Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under april 2009

Av Sigge Svamphund - 16 april 2009 18:19

Idag har jag varit i skogen med Bäverbäcken.

Matte skulle titta om det hade kommit fler såna där bombmurklor.

En till hade det dykt upp bara.

Såg några små stenmurkelvalpar också som ska hämtas framöver när de vuxit till sej.

Jag badade ordentligt i Bäverbäcken.

På bilden så gör jag det som står i rubriken.

Klampar runt på Bävers tak.

Simmade över dit och tänkte välja nån bra pinne.

Bäver har ju såna massor att den säkert inte skulle märka om en försvann.

Matte tyckte inte alls att jag varken skulle klampa runt på taket till Bävers bostad eller stjäla låna pinnar där.

Lånade faktiskt en pinne och inte kom det ut nån ilsken Bäver heller.

Mindre bra.

Den vita vattenkannan är försvunnen från sin plats!

Tur att Ville var snäll och gav mej en alldeles egen.

Här fanns det en massa Frolic sist.

Hittade inte en enda idag.

Letade mycket ordentligt men tomt.

Men lite skumt var det jag gick och grejade i en spagrop och när jag kom tillbaka så fanns det leversnittar där.

Jag har provsimmat en ny sjö också.

En som jag faktiskt inte hade badat i förut.

Antingen har jag åkt bil förbi den eller så har onödiga isen hindrat mina planer.

Här sitter jag och funderar på om det är ett lämpligt ställe att kasta sej ut ifrån.

Det var ett bra ställe och sjön var som alla andra sjöar mycket simvänlig.

Testade den från några olika ställen och den var lika bra överallt.

Ska se till att bada där varje gång jag passerar.

Jag har bytt omröstning.

Resultatet av den förra.

15,5% har alltid hunden kopplad i skogen 1 mars till 20 augusti

43,7% där är det lite si och så med koppel

31% har aldrig hunden kopplad i skogen

1,4% är aldrig i skogen med hunden

8,5% har ingen hund.

Nu vill jag istället veta hur användningen av olika fästingmedel är.

Här används det bara örthalsband och liknade helt giftfria produkter.

Just ja.........

På människovalpsfronten intet nytt.

Så en sak till jag har ytterligare en ny bloggkompis.

En katt som heter Sessan.

Hon finns bland mina länkar under katten Sessan, en hittkatt som nu fått ett hem.

Av Sigge Svamphund - 15 april 2009 17:32

Precis som jag blev lovad igår så var det jakt på stenmurklor som gällde idag.

Var i en skog där det brukar vara mycket lönade att leta efter dom.

Det hade kommit upp massor med små murkelvalpar på många ställen.

Jag jobbade alltså hårt som murkelhund.

Fast jag blev synnerligen förolämpad på ett ställe.

Hittade några murkelvalpar och markerade snyggt.

Matte tittade på mej och påstod att det var ju bra att jag har sånt utmärkt minne, men det är inte dags för kantareller ännu.

Just där brukar jag hitta kantareller men nu växte det faktiskt murkelvalpar där!

Ja,ja matte fick syn på dom och drabbades av dåligt samvete och berömde mej massor.

Lyckades hitta några som vuxit från valpstadiet till plockstorlek.

De fick följa med hem, men tro inte att jag serverades murkelmacka inte.

Nä, de ligger på tork och ska SPARAS!!!!!!

Dumma mänskliga påhitt, finns ju hur mycket sparade murklor som helst här!


Det tar på krafterna att jobba som murkelhund.

Nä, jag ligger vid en spagrop och har tråkigt.

Väntar på den där långsamma människan matte som ägnade sej åt att fotografera en massa murklor och annat krafs.

Hittade en av mina gamla dunkar.

Tyvärr så hade den tydligen inte tålt vintern för den var ganska trasig.

Övergav den efter ett tag när jag förstod att jag skulle passera min privata fyndhörna.

Min privata fyndhörna är bra.

Där finns inga onödiga stängda dörrar och sånt.

Bara att ta vad jag finner lämligt.

En urgammal petflaska fick bli dagens fynd.

Roade mej mycket med den och nu är den nedgrävd på ett säkert ställe.

Mellan fynden så grejade jag självklart i massor med trevliga spagropar och letade reda på flera murkelvalpar.

Detta var det närmaste jag kom bad idag.

Finns sjöar i den skogen men matte vill inte gå alltför långt in i skogen nu.

Om hennes valp Marcus ringer så kan det vara bråttom med att åka och passa människovalpen Oliver.

Så mina riktigt långa rundor får vänta tills nästa människovalp har kommit.

Men då ska det bli heldagar i skogen och förhoppningsvis har alla murkelvalpar blivit stora då också.

Den här hunden är på rymmen!!!

Jag hade efterlysning på den häromdagen.

Han rymde på påskafton från Eskilstunatrakten.

I går hade folk sett honom på Vansö strax utanför Strängnäs.

Om någon som läser här ser honom eller vet någon som bor i de trakterna så sprid detta vidare!

Om ni ser José så ring polisen 11414.

På Giahs blogg finns det tel nr till både hans matte och Giahs matte.


Av Sigge Svamphund - 14 april 2009 17:47

Till att börja med.........

Jätteskoj att ni är så många som är med och tävlar!!!!!!!!!!!!!

Ni som missat har ju fortfarande chansen.

Ännu har ju inte nya människovalpen sett dagens ljus.

Fast ni skulle ha sett matte idag iskogen när hennes mobil ringde och hon såg att det var blivande pappan Marcus.

Ha,ha hon trodde att det var dags för henne och mej att åka och vakta Oliver.

Men så var det inte.

Jag har mest ägnat min skogsrunda åt att bada.

Var i en skog med många sjöar men besökte bara två av dom.

Matte har ju fortfarande bombmurklor på hjärnan så hon letade såna utan att se en endaste en.

Inledde skogsrundan med att bada i den ena sjön.

Kollade många av mina bra badplatser och alla var lika simvänliga.

Ingen onödig is kavr heller.

Sånt gillar jag.

Passerade vad jag anser är min privata fyndbod.

Dörren stäng och elaka matte vägrade öppna åt mej.

Letade utanför i stället.


Hittade bara en gammal rutten träbit, men den fick duga i brist på bättre (läs matte kunde ha öppnat dörren så jag kunnat fynda ordentligt.)

Kom på att det faktiskt går bra att använda oanvändbara fynd i spagropar.

Kände mej mycket uppfinningsrik!

Hittade en gammal ölburk som jag använde på samma sätt.

Kan jag rekomendera andra hundar.

Stoppa fyndet i en spagrop, med tur så sjunker det och man kan göra en inpackning medan letar efter fyndet.

Det här trädet var faktiskt för stort även för urstarka jag.

Tillverkade bara en del flis av det.

Avslutade med att bada i den andra sjön.

Precis lika bra den.

Resten av dagen har jag bara ägnat åt vanliga hundgöromål.

Hörde nåt om stenmurkeljakt imorgon.

Av Sigge Svamphund - 13 april 2009 17:44

Som sagt jag har jobbiga tider just nu.

Idag var jag i skogen med Krokodilsjön.

Var ganska länge sen jag besökte just den sjön.

Det här är Krokodilsjön.

Titta ingen onödig is så långt ögat kan nå.

Gissa om jag badade mycket!

Såg som vanligt inte till några krokodiler.

Däremot var det såna här typer ute och simmade där.

Litar inte på dom.

Förra året var det en sån som försökte att anfalla mej när jag stillsamt simmade runt i en av alla mina sjöar.

Ja,ja de här höll sej i alla fall på avstånd från mej.

Onödiga isen är seglivad för den har minsann inte haft den goda smaken att dö överallt inte.

Den här badplatsen var oanvändbar efter som det fanns onödig is kvar.

Men nästa gång jag kommer är den säkert borta.

Såna här var det också i sjön.

Fast de var upptagna med att slåss med varandra så de brydde sej inte om mej.

Efter sjön så ägande jag mej åt massor med trevliga spagropar.

En del hade vatten med helt underbar doft efter vintern (stank vidrigt, äckligt ruttet enligt matte).

Jag hittade ett träd som behövde befrias från sina kvarvarande kvistar.

Längst ner hittar ni en film där jag jobbar med det.

Hade det alltså lugnt och fridfullt i skogen.

Men så kom vi till en väg.

Där kom det en stor Dobermann rusande.

Mycket otrevlig typ som blåste upp sej, morrade hotfullt från svansspetsen och visade alla sina sjutusen tänder.

Matte hade upptäckt den före mej så jag hade fått koppel,

Nån människa syntes inte till och matte vrålade att hon hade hund så ta reda på din ******hund!!!!!!!!

Dobermann stod bara ett par meter ifrån mej och matte och lät illa när ägaren kom med en tax i släptåg.

"Men oj, jag trodde jag var ensam här och han hatar andra hanar"

Jo tack det visade han tydligt.

Matte som var övertygad om att det skulle ha slutat illa var inte speciellt trevlig mot Dobermanns ägare.

Men det hände ju ingenting så det var väl inget att vara upprörd för enligt dåren till matte.

Dobermann fick i alla fall koppel och en massa gullande från sin matte.

Han tror alltså att det är helt ok att vara otrevlig.

Matte var både arg och ganska skakis efteråt.

Bara tanken på vad som kunde ha hänt om han bestämt sej för att slåss med mej.

På väg mot bilen så gick jag förbi Krokodilsjön igen och tog ett gäng svalkande dopp och sköljde alla inpackningar ur pälsen.

Tassen då?

Jo det verkar bli bättre för idag har jag nästan inte haltat alls men blir fortfarande insmord med salva.

MISSA INTE TÄVLINGEN I INLÄGGET HÄR UNDER!!!!!!!!!!!

Av Sigge Svamphund - 13 april 2009 17:33

Precis som jag lovade igår.

Här har ni tävlingen.

Det här är ju som ni alla vet människovalpen Oliver.

Snart ska han bli storebror.

Det är alltså det här tävlingen handlar om.

I magen döljer sej en ny människovalp.

Frågan är alltså

Vilket datum föds människovalpen, vilket kön och hur mycket väger den?

Ni ska få ett par ledtrådar.

Beräknat datum är om 8 dagar räknat från idag.

Matte inbillar sej att hon ska få människovalpen i födelsedagspresent och hon (som slutat fylla år) fyller nära beräkant datum.

Oliver föddes 2 dagar efter beräknad dag och vägde 3985.

SLUT PÅ LEDTRÅDAR.

Självklart så vinner den som kommer närmast eller har helt rätt ett pris.

Hund vinner nåt smaskigt hundgodis.

Människa vinner nåt av mattes alla hopkok från naturen.

Så självklart en massa ära och berömmelse över att ha vunnit min tävling.

Tävlingen pågår tills människovalpen är född.

Sätt igång och gissa!


Av Sigge Svamphund - 13 april 2009 14:28

Har kopierat nedanstående från Giahs blogg.

Ni runt Eskilstunatrakten som läser sprid detta vidare så José kommer hem igen!

Denna hund är försvunnen sen i lördags. Sågs senast i Ärla på söndagen. Tips emottages på telefon 0704414042 Anna hundens ägare eller till Gunbritt på telefon 070-6847193. Hunden är 50 cm hög smal c:a 10 kg och han är skygg. Heter José.......

Tack på förhand!

Av Sigge Svamphund - 12 april 2009 17:34

Som vanligt så besökte jag en av alla mina skogar idag.

Eftersom jag fortfarande har ont i tassen ibalnd så bestämde matte att jag bara skulle gå på mjuka skogsstigar.

Inledde med att greja i diverse spagropar och andra viktiga hundgöromål.

Titta!

Äntligen årets första murkelvalp!

Bilnyckeln är ungefär 6 cm så den är inte stor lilla murkelvalpen.

Hittade några till som är lika små.

Men nu blir det bra tider i skogen.

Murklor innebär korv och köttbullepåsar i mattes fickor.

Dessutom så ska jag lära Giahs matte hur stenmurklor ser ut så det kommer att bli dejt med Giah i murkelskogarna också.

Mycket trevligt.

Matte hade ju bestämt att jag skulle hålla mej på skogstigar.

Ha,ha kan hon bestämma bäst hon vill.

Nära murkelvalparna så finns det en liten grusväg om man följer den så kommer man till en av mina sjöar.

Alltså stack jag.

Låtasdes inte om att jag hörde att matte ropade.

Dessutom hörde jag hur hon muttrade om att jag nog stuckit till sjön.

När hon närmade sej så la jag mej platt och hoppades på att hon skulle missa att jag låg där och fortsätta till sjön. Då skulle jag springa ifatt henne.

Tyvärr så var jag inte så osynlig som jag trodde för hon upptäckte mej.

Men hade tur och fick fortsätta till sjön.

Ännu en sjö befriad från onödiga isen!!!!

Tog ett gäng med underbara simturer i den.

Precis lika simvänlig som vanligt.

Den här sjön är viktig att provsimma eftersom min ena etapp av Sörmlandsleden passerar där.

Hade planer på att testa de andra badplatserna också men det fick jag inte för matte.

Så här ser jag ut efter att precis ha kommit upp ur det underbara vattnet.

Bilden är tagen efter första doppet så jag blötte ner mej ännu mer sen.

Tillbaka i skogen så gjorde jag ett fynd.

Vet att jägare brukar sätta såna här på sina väggar.

Tänkte ta med den hem och sätta upp den på lämplig vägg.

Fick inte alls göra det för matte.

Blev tvungen att lämna den gamla älgskallen i skogen.

Ja,ja får väl spika upp den på nåt träd där istället.

Kollade noggrannt min älskade bäck i Rosmossen.

Den var i alldeles perfekt skick och på vissa ställen så gick det nästan att simma i den.

Gillar när det finns så mycket användbart vatten överallt.

På väg tillbaka till bilen så hade jag lite ont i tassen igen.

Matte har tittat och tittat men ser inget konstigt.

Det är stora trampdynan på ena baktassen som är öm.

Jag är torr på den och har lite småsprickor.

Matte envisas med att hålla på och smörja in den nu.

Kan upplysa om att hennes kådsalva smakar gott för jag gör mitt bästa för att slicka bort allt hon smetar dit.

Har till följd att jag blir hotad med äcklig strumpa, ännu äckligare tasskydd och andra idiotiska saker.

Fast hittills så har hon hållit sej till att hårdbevaka mej så fort salvan kommer på så jag inte ska äta upp den.

Så kan jag upplysa om att i morgon så kommer jag att utlysa en tävling här.

Lönar sej alltså att titta in här då.


Av Sigge Svamphund - 11 april 2009 20:47

Idag har jag konstaterat att badsäsongen är här på allvar.

Titta här min närmaste sjö alldeles utan onödiga isen.

Gissa om jag ägnade mej åt detta!

Simmade från nästan alla mina badplatser.

Dessutom hittade jag några trevliga spagropar och gjorde inpackningar.

Perfekt att kunna simma bort dom i sjön.

Tortyrkammarsäsongen är förhoppningsvis över och det är bara bad som gäller.

Fyndade en hel hög med snitselband.

Tänkte ta med dom hem och använda om jag hittar fler ställen med bombmurklor som ska markeras.

Bara det att matte är fullkomligta allergisk mot just de här snitslarna.

Där de hänger så visar de att kyrkan tänker slakta skogen så jag fick inte behålla dom.

Efter massor med simturer så är det skönt att rulla sej ordentligt.

Finns ju ingen snö kvar men det går lika bra med mossa och löv.

Hjälpte matte att leta efter en massa vårblommor också.

Sista badplatsen var en besvikelse.

Där fanns onödiga isen kvar.

Men den försvinner säkert snabbt där också.

Hade så mycket energi så jag släpade runt på diverse mindre träd.

Matte ansåg att jag skulle ta det lite lugnt eftersom jag haltade en del igen.

Vadå, ta det lugnt kan jag göra när det kommer hälsovådligt regn.

Efter allt detta så åkte jag till mina bästa vänner mattes föräldrar.

Mattes mamma fyllde ju en massa år igår så vi firade henne idag.

Bjöd mej på en massa smaskig mat och glass.

Nu är jag mycket mätt och belåten hund.

Hörde att imorgon så ska det bli jakt på murkelvalpar plus att matte ska leta efter med bombmurklor.

Jag besöker er andra imorgon eftersom jag kom hem sent och är trött.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards