Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under september 2008

Av Sigge Svamphund - 18 september 2008 18:13

Har som vanligt tillbringat en massa timmar i skogen idag.

Visade ju en av mina grannar runt i en del av en av alla mina skogar.

Var i Krokodilsjöskogen så jag passade självklart på att bada en del i den.

Försökte få min granne att begripa tjusningen med kottar och pinnar.

Men jag begriper inte varför hon lyssnade mer på matte än på mej.

Hörde hur matte pratade om att jag alltid ska testa nya människor ifall de kan vara intresserade av pinnar och kottar. En massa dumma saker om att det bara var att nonchalera mej.

Vadå, det finns säkert människor som delar mitt intresse och jag måste ju kolla.

Som hämnd så tog jag mer eller mindre ledigt från svamphundsjobbet och markerade bara svamp när korvsuget blev alltför stort.

Visade min bra bäck med allt skum också men fick aldrig gå till jätteskummet eftersom vi inte skulle till sjön igen.

Lyckades bara hitta lite skum som knappt dög till inpackning.

På bilden så ägnar jag mej åt att visa min granne vägen i skogen.

Av Sigge Svamphund - 18 september 2008 18:05

Idag är det en enkel svamp igen.

Denna heter Rödgul trumpetsvamp och finns i skogen nu.

Växer oftast i kanten på kärr eller andra fuktiga ställen.

Hittar man en så finns det ofta många men människor har ofta svårt att upptäcka den.

Ovanifrån ser den ut som vissna löv.

Jag med min välfungerande nos har ju inga som helst problem att nosa upp den.

Den kan egentligen bara förväxlas med trattkantarell.

På den här bilden så syns skillnaden.

Rödgul trumpetsvamp till vänster och trattkantarell till höger.

Den rödgula har inga åsar under hatten utan bara lite skrynklig och foten är riktigt orange. Trattkantarellen har åsar och foten är mer brungul.

Den här svampen är inget bra att plocka om man är hund.

Jag har försökt och den går bara sönder så jag nöjer mej med att markera den.

Mycket god är den i alla fall så jag kan rekomendera den.

Av Sigge Svamphund - 17 september 2008 18:09

Blir inga bilder idag.

Min matte är ju ganska virrig ibland (läs ofta, men det törs jag inte skriva).

Var i en av alla mina skogar.

Matte skulle ta bilder på en del svamp till kommande inlägg under dagens svamp.

Men hon fick lära sej idag att det inte går att ta kort när batteriet ligger kvar hemma i laddaren.

Ja,ja kommer nya tillfällen till svampfotografering och jag ägnade mej åt mina vanliga hundgöromål.

Badade i tre olika sjöar, jobbade så hårt som svamphund att min korv tog slut, grejade med trevliga spagropar, tränade med träd och annat sånt som är viktigt i hundlivet.

Har ju blivit utmanad av flera stycken så här kommer mina svar.

Fem saker som jag har i frysen

* Ett par märgben har jag sett

*Påsar med korv eller köttbullar som jag får när jag jobbar

Resten i frysen tillhör visst matte.

Men hör och häpna det finns INGEN svamp i den!

Fem saker jag har i garderoben:

Jag har ju ingen egen garderob allt mitt finns i hallen

* ett par koppel

* reflexväst (används när det är mycket onödiga jägare i skogen och vid mörker

* ett urvuxet halsband

Kom inte upp i fem saker här heller

Fem saker jag har i badrumsskåpet:

Hm, badrummet undviker jag.

Det är ju lika med tortyrkammaren i min värld.

Men det finns visst saker där

*Stinkande schampoo som matte torterar mej med

* klotång (också vidrigt tortyrinstrument)

* nån bomull för att göra rent mina öron

Nä inte fem ägodelar där heller.

Hade varit bättre att inventera leksakslådan eller grisöronförrådet tror jag.

Nu ska jag utmana fem andra men de som vill får anta utmaningen.

I morgon så ska jag visst visa en av mina grannar runt i en av mina bra svampskogar.

Hört nåt om egna mackor till mej igen.

Lovar att se till att matte sätter batteriet i kameran.

Av Sigge Svamphund - 17 september 2008 16:04

Idag så är det en lite ovanligare svamp.

Denna heter Blomkålssvamp.

Finns i skogen nu.

Växer alltid tillsammans med tall. Gärna nära stammen men kan också hittas vid tallstubbar.

Den kan bli väldigt stor exemplar på 3-4 kilo är inte ovanliga.

Lite besvärlig att rensa eftersom det gärna fastnar massor med skräp inne i svampen.

Lägg den gärna i kallt vatten ett tag så flyter mycket upp till ytan.

På håll så kan man kanske ta fel på blomkålssvampen och fingersvamp.

Men fingersvampen består av små grenar och blomkålssvampen är mer veckad.

Skillnaden sysns på bilderna.

Blomkålssvampen passar bäst att steka med salt och peppar eller fritera.

Av Sigge Svamphund - 16 september 2008 17:52

Eftersom det flesta ville tävla igen så kommer den nya tävlingen här.

Återigen ska ni få gissa.

Frågan lyder

HUR MÅNGA FÄSTINGAR HAR MATTE HAFT TILL OCH MED IDAG?

Jag får bara ge en ledtråd och det är att det är väldigt många.

Som vanligt så vinner den som kommer närmast med sin gissning.

Pris utlovas också.

Grisöra till hund och svampkrydda om det är en människa.

Svar i kommentarsfältet.

Dagen har jag ägnat åt mina vanliga viktiga hundgöromål.

Blev skjutsad till en av alla mina skogar som behövde utforskas lite närmare.

Gick på nya ställen i den skogen och hittade en del som jag fann intressant.

Här t ex så jobbade jag hårt som flismaskin och lyckades fälla ett träd.

Duktigt va?

Nu lägger sej matte i och påstår att jag ljuger och att det är den där Bäver som gjort jobbet.Jaha, så kanske det var men jag tränade en hel del med trädstammen i alla fall.

Hittade en ny stor bäck som jag grejade mycket i.

Tyvärr fanns det inget skum i den.

Dessutom kom jag till en ny sjö som jag självklart provsimmade.

Har tappat räkningen på alla sjöar jag provbadat, många är dom i alla fall.

Naturligtvis så jobbade jag en massa som svamphund också. Här är en del av dagens skörd.

Svampen i korgen ska jag ha som dagens svamp ganska snart.

Ni missar väl inte att jag har börjat med dagens svamp nu?

Finns i inlägget här under.

Resten av dagen har jag inte gjort nåt av vikt.

Nu ska jag försöka kolla vad alla ni andra gjort under min frånvaro.

Ser fram emot era tävlingssvar.


Av Sigge Svamphund - 16 september 2008 17:46

Börjar min lilla svampskola med en väldigt lätt svamp.

Denna heter blek taggsvamp och finns i massor i skogarna just nu.

Växer i barrskog och gärna där det är mycket mossa. Ibland kan man hitta stora häxringar med den.

Mycket lätt att känna iigen med sin blekgula färg och små taggar på undersidan.

Möjligen kan den förväxlas med rödgul taggsvamp men det är också en god matsvamp så det gör inget.

Den här svampen är jättegod och kan använda till mycket.

Om det är dåligt med kantareller så kan man blanda dom med denna och allt smakar kantarell.

Så hittade matte ett recept hur man får dom att smaka skaldjur.

Följer här..........


Kräftiga taggsvampar

½ dl havssalt
2 dl vatten
Dillkronor eller dillfrö, ca 1½ msk. Lägg dillfrö i en tekula så blir det enklare att ta hand om svampen sedan!
En rejäl nypa socker, ca ½ msk
En liten nypa vitpeppar eller svartpeppar, ca 1 krm

Taggsvampar (eller kantareller om du vill offra dem på detta) skurna i munsbitar, som sillbitar ungefär. 1-1½ L skuren svamp.


Koka upp lagen och låt den koka i 10 minuter. Smaka av. Denna lag är mycket salt och svampen blir också ganska rejält salt i smaken. Vill du ha mildare smak, späd med lite vatten. Lagen ska smaka som kräftlag ungefär. Lägg i svampen och låt alltsammans koka 10 minuter. Låt svalna i lagen.

Svampen kan användas som den är, på smörgås eller som förrätt eller i en sallad men varför inte göra en skaldjurssallad!? Blanda samman creme fraiche med majonnäs och finklippt dill. Hacka svampen i småbitar och blanda med såsen. Vips har du en finfin röra att lura vem som helst med!

Lycka till!

Av Sigge Svamphund - 15 september 2008 19:46

Nu är jag tillbaka!

Matte klarade det där som den där griniga teknikern från Telia inte klarade.

Hon hittade nån inställning som skulle repareras och sen funkade det igen!

TACK SNÄLLA ALLA FÖR ERA KOMMENTARER UNDER MIN FRÅNVARO!!!!

Nu hoppas jag det återgår till det gamla vanliga igen utan dumma avbrott!

Men här kommer ett sammandrag av vad jag gjort de senaste dagarna.

Samma dag som internet la av så var jag och hälsade på en av mina bästa vänner.

Den här kissen hittade hon en dag när hon var ute och cyklade.

En liten tjej som är övergiven.

Hon har varit utan mat så länge att hon är som ett benrangel med lite päls på, smutsig och över hundra äckliga fästingar satt fast på henne.

Matte skulle visst kolla att kön och sånt stämde. Eftersom katten inte gillade mej så grejade jag ute.

Kissen kallas numera för Odessa och blir säkert katt när hon fått äta och sova ordentligt.

Så en dag var jag ute i min skog med den nya bäcken.

Jag måste ju bara visa er vilken superbra skuminpackning jag åstakom.

Titta bakom mej vilka mängder med underbart skum jag hittat!

Här ska göras inpackning.

Titta noga.

Mitt i skummet skymtar faktiskt mitt huvud. Att bilden är suddig beror på att matte skrattade så hon inte kunde hålla kameran stilla.

Så där nu är inpackningen klar.

Detta är vad jag kallar perfekt pälsvård.

Självklart så har jag jobbat hårt som svamphund varje dag.

Provbadade en ny sjö i lördags.

Den heter visst Hjälmaren och är väldigt stor. I alla fall så var den mycket simvänlig. Kan rekomendera den till andra hundar som vill bada.

I går så var jag i skogen ihop med en av alla mina bästa vänner.

Mycket trevligt.

Jobbade hårt med svampletande.

Det var en sån där bra skogstur med egna mackor till mej.

På bilden så har jag ätit upp mina och funderar på om Helen verkligen ska äta hela sin eller om jag möjligen kan få den.

Det slutade med att jag fick en bit av mackan.

Passerade mitt nya favoritställe huset med mina åtta brudar.

Busade med några av dom men ett par har börjat lukta gott så dumma matte satte koppel på mej.

Imorgon så ska jag kolla vad alla ni andra har haft för er.

Just ja, från och med imorgon så kommer jag att börja med Dagens svamp.

Blir alltså två inlägg varje dag då.


Av Sigge Svamphund - 15 september 2008 15:31

Här fortsätter strulet.

En grinig gubbe som hette tekniker har varit här.

Han hittade inte felet så det är fortfarande fel eller nåt sånt.

Internet funkar med andra datorer men inte med denna.

Nåt med nån IPadress som försvunnit.

Som ni förstår är jag fortsatt frånvarande tills det är löst.

Jag har grejaat med en hel del och har en massa bilder att visa och saker att berätta.

Självklart så jobbar jag som svamphund varje dag, har träffat mina 8 brudar igen, badat i en ny sjö och en massa annat skoj.

Ni får hålla tummarna för att det snart löser sej och att den försvunna adresssen dyker upp igen.

Fortsättning följer.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards