Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 28 juni 2009

Ännu hetare

Av Sigge Svamphund - 28 juni 2009 17:55

Men nu räcker det med värme!

I dag har det varit ännu äckelhetare.

Matte pratar om att emigrera till Nordpolen och återkomma hit i september.

Så önskar hon sej visst rediga åskväder med massor med blixt och dunder också!

Innan jag berättar om min smällheta dag. Alla ni andra bloggare ta med denna bild och lägg på era bloggar.

En människovalp har dött redan och många både djur och människor riskerar att råka illa ut nu.

Vi ska inte passa bilar i denna hetta.

Men dagen var det.

Jag och matte är ju morgonpigga så tidigt i morse innan det blev alldeles olidligt åkte vi för att kolla det superhemliga kantarellstället.

Här är jag igång och jobbar.

Finns tusentals kantarellvalpar och en del som blivit kantareller.

Mycket bra ställe det där för det innebär mängder med korv eller köttbullar till mej.

Idag serverades det korv som belöning.

Här har jag hittat och väntar på att den slöa matte ska behaga komma med korven.

När det är det har regnat lagom mycket och det är gynnsamt för kantarellerna så brukar det kunna bli 30 - 40 liter per gång där.

I dag blev det bara drygt en liter.

Suddig bild igen (matte måste ha annan kamera) men det var såna här Bleka kantareller jag nosade upp.

De är större och kraftigare än de vanliga gula.

När det är torrt är de nästan vita, växer gärna tillsammans med ek, hassel eller bok.

Bara på den stunden vi var där så blev det äckelhett.

Var alltså hemma och slappade sen.

Men jag har uppfostrat matte bra.

Kände för att gå och bada.

Hämtade alltså badleksaken och tittade på henne.

Det hjälpte!

Jag fick gå till sjön.

Badade massor vilket var mycket skönt.

Såg ett par schäfer badkrukor på andra sidan viken.

Jag kastar mej ju i och simmar.

De där schäferbadkrukorna höll mattarna på och lockade ut i vattnet.

De kom inte ens så långt att magarna blev våta!

Såg minsann hur de tittade på mej, hoppas de lärde sej hur man ska göra när man badar.

Sen har jag bara slappat.

Det är alldeles för varmt för mej också, håller med matte om det där med svalare väder och så en massa hälsovådligt regn ibland så jag kan jobba som svamphund.

Nu ska jag kolla om det är nån bloggande hund som hittat på nåt skoj.


 
 
Ingen bild

malte o snokas

28 juni 2009 18:47

ja en mkt bra kom ihåg/varning!
här är oxå varmt men skönt varmt eftersom det är så blåsigt.
på den där taxträffen skulle man varit!
slafspuss

 
Älsa & Ästher

Älsa & Ästher

28 juni 2009 19:15

mm..våran matte har fortfarande inte förstått att det heter spagropar och inget annat=)
Oj brukar ni hitta så många kantareller på samma ställe!! Det var inte dåligt!! Ja vi pustar och tycker det är alldeles för varmt nu...och vi får INTE följa med när det ska handlas...vi får följa med om nån sitter kvar i bilen och har den i gång så det blåser kall härlig AC luft...men annars får vi vara hemma och det är vi glada för i denna värme=)

http://leonland.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

28 juni 2009 20:16

Den bilden brukar matte ha på hemsidorna., men nu har hon glömt lägga ut den. Så nu får hon nåt att göra också.
Själv är jag supertrött. Varmt. och jag fick märgben. Tror dui inte kossorna och hästarna slängde lystna blickar på det?! Fick gräva ner det på ställen de inte såg så jag får ha det ifred!

http://www.kattarina.se

 
Truddelutt

Truddelutt

28 juni 2009 20:36

Jag har oxå badat idag!! Årets andra dopp i Krampan. Så skönt!!!

Självklart ska jag sätta ut biltemperaturtabellen på min blogg. Ingen, varesig djur eller människor, ska behöva bli instängd i en varm bil.

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Truddelutt

28 juni 2009 20:55

Ja det var det jag förstod efteråt. ATt vi skulle svängt vänster där det står Ulva. Men så dax att komma på det i efterhand.

Synd att det är just den 11e. :( Fyller den dagen och får gäster så hinner nog inte åka till Skottvång. Kommer du att vara där fler dagar?

 
Hunden Liza

Hunden Liza

28 juni 2009 22:35

Asså värmen i dag har varit hemsk, de tvåbenta pratar om att det är för varmt för dem, men oss hundar då som har massa päls. (Jag har fortfarande inte blivit av med all vinterpäls).
Bilden med tempraturerna på var ju värsta bra, den ska vi också lägga in på bloggen.

http://hundenliza.blogspot.com

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

28 juni 2009 22:45

Ja du Sigge, vi håller med dig. Sådan här värme klarar vi inte av, även om vi ligger i badet hela dagarna. Man går ju ner i vikt på kuppen, för mat det vill man inte ha.

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Torsten

Torsten

28 juni 2009 22:55

Ja du Sigge, varmt är ordet!!! tur att man får bada iallafall annars skulle man ju dööö...

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Tessan med "pälsbollarna"

Tessan med "pälsbollarna"

28 juni 2009 23:15

Jo du denna varning har jag haft ute flera år i rad...OCH INTE FAN HJÄLPER DET! IDIOTER IDIOTER IDIOTER grrrr så arg jag blir...fattar inte vad det är för människor som har så liten hjärna att detta inte går in i dom...HÖGA JÄKLA BÖTER!
Pust stön....guuuud så varmt!

http://minahundarochjag.blogg.se

 
Gazton

Gazton

28 juni 2009 23:36

Ja visst sjutton är det varmt och äckligt...fast matte säger att man inte skall klaga, tids nog blir det kallt igen säger hon. Hm! fattar inte varför man lämnar varesig barn eller djur i bilen, det är ju för varmt. Vi håller på att ta av oss pälsen för att stå ut i värmen. Hm! Jag är ju också feg i att bada, blir ju kall om kulorna och det gillar jag inte.

http://gaztons.wordpress.com

 
Ville

Ville

28 juni 2009 23:40

Lägger självklart ut den " VARNINGEN" på min blogg...Matte säger att jag har det bättre i min svala garderob istället för att följa henne i bilen...jag håller med!!!
Följde en av mattes killkompis till skogen idag men efter 1 timme satte jag mig och vägrade gå...han fick gå hem med mig igen. Även bäcken som jag faktiskt brukar doppa tassarna i är torr...

http://marno.bloggagratis.se

 
Siri och Zelda

Siri och Zelda

29 juni 2009 08:55

Vi tycker oxå att det är vääldigt varmt ute nu! Har varit på landet i helgen badat en massa...resten av tiden har vi sovit i värmen. Våran matte har mailat till er matte så nu hoppas vi på att vi kan ses snart, kramar;-)

http://www.siriochjag.blogspot.com

 
Hillman

Hillman

29 juni 2009 19:01

Olidligt hett går inte att ens åka bil under dagtid. Vi har slappat inne med kylmonstret igång, finurligt på vintern blåser monstret varmt och på sommaren blåser det kallt.

Nu den här tiden går det att vara på altanen för nu har solen gått in i tallarna.

Varma taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Emma-Lou

Emma-Lou

1 juli 2009 20:10

Hej! Ordet sprids och nu ligger hetta-bil-hund-bilden ute på min blogg. Men jag skulle jättegärna vilja veta varifrån bilden kommer? Svara gärna i min blogg, för jag är förjäkla gravidtrög och det tog mig hela dagen att ta mig ända hit till din blogg :) Tack på förhand.

http://www.metrobloggen.se/pesonen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards