Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Sigge Svamphund - 12 maj 2009 19:47

Bläääääääää, vad det går illa.

Nu råkade jag också ut för försvunnet inlägg.

Nästan klar och allt försvann bara.

Ja,ja bara att börja om från början då.

Har haft en ganska vanlig jobbardag.

Blev skjutsad till en av mina skogar för murkeljakt.

Här har jag påbörjat jakten.

Känner doften av stenmurkla och nu är det dags att leta.

Jodå, det gick ju bra.

Här markerar jag en av dagens.

Men jag kan ju inte bara jobba måste koppla av lite också.

Hittade en gammal sko i skogen.

Undrar vem som tappar en sko utan att märka det?

I alla fall så hade jag väldigt mycket skoj med den.

Här är dagens skörd.

Det är ett dåligt murkelår så jag får slita ganska hårt för att få ihop några.

Tur att jag har många skogar att jobba i.

Detta är vad matte kallar murkelskörd. En skottkärra full med murklor.

Tyvärr så var inte jag delaktig i den.

Matte hittade allt detta vid ett tillfälle året innan jag flyttade hit.

Efter skogen så var jag hemma och slappade.

Kom dessutom hälsovdligt regn ute.

Men sen så var det dags för nästa uppdrag.

Mina favoritgrannar ville ut och gå med mej.

Jag tog med dom runt min närmaste sjö och visade alla mina badplatser.

Visade att jag kan leta svamp också.

Markerade murklor mellan baden.

Här är jag på väg från sjön och koppeltränar Linda.

Hon var riktigt duktig på att gå i koppel efter ett tag.

Hade lite bekymmer i början med att hon drog fötterna efter sej.

Tränade Lena i godisutdelning.

Gick bra och hon kunde ge mej godis på rätt sätt.

Får jag träna dom lite mer så blir de säkert riktigt lydiga vad det lider.

Längst ner här finns filmen från igår där jag tränar människovalpen Oliver i bollkastning. Den andra på stenen är hans pappa Marcus som är mattes valp.

I morgon ska jag visst få besöka en helt ny skog, hörde nåt om en sjö där också.

Ser jag fram emot.



Av Sigge Svamphund - 12 maj 2009 16:46

Matte fick en massa frågor av Katta och Doriz så jag lånar ut lite plats till henne att svara. Vad jag gjort idag kommer senare.

Nu ska jag rasta favoritgrannen en stund.

: Varför skaffade du hund? Jag var i många, många år en utpräglad kattmänniska men samtidigt den eviga hundvakten till vänners hundar.

Jobbade faktiskt ett år på hunddagis också. Sen började tanken på egen hund växa sej starkare och starkare.

Framförallt för att ha sällskap i skogen och för att med hund måste jag ut och röra på mej varje dag. Är diabetiker så motion är livsviktigt för mej.
2: Varför valde du just den här hunden/rasen? Jag har alltid drömt om att äga en engelsk blodhund (jobbade som "hundflicka" till såna i ungdomen).

Samtidigt så visste jag att belgisk vallhund skulle jag absolut inte ha. Kände en gång i tiden en fullkomligt helgalen sådan så allt sånt gick bort.

Men så fanns den kortfattade annonsen på Blocket om 2 åriga korsningen border collie/groenendael som behövde nytt hem. Ingen bild och kort beskrivning bara.

Men jag bara visste att det var hunden jag ville ha. Nåt i annonsen talade till mej och jag svarade.

Inte att jag ett endaste ögonblick har ångrat det!
3: Om du skaffar en hund till, blir det då samma ras eller någon annan? Varför?
Om jag kommer att ha någon mer hund efter Sigge vet jag inte.

Men om det blir så kommer jag återigen att välja att ta hand om en vuxen hund som behöver ett nytt hem.

Rasren eller blandras är för mej fullkomligt oväsentligt.
4: Hur gammal är du/din hund? Jag är 51 och Sigge 5
5: Varför valde du tik/hane?  Jag valde ju egentligen inte.

Men visste att jag faktiskt skulle föredra en hanhund.

Kan faktiskt inte svara på varför.
6: Bästa med rasegenskaperna? Sigge är ju korsning av två vallhundsraser.

Han har border colliens otroliga intelligens och är extremt lättlärd.

Vallningsegenskaperna visar han egentligen bara genom att alltid ha stenkoll på var jag är och aldrig dra på egna äventyr.
7: Sämsta rasegenskaperna? Helt ärligt jag har faktiskt inte upptäckt några dåliga egenskaper.
8: Bästa kroppsdelen på din hund? Pälsen och öronen!
9: Bästa egenskapen med din hund? Hans otroliga vänlighet och charm.

Alla gillar honom, till och med hundrädda personer vågar klappa honom.
10: Sover ni ihop? Om inte, var sover hunden? Sigge brukar inleda natten med att sova under min säng.

Men på morgonen så har han för det mesta gått i sömnen och ligger hos mej i sängen.
11: Favoritaktivitet tillsammans? 

Våra långa skogspromenader som kombineras med svampsök, en massa badande och fyndletande för Sigge.
12: Hundens favoritleksak? Bollar och en älskad frisbee
13: Hundens favoritsysselsättning? Simma så länge det finns öppet vatten.
14: Bästa minnet av stunder tillsammans? Oj, finns massor med fina stunder hela tiden.
15: Finns det något du skulle vilja ändra på med din hund? Egentligen inte. Ska jag ta något så kan han vara lite väl pinnfixerad ibland.
16: Är din hund rädd för något? Ja livrädd för kor och hästar av okänd anledning
17: Hur ser du din hund: som husdjur eller fulltalig familjemedlem? Som fullvärdig familjemedlem.
18: Hur skulle din hund låta om han/hon kunde prata? Ganska mörk basröst
19: Vad ger du din hund för mat, och varför just den sorten?

Pedigree torrfoder plus diverse matrester
20: Vilken uppfostringsmetod använder du dig av (mer Cecar Milan eller Anders Hallgren?)? Anders Hallgren
21: Vilken sorts fästingmedel använder du? Vägrar använda gifter på Sigge så det blir örthalsband, tjärsalva och andra hemkokta saker
22: Var hämtar du din främsta inspiration i hunduppfostran? Läst mycket av Anders Hallgren. Hittar mycket på nätet och genom tips från andra
Sist men inte minst:
23: Om du kunde klona din hund, skulle du då vilja göra det? Nej absolut inte.

Det finns bara en alldeles unik och mycket speciell Sigge.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards