid ett hus långt bort i skogen.

Kom på att det var länge sen jag ägnade mej åt tunnrullning.

En del vatten i tunnan men se det är inget som hindrar mej.

Jag är ju stark och vältränad.

Bara att slita och dra.

Äntligen tunnrullning!!!!!!

En sysselsättning som jag varmt rekomenderar till alla andra hundar också.

Bra träning för kroppen och man har så skoj under tiden.

När människorna fikade så åt jag först upp en av mina mackor och sen letade jag godis en stund.

Eftersom jag fuskade med att jobba i dag så fick människorna leta savmp själva.

De gick en lite annorlunda väg och vid ett hus gjorde jag ett nytt fynd.

En gammal säck.

Matte påstod att den har innehållit gödsel från komonster och med tanke på min kofobi borde jag avhålla mej från den.

Hade väldigt skoj med den.

Hittade dessutom fler spagropar och gjorde några insatser som svamphund när människorna missade för mycket.

Sen var det dags för fika igen.

Här håller matte på och serverar mej min andra macka.

Sen ägnade jag mej åt att bada i Fyrsjön som syns i bakgrunden.

Har mängder med bra badplatser i den.

Begriper inte varför matte ska envisas med att ta bilder på sånt här!

Jag finns och är viktigast att ta bilder på.

Här håller jag på och tar dagens sista dopp i min närmaste sjö.

Blev ju inga bad igår så jag har tagit igen det ordentligt idag istället.

Trots att jag hade ganska mycket ledigt så hade människorna en hel del svamp med sej hem.

Sen jag kom hem så har jag mest slappat.

Detta är mattes senaste sysselsätning.

Blir det dåligt med besök hos er vissa dagar så sitter hon och textar på servetter.

Ska göras en ordentlig bunt tills nästa söndag när människovalpen Adam ska döpas.

Tar en svamp idag.

Strävsoppar.

De flesta av er har säkert sett dessa soppar eftersom de är väldigt vanliga.

På bilden ovan är det en aspsopp.

Som namnet säjer växer den tillsammans med asp.

Här är en björksopp.

Finns även en variant med tegelfärgad hatt.

Små exemplar av strävsopparna är goda matsvampar.

De större är tyvärr ofta angripna av larver.

Flera av dom grånar eller blånar när manskär i dom och vid tillagning men det är helt normalt.

Detta är en svamp som med fördel kan blandas med andra svampar.


 
 
Ludde

Ludde

27 augusti 2009 22:57

Imponerande med all tunnrullning. Jag skulle aldrig våga rulla iväg mattes tunnor, men o jag hittar en nå´n annan stans så... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

kajsa

27 augusti 2009 23:17

voff! Det va mej en rejäl tunna du lyckats hitta, vad mycket spännande du hittar på dina utflykter, vi hittar mest ölburkar, och andra farliga saker för oss djur, men matte brukar städa på våra prommenad vändor, för att inga andra djur ska göra sig illa.

Fin trollslända din matte tagit kort på, fast inget går upp mot fina bilder av dig Sigge :o))
Min matte har precis fått en bok,på den står det(appropå insekter)
En lärd man har sagt att Gud måtte ha varit ovanligt road av skalbaggar, eftersom han skapat ett så fantastiskt sortimen av dessa kryp. Enbart i Sverige finns minst 4 350 arter - och till dem kommer 117 000 andra insekter,
Många av dem har i gammal folktro tillskrivits övernaturliga krafter,
Jag sa till min matte att det bara är vi hundar som har övernaturliga krafter,och vi kan konsten med tankeöverföring också....
-Matte åk åk till grisöronaffären
köp minst 10 grisöron :o)
det funkar....för det mesta.

Boken heter, Insektsliv i skog & mark(1987)
av: Bengt Sjögren

Voff! Ha en fin kväll!

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

27 augusti 2009 23:57

Nu fattar vi inte vilka svampar som är vilka, fattas det en?
Våran mamsing är lite vimsig i bland Hon ska förresten vara "valpmorska" i natt, om det behövs.
pussar

http://lagottoflickorna

 
Torsten

Torsten

28 augusti 2009 07:16

Skulle gärna prova på tunn-rullning, men jag hittar inga tunnor häromkring!
HOn är allt duktig din matte på lite av varje...jättefint textat på sevetten!
Ha en bra dag Sigge!

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Hillman

Hillman

28 augusti 2009 09:12

Du hittar alltid på nåt skojsigt när du är ute på promenix, tunnor, säckar och trollsländor. Det sistnämnda kanske du inte fick leka med men jag hade nog inte kunna hållit mig.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snoken

28 augusti 2009 11:07

ha en härlig helg med mkt bad o lerinpackningar! vi drar till småland o jagar katt i två dar! slafspussar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards