Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 22 augusti 2009

Av Sigge Svamphund - 22 augusti 2009 18:05

Hela natten vräkte det ner en massa hälsovådligt regn här.

Kunde det gärna göra eftersom jag sov och inte behövde vistas ute  och få skador av det.

Dessutom är det alldeles väldigt bra för alla svampar.

Särskilt som jag med tur får dejta bloggande Hunden Liza i svampskogen nästa söndag.

När jag skulle gå min långpromenad så hade det slutat regna.

Idag så fick jag gå till min näst närmaste sjö.

Har inte varit där på evigheter så det var verkligen på tiden.

Började mycket bra.

Redan på den lilla skogsvägen så fanns det utsökta spagropar.

Jag är ju i akut behov av många såna efter tortyren med schampooflaskan.

Hittade massor att göra bra inpackningar i.

Den här var ännu bättre.

Djupt vatten som luktade alldeles ljuvligt!

Enligt matte så stank det vedervärdigt, men hon har inget luktsinne eller känsla för vad som doftar gott så jag lyssnar inte på henne.

Gjorde mängder med inpackningar,

Fyndade också.

Hade skylten med mej länge och just nu funderar jag på om jag kan kräva ersättning av företaget.

Jag gjorde ju faktiskt reklam för dom.

Borde ge minst en säck med grisöron tycker jag.

Inte för att jag mötte nån människa men det behöver de inte veta.

Jobbade en hel del som svamphund också.

Just den här står kvar i skogen.

Matte tog bild på den bara för att den ser så skoj ut.

Det är en gammal kremla (ska lära ut såna nån dag) som håller på att tappa skivorna under hatten.

Så kom jag äntligen till min andra närmaste sjö Fyrsjön.

Just här gick det inte så bra att simma.

Men jag har ju fler badplatser.

Letade upp dunken som jag gömt där.

Gick alldeles utmärkt att bada tillsammans med den.

Eftersom jag missade mina livsviktiga bad igår så tog jag extra många idag.

Fortsatte självklart att hitta en massa trevliga spagropar att göra fler inpackningar i.

Sen badade jag en massa i min närmaste sjö också.

Gillar faktiskt effekterna av det hälsovådliga regnet.

Har hört talas om att i morgon så ska Monica följa med mej i skogen.

Perfekt, blir en långrunda och egna mackor till mej.

Förhoppningsvis massor med spagropar också.

Så tar vi som vanligt en svamp som avslutning.

Just denna hittade jag för första gången i år på dagens promenad.

Blomkålssvamp

Denna svamp kan bli jättestor och väga flera kilo.

Som ung är den ljus men mörknar med åldern.

Den växer alltid vid foten av tallar eller tallstubbar.

En gång har jag och matte hittat en som växte ovanpå en stubbe men det är ovanligt.

Detta är också en god matsvamp som antingen kan ätas ensam eller blandad med andra svampar.

Möjligen kan den förväxlas med denna

Detta är en fingersvamp.

Men blomkålssvampen har PLATTA OCH KRUSIGA grenar medan fingersvamparna har som namnet anger fingerliknade grenar.

Fingersvamp är inte att rekomendera som matsvamp då det finns oätliga och giftiga sorter som kan vara mycket svåra att skilja från ätliga.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards