Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 18 augusti 2009

Av Sigge Svamphund - 18 augusti 2009 18:16

Har jobbat hårt idag.

Fast i går kväll så höll jag på att skaffa mej en hjärnskakning.

Jag var ju väldigt trött efter hela dagen i skogen.

Låg och sov gott under soffbordet.

Då hörde jag nåt.

Lottas matte pratade hemma hos mej.

Jag flög upp ur min djupa sömn och lyckades slå huvudet väldigt hårt i bordet som jag glömt att jag sov under.

Var fullt och fast övertygad om att jag hade fått besök av Lotta.

Matte skrattade så hon höll på att trilla ur soffan.

Jag hade inte alls fått besök av Lotta, hennes matte var på TV och berättade hur vädret skulle bli.

Somnade alltså om igen med ömmade huvud.

Svaret på gårdagens bildgåta.

Det var en närbild på kol i en rotvälta.

Denna rotvälta finns på en gammal kolbotten.

Alltså rester av en kolmila.

Ni var flera som var duktiga och gissade rätt!

Idag har det bara varit slit och släp.

Gick en runda i en av mina skogar.

Inledde med att bli vansinnigt arg på någonting som fanns längre bort.

Både morrade och skällde.

Matte var mindre road eftersom det är gott om vildsvin där.

Ja,ja det som irriterade mej försvann så jag kunde ägna mej åt viktigare sysselsättningar.

Letade genast upp en massa av det som är dagens svamp.

Matte blev så glad för att äntligen hitta såna i plockstorlek.

Fick massor med beröm och godis.

När jag inte jobbade som svamphund så slet jag med att flytta i väg såna här mindre pinnar.

Mycket bra träning för kroppen.

Här är jag på rymmen.

Matte hade inga planer på att gå till sjön.

Tyckte att vi kunde strunta i den idag.

Man struntar inte i sjöar!!!!!

Bad är väldigt viktigt!

Hade tur och fick matte med mej så jag kunde ta mina dagliga simturer.

Jag tror att jag måste anställa någon som tar bort den här synnerligen irriterande stenen.

Blir lika sur varje gång som jag helt plötsligt är uppe ur vattnet bara ör att stenen är i vägen.

Sen såg jag till att matte blev på strålande humör igen.

Markerade lera stycken såna här.

Karl Johan, såna hade jag ju i svampskolan för inte så länge sen.

Det har varit ganska ont om dom i år så matte blev så glad över mitt fynd.

Jag tyckte ju att det var mycket trevligare att hitta min väl gömda dunk igen.

Roade mej mycket med den innan jag gömde den på ett annat ställe.

Så var det bara jobb och ännu mer jobb.

Jobbade så hårt att det tillslut blev kris med både korv och Frolic.

Allt detta slet jag ihop idag.

Mängder med kantareller, karl johan, mandelriskor (de som stinker skaldjur), blek taggsvamp och dagens svamp som är.......

Svart trumpetsvamp

Människor med sina dåliga nosar kan ha svårt att upptäcka den.

Den växer gärna tillsammans med ek och hassel men finns också i ren barrskog.

Dessa svampar är ganska ljusa på utsidan eftersom det är torrt i skogen.

Den kan alltså skifta från denna ljusa färg till helt svart.

Svampen är formad som en trumpet och har tunt kött.

Den växer från nu till frosten har blivit för hård.

Hittar men en så finns det alltid flera, många gånger riktigt stora mängder på samma ställe.

Det är en mycket god matsvamp.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards