Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2009

Möten i skogen

Av Sigge Svamphund - 24 augusti 2009 18:03

Som vanligt har jag haft en skogsdag.

Idag så var jag och matte i en av mina jätteskogar i många timmar.

Mycket trevligt.

Den här skogen var också alldeles full med såna här ljuvliga spagropar.

Här försöker jag göra mej osynlig för att kunna spaa ifred.

Fast eftersom jag alltid skäller entonigt medan jag spaar så blir jag avslöjad.

Jobbad en hel del som svamphund. mellan alla vändor i spagroparna.

Dagens första möte i skogen.

En snygg brud som jag tyvärr glömt namnet på.

Vi hade väldigt mycket skoj.

Så skoj att när jag och matte skulle fortsätta så vägrade hon gå till sin matte utan ville följa med mej.

Matte var tvungen att bjuda henne på mina köttbullar för att hennes matte skulle kunna koppla henne.

Fick alltså återigen bekräftat vilken otrolig dragningskraft jag har på snygga tikar.

Den här lille skiten är visst hennes lillebror.

Han är bara tre månader och var rädd för mej.

Sen gick jag till sjön för att bada.

De som har en båt ligger där tänker minsann på en utarbetad svamphund i behov av avkoppling.

Två dunkar låg det i båten.

Rena paradiset för mej.

Här har jag bestämt mej för att ta den vita.

Badade en hel del tillsammans med den.

Kan rekomendera dunkar som badleksaker.

De flyter bra och är lätta att fånga i vattnet.

Så tyckte jag att jag skulle ta dunken med mej.

Men det gick inte!

Dunken var fastbunden i båten i en jättelång lina.

Spelade ingen roll hur mycket jag slet, var tillslut tvingen att inse att jag var tvungen att ge upp.

Fast det svider att erkänna att jag lämnat en dunk åt ett okänt öde.

Matte är ju som ni vet inte riktigt klok.

Medan jag slet med dunken satt hon och pratade med den här!!

Vad är det för fel på människor?

Prata med en larv?????

Bildbevis på mitt hårda slit.

Jag jobbade och jobbade.

Har ätit mej ordentligt mätt på köttbullar idag så hårt som jag legat i.

Här skulle med tur dagens häftigaste möte ha synts.

Men tyvärr, matte hade en chans och de hann ur bild.

Så här var det.

Jag kände lukten av något och sptsade nosen och mitt upprättstående öra.

Matte såg det och var (tyvärr) beredd.

För bara en liten bit från oss kom en älgko springade tillsammans med sina två älgvalpar.

Som ni ser så hann de tyvärr springa ur bild.

Jag hade gärna stiftat närmare bekantskap med dom.

När jag bara bott ett litet tag tillsammans med matte så försökte jag faktiskt valla en älg!

Matte påstår att älgkor som har älgvalpar kan vara väldigt griniga och jag ska inte alls försöka varken valla eller bli kompis med dom.

Så hon var glad att hon hann få tag i mej innan jag kom på några "ideer".

Fast matte är så glad för att fått se dom så nära.

Förr i tiden var det massor med älg i den skogen, men numer så har vi tyvärr väldigt lite älgar här.

Det skjuts för mycket.

Istället för älgkontakt så ägnade jag mej åt mer bad och svamphundsjobb.

Dagens resultat efter hårt svamphundarbete.

Mängder med kantareller en hel del fiskstinkande mandelriskor, lite ostronmussling (såna som var dagens svamp i går) en blodriska till vissa lagottos i Strövelstorp.

Så tar vi som vanligt en svamp som avslutning.

Svart hattmurkla.

Murkor finns inte bara på våren utan även på hösten.

Denna art finns nu.

Ofta så hittar man den i kanten på grusiga skogsvägar.

Den är god och ätlig.

Känns igen på hatten som är grå till nästan svart och oregelbundet veckad.

Foten är ljusare än hatten och blir 3- 6 cm hög.


 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

24 augusti 2009 19:26

Ja man måste säga att min blir lite avundsjuk på dig. Inte träffar vi så där snygga och snälla tjejer. Nej dom vi känner skäller och morrar på oss. Vi har slutat att söka upp dom, för oss är dom inget att ha. Ja din Matte är lite konstig, prata med en larv (Larvigt va). Valle har också provat att dra lös en dunk, utan större resultat. Ha det så bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Hillman

Hillman

24 augusti 2009 19:43

Va konstig din matte är, larva runt med en larv, när hon har en så fin hund. Ja, din matte har i alla fall rätt i en sak, älgkor med kalvar ska du akta dig för, de är inte att leka med. Du kan bli sparkad så du flyger all världen väg, det skulle inte vara så bra.

Sen är vi lite förbaskade på de jägare som skjuter för mycket kor, då mördas älgstammen men matte säger att det inte är bara jägarnas fel. Det största felet gör skogsbolagen som talar om hur mycket älg som ska sjutas och vill inte de vanliga jägarna göra det så tar bolagen in andra jägare utifrån, det har matte varit med om. Ja, det är inte lätt, för mycket älg då blir det olyckor i trafiken, för lite så försvinner de.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ville

Ville

24 augusti 2009 20:49

Hahaha ja otroligt larvigt att larva sig med en larv ;= men du har en underbar matte Sigge som är ute med dig så mycket och så roligt du har sen, alltid nya fynd och en massa brudar.
Skulle kunna tänka mig att bo hos dig ett tag om vi bara kunde sluta svära åt varandra.. ;)
Hälsa matte och tack för grattis hälsningen!!

http://marno.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snoken me matte

24 augusti 2009 21:02

å vilka roliga möten du haft i skogen idag! den lille skiten var rosenrar tycker våran matte!!
slafspussar på spa-näsan

 
Ludde

Ludde

24 augusti 2009 21:32

Tänk att hitta dunkar, svampar och älgar på samma promenad. Synnerligen lyckosamt. Nattpuss!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

24 augusti 2009 22:53

Vilken söt liten bebbe du träffade. Honom får du lära en massa nyttiga saker. du verkar ha haft fullt upp och tänk att du har hittat en blodriska till oss. Fortsätt att hitta fler så du kan handla i grisöronaffären
pussar

http://lagottoflickorna

 
Ingen bild

Hangar Kajsa

25 augusti 2009 01:55

Hej! ååå vilken söt valpis :)))
Det va mej en välfylld svampkorg,,,,vi fick svampar av min människo-farmor i dag, kantareller, matte var överlycklig!

Tänkte dela med mig av en fin videosnutt från Youtube, som min matte hittade,min mattes favorit författare Jon Katz & hans Border Collie Izzy, som jobbar som sällskap till sjuka människor, kika, den är jätte fin :o))

http://www.youtube.com/watch?v=bgHJIUqp5nY&feature=related

eller sök på, Izzy the Border Collie - Hospice Dog, om inte länken fungerar.

Voff!

 
Torsten

Torsten

25 augusti 2009 07:16

Är riktigt avundsjuk på dej....alla brudar blir ju helt galna i dej!!! Måste bero på din blanka päls och vältränade kropp och din otroligt vackra ögon...;)
Ha det gott!

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Stella och Doris

Stella och Doris

25 augusti 2009 09:52

Va mycket konstiga svampar det finns, svårt att hålla reda på..

Tänk att det kan finnas någon som är rädd för dig, du ser ju så snäll ut ;-)

kramar

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
vi i pörtet

vi i pörtet

25 augusti 2009 13:18

Dags att ge sig till känna, för nu har våran matte läst och läst, tittat på foton, och asgarvat! Dessutom är hon stolt att hon känt igen de svampar som hittills presenterats, förutom ett undantag, ostronmusslingen, den har hon inte sett i naturen. Mandelriskan växer inte här i Dalarna, tyvärr, matte älskar ju fisk och skaldjur, till skillnad från vissa andra.
Kan meddela att även jag, Loppan, tvingades till tortyrkammaren igår, något snack om att jag ska lukta gott när jag ska sova i Falun...det låter inte bra i mina öron, jag vill bo hemma, alltid!
Kram från Loppan med bihanget Blinka och matte hälsar visst också

http://paulaz.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

25 augusti 2009 16:08

Matte berättar att hon hade en morbror som blev så sur på överskjutningen av älg att han förbjöd jakt i sina skogar under ett par år. Då var matte stolt! Själv tycker jag älgar är ointressanta. Matte glor och ojjar sig, jag vill bara gå vidare. Då säger alltid matte att hon är så glad att det inte finns minsta lilla jaktlust i mig.

http://www.kattarina.se

 
Acke och Primo

Acke och Primo

25 augusti 2009 17:05

Oj oj var ska vi börja! Först: våra mattar ÄR larviga det är därför dom larvar runt och pratar med just tex larver!Våran matte kan tom prata med växter, ding dong säger vi bara!! Sen är vi verkligen otroligt stolta att känna en sådan skogens mästerliga mästare som dig! Är det inte svamp så är det annat "skoj" du finner....Men vi tyckar ABSOLUT att du ska kräva ersättnig från Ericsson för den fina reklamkampanjen du körde i skogen:)
Älgar ska finnas i skogen inte som troféer på väggar! Matte har försökt att förklara VARFÖR man måste skjuta av ett visst antal....Vet inte om vi fattar något av vad hon mumlade om...
Må gott kompis!

http://minahundarochjag.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards