Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 11 juni 2009

Hårda tider stundar

Av Sigge Svamphund - 11 juni 2009 17:57

I dag har jag insett att det väntar hårda, jobbiga tider i mitt hundliv.

Efter en massa velande så bestämde matte att vi skulle jobba lite på Sörmlandsleden.

Dags att klippa sly på ett annat ställe.

Vi har lite skilda åsikter jag och matte om effektivaste sättet att röja sly.

Jag föredrar mitt sätt.

Alltså bita och dra.

Inga bekymmer att få bort slyet och bra träning för min vackra kropp.

Mattes åsikt om att få bort sly och oönskade grenar.

En löjlig grensax!

Dessutom får inte jag vara i närheten eftersom hon är rädd för att klippa mej i nån kroppsdel.

Hon får väl för sjutton använda ögonen eller låta mej utföra jobbet på mitt sätt!

Dessutom anser jag att hon ska titta INNAN hon kastar grenar omkring sej!

Jag ska inte behöva stå ut med att få sånt slängt på mej!

Funderade på anmälan till hundombudsmannen.

Här jobbar jag hårt och tackas med att få grenar på ryggen.

Suddig urusel bild, jag vet!!!!!!

Men kameran krånglade och batteriet tänkte lägga av ( läs klantig matte hade glömt att ladda det)

De små vita prickarna är årets första kantarellvalpar!!!!!

Kantarellvalparna är bara några millimeter stora ännu så det dröjer innan de blir smarriga mackor.

Men framöver så är det många ställen som ska kollas.

Det är det jag menar med rubriken att nu blir det hårda tider.

Fast matte har numer korv i fickorna så jag jobbar så gärna mycket som svamphund.

Passerade jägarnas tillhåll jaktstugan.

Den ena tunnan var som vanligt full med vatten, men jag roade mej med att plaska i den.

Finns en tunna till.

Den var tom och inga problem att välta.

Här rullar jag tunna.

Ägnade massor med tid åt tunnrullning, är så skoj och dessutom bra träning för mina muskler.

Jag är ju mycket mån om att alltid vara i topptrim.

Tunnrullning i terräng är ett mycket bra träningsmoment.

Jobbade mer som svamphund.

Detta är Föränderlig tofsskivling.

Växer på stubbar av lövträd.

Mycket god svamp, men inget för den ovane.

Den har en giftig dubbelgångare som heter Gifthätting.

De jag nosade upp räckte till varsin macka till mej och matte.

Den där matte ja, hon försökte blåsa mej på mina dagliga bad!

Vi var ju ganska nära sjön och då ska jag bada!

Nädå, matte försökte gå åt ett annat håll, men jag stack mot sjön.

Fick mina livsnödvändiga dopp.

Fast då hade batteriet i kameran dött så ni slipper badbilder idag.

På eftermiddan var jag i min allra närmaste skog.

Jobba, jobba är ordet för dagen.

Nosade upp en björksopp och ännu mera föränderlig tofsskivling.

Kanske lika bra att jag har haft mycket att göra idag för imorgon ska det ju komma en massa hälsovådligt regn.

Det är ju bra för svampen och spagroparna men jag ska slippa vistas ute då.

 
 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

11 juni 2009 19:47

De ser ut som godissvampar (kolasvampar) de där konstiga. Matte äter inte svamp, men hon älskar att fotografera svamp. Ett av hennes absoluta favoritmotiv faktiskt.
Tur att du fick bada! Det är ju superviktigt med den träningen för att behålla din underbart snygga kropp!

http://www.kattarina.se

 
Myrra

Myrra

11 juni 2009 20:07

Oj oj, vad du kommer att jobba hårt, Sigge! Tur att det blir en del belöningar av olika slag emellanåt också!:)

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Hillman

Hillman

11 juni 2009 20:20

Nu ska du inte arbeta ihjäl dig, du verkar så stressad. När tar du det lugnt egentligen?
Här har det regnat och åter regnat men inte växer det några svampar för det. Matte säger att här växer bara soppor och såna där murklor. Kantareller växer inte här, det beror på marken och höjden över havet, tror matte. Ja inte vet jag, vet bara att jag vill ha sommar med sol och värme.

Taxpussar i massor.

http://taxar.bloggagratis.se

 
lOTTA

lOTTA

11 juni 2009 20:43

då ska jag hålla koll på om vi har sådana små prickar...för vi vill också ha goda mackor :)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

11 juni 2009 21:09

Passa på att jobba nu för det hälsovådliga regnet är på väg till dej. Här bara öser det ner, till och med mamsen har fått nog
pussar

http://lagottoflickorna

 
Ingen bild

molle

11 juni 2009 21:17

men vadå Vann inte jag...
det borde jag ju göra eller..

 
Torsten

Torsten

11 juni 2009 21:29

Nä, nu packar jag o kommer....Matte kommer aldrig att kunna lära sej alla svampar, lika bra jag kommer o utbildar mej hos dej...så man får bli någorlunda duktig som du!!!

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
frippe

frippe

11 juni 2009 21:32

Ja, jag tror att ditt sätt är det säkraste sättet att ta bort grenar och sly. Ja det låter så matten!!
Vilken tur att du fick bada, och efter badet är det ju altid gott med något i magen med.
Ja, jag och grabben fick väll bara tort torrfoder, det var alla dessa människor som fick äta gott.
Kramen på er..

http://frippe.bloggagratis.se

 
Stella

Stella

11 juni 2009 22:32

Hua, de där tofsskivlingarna såg läskiga ut tycker jag!!

Nu öser regnet ner, stackars de som har skolavslutning i morgon och stackars stackars Sigge...

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Giah

Giah

11 juni 2009 22:45

Matte hälsar att det var ljust och fint...
Jag och hon var ute och plockade liljekonvaljer till mattes mamma i morse, sen åkte hon och husse iväg för att säga hejdå...Vi hundar fick vara hemma och passa huset...TRIST...Ville också säga hejdå och pussa på "mormor" :(
Jag har INTE börjat löpa än...Ska försöka låta bli ;) så vi får träffas ofta...Bra plan eller hur!!!
Pussar Giah

http://www.belgarhuset.com

 
Ludde

Ludde

11 juni 2009 23:03

Tur att du och din matte är så duktiga på alla olika svampar. Det verkar lite farligt med en del av dom i skogen. Bra att du kunde träna med tunnan. Ladda batterierna nu och sov gott, Ludde

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Hunden Liza

Hunden Liza

11 juni 2009 23:57

Asså både min husse och matte är så avis på dina (och mattes) enorma kunskaper om svampar. Här är det inte mycket svamp som de vågar plocka.

http://hundenliza.blogspot.com

 
Älsa & Ästher

Älsa & Ästher

12 juni 2009 06:09

Oj är kantarellvalparna redan på gång!! Då ska vi också kolla när vi åker till vårat torp...brukar finnas en del kantareller där..men ibland hinner dom inte ens bli större än så där för folk är så ivriga och plockar dom fast dom bara är så där små valpar...tycker vi är dumt!
Hoppas att det inte kommer så mycket regn på dej idag så du kan vara ute. Visst är det kul med tunnor, vi gillar att plaska i dom=)

http://leonland.bloggagratis.se

 
Timse

Timse

12 juni 2009 11:01

Jisses vad ni är duktiga som redan hittar små kantarellämnen i skogen... min matte säger att hon alltid brukar vara så sent ute när hon väl kommer igång och leta svamp så det brukar inte gå så bra...

http://timsevimse.blogg.se

 
Ingen bild

Ville

12 juni 2009 15:41

Åker söderut igen på söndag, planerar att träffa Liza i Enköping....hittar jag dig där i närheten??? Ifall att det skulle passa in???

 
Åsa

Åsa

12 juni 2009 16:20

Skulle gärna vilja se matte tillämpa dina slyröjningmetoder Sigge! Lova att ta med kameran i så fall... HAHA

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ville

12 juni 2009 16:53

Japp matten är knasboll ;) jag tror hon menar Eskilstuna....hahaha.
Hon ska kolla lite nogare, vi har ju numret och hoppas vi kan ses på söndag eftermiddag..;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards