Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under september 2008

Av Sigge Svamphund - 12 september 2008 17:41

           jag har fortfarande internetproblem, det kan dröja till mitten på nästa vecka innan det är lagat.       det här har jag skrivit genom att diktera för mattes mamma via telefon.

Av Sigge Svamphund - 11 september 2008 15:47

Kanske inte blir nån uppdatering idag.

Internet har lagt av men Telia har lovat att det ska fungera imorgon allra senast.

Håll ut jag återkommer snart (hoppas jag)


Av Sigge Svamphund - 10 september 2008 18:03

Har ägnat ganska mycket tid i dag åt att jobba på min och mattes etapp på Sörmlandsleden.

Matte skulle sätta upp någon information på ett par ställen.

För att slippa gå samma väg fram och tillbaka så blev det en ganska lång runda.

Långt inne i skogen så ligger det ett hus (tyvärr utan en massa tikar).

Jag hittade en sån där skoj arbetshandske igen.

Tänkte ju självklart lägga beslag på den men matte snodde den.

Titta vad hon gjorde!

Detta är inte snällt!!!!! Sätta den högt upp  en stolpe där jag inte kom åt den.

Ska ringa Hundombudsmannen!

Jag är ju stark och vältränad så det här trädet släpade jag bort från leden.

Nu ligger det prydligt vid sidan av och hindrar inte vandrande hundars framfart.

Det var sånt här matte skulle göra.

På bilden är det en gammal kolbotten. Under rotvältan finns det till och med bitar av kol kvar.

En kolbotten är lämningar av en kolmila.

Förr i tiden var skogarna här fulla av kolmilor där de framställde kol som sen användes i industrin.

Det här som bara ser ut som en hög med granar i är rester av en kolarkoja.

I såna bodde kolarna medan de vaktade kolmilan.

Jag har ju sett såna där kolmilor i Skottvång. Fast numer används kolen till grillning.

Om nån vill veta mera om kolmilor och sånt så titta på  www.kolmila.se Där finns det både kolmilor, kolarkojor och en massa annat.

Som sagt jag gick väldigt långt idag.

Jag kan ju min Sörmlandsled och på det här berget vid vackra Gårmossen så brukar det alltid vara fika med mackor till mej.

Har alltså satt mej för att vänta på mackorna.

Blev blåst!

Matte hade inget fika med sej, bara frukt. Men jag fick i alla fall några korvbitar och lite banan.

Hm, hade varit godare med mackor! Jag hade ju jobbat hårt och dessutom badat i tre sjöar.

Matte skulle ta bilder på lite skyltar som mina bästa vänner på Sörmlandsledens kansli varit ute och satt upp.

Bestämde mej omgående för att agera fotomodell.

Matte försökte fotografera utan mej.

Aldrig i livet!

Jag är faktiskt utsedd till fyrbent etappledare och då har jag rätt att förekomma på bilderna. Vägrade flytta på mej.

Anser att det är viktigt att vandrande två och fyrbenta känner igen mej.

Som ni ser så lyckades jag.

Jobbade ju självklart en massa som svamphund också.

Jag har bytt omröstning idag,

83 % vill att jag har en ny tävling så den kommer inom några dagar.

Nu vill jag veta om jag ska ha en svampskola igen?

Typ dagens svampbild eftersom det är många som frågar den allvetande svamphunden om olika svampar.

Till slut jag har fått en utmärkelse från flera av er

 Tackar och viftar extra mycket på svansen för att ni gillar mej.

Ska ju skicka vidare till sju stycken men.............

Jag gillar ju alla mina bloggvänner och kan inte välja bara sju.

Ta den allihopa!


Av Sigge Svamphund - 9 september 2008 18:40

Ni som undrar.........

Jag sov mycket gott i natt och drömde om mitt nyfunna paradis med alla

brudarna.

När det var dags för skogen idag så hade jag ju hoppats på att få åka dit.

Men så blev det inte.

Matte hade bestämt att jag skulle träffa en av mina bästa vänner i en annan skog.

Min bästa kompis Eva hade både sin man och min polare Gusten med sej.

Mycket trevligt.

Vi var i en skog där jag bara varit en gång förut för ganska länge sen.

Alltså hade jag väldigt mycket att göra.

Många bra spagropar och en sjö som jag var tvungen att provsimma.

Som vanligt utföll sjön till full belåtenhet.

Ansåg att jag hade ledigt från svamphundsjobbet idag så jag letade nästan inte alls.

Kan faktiskt inte jobba jämt!

Här är det dags för fika paus.

Jag och Gusten väntar på att människorna ska packa upp ryggsäckarna så vi kan serveras lite godsaker.

Jodå, det fanns till oss.

Skinkskivor och så fick jag som vanligt egna mackor.

Mycket gott.

Här håller jag och Gusten koll på vad Leffe gör för nåt.

Var inget som intresserade oss hundar så jag övergick till att kontrollera pinnar och spagropar istället.

Trots att jag tog ledigt så blev det en del svamp.Matte hittade en massa såna där svarta trumpetsvampar.

Nu är jag ganska trött och ska vila mej.

Får se om jag orkar runt hos er ikväll annars blir det imorgon.

Av Sigge Svamphund - 8 september 2008 18:21

Dagen började mindre bra.

Blev utsatt för det dötrista passa huset eftersom matte skulle till människoveterinären.

När hon behagade dyka upp igen så hade hon minsann träffat människovalpen Oliver.

Är ju inte första gången det händer. Skyller på människoveterinären och så kommer hon hem och har träffat människovalpen. Fårinte ihop det där, Har bara hört nån usel förklaring om att hon ställer bilen där Oliver bor.

Sen fick jag i alla fall åka till skogen.

Hade en otroligt bra skogsrunda.

Jobbade mycket som svamphund bland annat.

Passerade jägarnas tillhåll jaktstugan och passade på att inventera deras vedbod. Efter lite rotande så hittade jag en perfekt pinne.

Hade den med mej ett tag och roade mej mycket med den.

Men så gick jag förbi en av mina skrothögar.

Där lyckades jag hitta en ny dunk till min samling.

Släpade med mej den och tänkte ta hem den till min samling.

Men så närmade jag mej huset med vattenkannorna.

Då ångrade jag mej och gömde dunken i skogen.

Bestämde mej för att jag fortfarande har akut behov av en vattenkanna.

Huset där de finns har varit till salu.

Jag rusade dit för att kolla så "mina" vattenkannor inte blivit sålda.

Jag hamnade i paradiset!!!!!!!!!!

Den som har köpt huset har ÅTTA tikar!!!!!!!!!!!

Kolla här!!!!!!!!!!

Jag och fem av mina nya tjejer. Det gick inte att fånga oss alla på samma bild.

Alla tjejer är Samojeder och Kasper tjejer alltså Japanska spetsar.

Hade väldigt skoj tillsammans med alla tjejerna.

Vattenkannorna glömde jag alldeles bort.

Hörde att människorna pratade en massa och att matte kanske skulle visa deras matte bra vägar i skogen.

Kan de ju ägna sej åt då. Jag kan visa alla mina tjejer en massa annat bra.

Borde faktiskt få vara i den skogen minst en gång varje dag. Allra helst flera gånger om dagen. Tur att jag brukar få vara där ofta.

Är lovad att jag får komma och busa med dom så ofta jag vill.

Till slut så sa matte att det var dags för oss att fortsätta.

Behöver jag tala om att det var ganska motvilligt jag följde med?

Lyckades göra ytterligare ett fynd.

Hittade en hink i skogen.

Hade mycket skoj med den och fick faktiskt ta med den till bilen.

Men hem kom den inte för matte sa att den var trasig och att den skulle kastas i nån återvinning.

Imorgon ska jag visst få träffa min polare Gusten i nån skog.


Av Sigge Svamphund - 7 september 2008 18:06

I dag har jag varit i skogen utan att det kommit en massa äckligt regn eller att de hållit på och skjutit.

Var i min skog med Krokodilsjön.

Kontrollerade noga att alla mina gamla fynd fanns kvar där jag senast hade lagt dom. Alla fanns kvar i bra skick och var inte flyttade på så jag roade mej en hel del med dom.

Inspekterade noggrannt en massa spagropar och andra viktiga hundjobb också.

Här har jag gjort dagens första bra fynd.

Bredvid mej så ligger det ett halvt skelett av en råbock. De vita prickarna på min nos är rester av en mysig skuminpackning.

Jag var mycket stolt över min upptäckt och hade planer på att ta det med mej.

Men dessa känsliga människor!!!!!

Tro nu inte att jag fick ta med det inte.

Nädå, matte satte till och med koppel på mej för att jag inte skulle springa tillbaka och försöka hämta det.

Ben är gott så jag begriper absolut inte varför jag inte fick ta med det.

Jobbade mycket som svamphund.

Här är det bara en del i korgen men när jag gick till bilen så var korgen full med en massa svampar.

Matte hade glömt att köpa mer korv så jag fick bara levergodis som belöning idag.

Hörde nåt om att jag åt så mycket korv och annat gott igår att jag inte behövde nån idag. Kanske ska strejka?

Ingen korv är detsamma som ingen svampletning eller nåt sånt.

Det här är ett jättebra fynd!

En alldeles ny stor bäck.

Hittade den långt inne i skogen.

Gissa om jag hade roligt i den.

Massor med forsande vatten och mycket skum att göra bra inpackningar med. Roade mej mycket och länge i den. Men matte vägrade ta kort på mej i bäcken.

Vanliga mänskliga tjatet om att det finns såna bilder så det räcker av mej.

Förstår jag inte alls, här hittar jag en superbra bäck som jag måste sköta ordentligt då borde väl det dokumenteras eller????

Det var alldeles fullt med svamp där så jag vet att jag kommer att få gå tillbaka till den. Mycket bra för jag kommer att ha en hel del att göra där.


Av Sigge Svamphund - 6 september 2008 21:54

Dagen började mindre bra.

Som vanligt så skulle jag på min dagliga skogsrunda.

Hade många planer för vad jag skulle göra i skogen.

Men nånstans i skogen höll de på och sköt massor så matte tänkte ändra väg.

Då började det ösregna istället.

Äckligt!

Trodde aldrig att jag skulle komma till min bil igen.

Jag ska bara bli blöt i sjöar och spagropar inte av äckligt regn.

Hemma igen så slappade jag hela eftermiddan.

Men sen fick jag åka till mina bästa vänner mattes föräldrar för att äta middag.

Människovalpen Oliver och hans föräldrar kom också dit.

Jag serverades en egen skål med korvbitar, mycket gott.

Alla människor utom matte åt såna där kräftor. Jag åt inte heller kräftor.

Sen blev det bättre för människorna skulle äta paj.

Då höll jag mej framme.

Syns inte så bra på bilden, men Oliver hittade en stor träslev som han använde när han matade mej med en massa god paj.

Sen gjorde jag ett fynd. Mattes pappa hade ställt ner en brödkorg på golvet.

Perfekt för det fanns några mackor kvar i den.

När människorna kom på det så var brödkorgen tom och jag hade bara en avslöjande servett mellan frambenen.

Var gott bröd.

Styrkt av paj, korv och mackor så deltog jag i byggandet av en järnväg också.

Sen busade jag en hel del med människovalpen. Han gör framsteg för varje gång i umgänget med mej.

Idag lärde han sej att försöka gömma en boll så jag skulle leta efter den.

Innan jag åkte hem så bjöd jag mej på glass också.

Borde bli bjuden på såna här middagar lite oftare tycker jag.

Nu är jag trött och ska sova min skönhetssömn.

Av Sigge Svamphund - 5 september 2008 19:14

Efter gårdagens skräckupplevelse med den där hundätande Häst så har jag vilat mej idag.

Men med tanke på vissa kommentarer..................

Jag VET att hästar och kossor äter hundar särskilt svarta långhåriga blandraser!

Sen kan matte och alla ni andra påstå att de är snälla, luktar gott, bara äter gräs och annat som absolut inte är sant.

Har hört att såna där djur ingår i mitt torrfoder. funderar allvarligt på att bli vegeterian bara jag slipper äta isbergssallad för det är äckligt!

Men åter till dagen.

Jag har vilat upp mej genom att vara i en av mina skogar som är garanterat fri från både hästar och kossor.

Däremot så har jag flera sjöar där och många bra spagropar.

Vid min ena sjö så ligger det ett litet hus som några fågelskådare har.

Jag hittade en utmärkt flaska där som jag roade mej en hel del med.

Den fungerade alldeles utmärkt som badleksak också.

Simmade mycket efter den.

När jag hade använt den klart så grävde jag ner den på ett säkert stäle i skogen.

Tänker gräva upp den nästa gång jag är där så kan jag fortsätta att använda den till bad och andra viktiga saker.

I en av alla mina bra spagropar så hade någon lagt en röd pinne.

Ska absolut inte ligga saker i mina spagropar så jag städade bort den.

Hade ganska skoj med den ett tag.

Insåg ju att det inte var ens nån idé att tänka tanken att jag skulle få ta med den hem.

Har alltså gömt den på ett bra ställe tills jag kommer tillbaka nästa gång.

Jobbade väldigt mycket som svamphund också.

Hittade massor med kantareller bland annat.

Om inte jag visat matte dom här så hade hon missat dom.

Tänk om människor skulle kunna lära sej att använda sina odugliga nosar.

Jag kände ju lukten på långt håll.

Hittade ganska mycket av trattkantareller också.

Bra för det blev mycket korv.

Resten av dagen har jag inte gjort så mycket.

Bara mina vanliga hundgöromål

Har hört att jag är bortbjuden på middag imorgon hos mina bästa vänner mattes föräldrar.

Innebär senare blogguppdatering men förhoppningsvis en massa gott käk till mej.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards