Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under september 2008

Av Sigge Svamphund - 22 september 2008 18:37

Haft en vanlig hunddag.

Självklart jobbade jag en massa som svamphund.

Hade tur och var i skogen med min favoritbäck så jag skötte den väldigt ordentligt.

Försökte dressera matte också.

Hon gnäller ju alltid när hon hittar skräp efter människor i skogen.

Så kastade hon bananskal i skogen.

Självklart så tog jag reda på det och försökte få henne att förstå att hon skulle ta hem det

Nädå, nåt om att såna ruttna så det kunde ligga i skogen.

Jag placerade det i hennes svampkorg flera gånger men hon bara tog ur det.

Slutade med att jag grävde ner det.

Matte försökte ta bild på det men de blev suddiga allihopa.

När jag kom tillbaka till min bil på Sagostigen så träffade jag mina brudar Lisa och Bessie.

Mycket trevligt för det var ett tag sen jag umgicks ordentligt med dom.

Fast jag såg hur de levde väldigt farligt.

Var i en hage med hundätande hästmonster!!!!!

Blev riktigt orolig för att de skulle sluta som hästmat, men när de såg mej så kom de springande.

På bilden (som är dålig) så är det jag och Lisa.

Så var det då dags att avslöja vinnaren i min lilla tävling.

Många var ni som gissade och gissningarna var mellan 5 och 126 stycken.

Det rätta antalet 16 september när jag startade tävlingen var 104 stycken.

Nu är de visst 107.

Alla dessa fästingar har suttit fast på matte i år!

De där som bara har krupit på henne är inte räknade.

Så var det då vinnaren.

Någon prickade alldeles rätt med 104 st.

Någon som är nyfiken på vem?

Ska jag tala om det?

Nä ni får nog kolla i kommentarerna under tävlingsinlägget.

Eller nä förresten jag är väl snäl då.

Vinnaren är

..............

................

................

................

................

................

................

................


GRATTIS LEXIE du vann!!!!!!!!!

Av Sigge Svamphund - 22 september 2008 18:31

Tar en svamp som det är gott om nu idag också.

Dagens svamp heter sotbrun vaxskivling.

Den hittar men i stenig och bergig skog bland barrträd.

Ofta så finns det många på samma ställe.

En mycket god svamp som doftar honung.

Enkel att plocka om man är hud, bara att bita och dra försiktigt.

Känns igen på att hatten är sotbrun och kan vara mellan 8-12 cm i diameter. Mitt på hatten finns det ofta en puckel.

Skivorna är ljusa och fiten är brun.

Jättegod som ensam svamp eller i blandning tillsammans med andra.

Av Sigge Svamphund - 21 september 2008 17:55

Efter tråkdagen igår med att pasa hus och radio såhar jag tillbringat många timmar i skogen idag.

Har jobbat väldigt hårt som svamphund.

Dessutom var jag i en skog där jag inte varit på länge så jag hade mycket andra viktiga hundgöromål också.

Måste ju kolla att allt är i sin ordning överallt.

Matte påstod igår att jag luktade hund.

Jaha vad skulle jag annars lukta? Grävling eller bäver kanske?

Hörde nåt om att det nog var dags för tortyrkammaren och vidriga schampooflaskan.

Absolut inte. Det är aldrig dags för sånt.

Alltså fixade jag massor med bra lerinpackningar och badade mycket i två av mina sjöar.

Den här sjön heter Skärsjön och där har jag massor med bra badplatser.

Badade mycket från alla efter att ha fixat lerinpackningar först.

Fikade vid den sjön och här håller jag på och äter upp en av mina mackor.

Blir hungrig av allt jobande i skogen.

Fast idag var korven och köttbullarna utbytt mot blodpudding.

Mycket gott och eftersom det var mycket svamp så blev det mycket blodpudding till mej.

Det här var en besvikelse.

Sist jag var här så var det en sån där nästan sjö. Alltså massor med vatten och jag kunde simma där.

Men idag var det torrt. Hittade inte ens nån spagrop.

Den här försökte jag bli kompis med.

Tråkig typ som inte alls ville umgås med mej.

Var glada att ni inte hörde vad matte sa när hon på håll såg mej nosa på den.

Vi var ju i skogen där den där Huggorm bet hennes i stöveln så hon trodde först att det var en sån.

Den här heter visst Snok säjer matte. Tråkiga typen hade inte vett att presentera sej för mej.

Som sagt jag jobbade ju hårt och här sitter jag med en del av dagens skörd.

Mycket kantareller och trattkantareller. I korgen finns det en sån där Blomkålssvamp som var dagens svamp härom dagen och lite Rimskivling som är dagens svamp.

Fick goda svampmackor när jag kom hem igen.

Tycker att jag var värd det så hårt som jag sliter som svamphund.

Imorgon är det dags......

JAG TÄNKER AVSLÖJA VINNAREN i tävlingen.

Av Sigge Svamphund - 21 september 2008 17:48

Dags för en ny svamp igen.

Idag är det också en som det är väldigt gott om i skogarna just nu.

Detta är en Rimskivling fast i många svampböcker så heter den Rynkad tofsskivling.

En mycket god matsvamp som man just nu kan hitta massor av.

Man hittar den i gammal barrskog.

Här är två små såna och på hatten så syns den vitgrå beläggningen som påminner om rimfrost.

Detta är en svamp som är mycket enkel att plocka om man är hund.

Bara att bita försiktigt runt den och dra rakt upp.

Jag plockade några idag och har fått svampmacka med såna på.

Mycket gott, men den går även bra att torka.

Av Sigge Svamphund - 20 september 2008 18:16

Har haft en tråkdag.

Matte har hållit sej borta och jag har varit utsatt för att passa huset.

Det är dötrist att ligga och lyssna på en tråkig radio.

Men människovalpen Oliver och hans föräldrar kom och hälsade på mej.

Jag gick ut ihop med dom ett tag och busade med Oliver.

Tränade honom i pinnkastning och sånt.

Tyvärr så blev jag ju tvungen att passa huset och radion igen sen.

Men matte behagade ju komma hem.

Då blev det i alla fall lite bättre för vi gick ut.

Gick till ett ställe där det varit en massa människor idag.

Där träffade jag en av mina grannar.

Mycket trevligt för jag lyckades bjuda mej på hamburgare.

Går där ganska ofta men det var första gången som det serverades hamburgare där.

Borde vara så varje gång jag passerar.

Har alltså egentligen ingenting att berätta om dagen.

Men imorgon ska jag ut och jobba i en skog som det var ett bra tag sen jag besökte.

Förhoppningsvis så har jag alltså mer att rapportera då.


Av Sigge Svamphund - 20 september 2008 18:10

Idag är det en svamp som det ofta är gott om i skogen men som inte alla plockar.

Citrongul slemskivling.

Den kan man hitta från  mitt i sommaren till långt fram på hösten.

Hela svampen är täckt av en slemmig hinna.

Så här kan det se ut där den växer.

Den växer alltid tillsammans med gran och ofta efter stigar eller i gläntor i skogen.

Eftersom den är så slemmig brukar jag inte plocka den utan bara markera den åt matte.

Matte brukar flå bort det slemmiga från hatten och foten i skogen.

Här syns det bättre hur den ser ut.

Längst ner på foten så är den alltid citrongul därav namnet.

När den steks så blir den svart men är en god matsvamp som gärna kan blandas med andra svampar.

Av Sigge Svamphund - 19 september 2008 18:21

Tar en lätt svamp idag också.

Svart trumpetsvamp.

Finns egentligen ingenting att förväxla den med.

Människor kan ha lite svårt att få syn på den eftersom de inte kan använda sina urusla nosar.

Som hund är den mycket enkel att spåra upp.

Ofta så växer den tillsammans med ek och hassel.

Ibland så finns den mitt i djupa skogen bland granarna också eller på stigar i gräs.

Hittar man en så finns det ofta massor av den.

Den är svår att plocka om man är hund så jag brukar nöja mej med att markera den. Går alldeles för lätt sönder när jag sätter tänderna runt den.

Färgen kan variera från kolsvart till grått och ibland stöter den i brunt.

Beror på hur fuktigt det är.

Av Sigge Svamphund - 19 september 2008 18:04

Har inte gjort så väldigt mycket idag.

Blev i alla fall skjutsad till min favoritaffär Grisöronaffären idag.

Mycket trevligt eftersom mitt förråd av grisöron behövde fyllas på.

Som vanligt hittade jag massor med trevliga saker att handla.

Försökte få köpa ett gäng med badleksaker som det var rea på. Men inte det inte.

Nädå, matte påstod att jag inte alls behövde ha såna nu när det är höst och köpte ett nytt fästinghalsband istället!

Orättvisa var ordet!

Fast jag fick i alla fall köpa en ny boll så jag får väl vara glad för det lilla.

När jag kom hem så tog jag självklart med mej bollen till skogen.

Här kom jag på nåt smart.

Hittade en stubbe alldeles full med Föränderlig tofsskivling.

Placerade bollen snyggt bland svampen.

Min noga uttänkta plan gick i lås.

Fick korv för svamparna och så bus med bollen som extra belöning.

Ska nog ha bollen med mej oftare i skogen tror jag.

Men tro nu inte att jag bara fick ägna mej åt bus med den inte.

Nädå matte envisades med att hålla på och gömma den.

Här letar jag för fullt.

Vet att den ska finnas nånstans i blåbärsriset.

Förstår inte varför mina trevliga saker alltid ska gömmas.

Undrar vad matte skulle säja om jag börjar gömma hennes prylar i skogen.

Hon med sin värdelösa nos skulle antagligen aldrig hitta dom.

Kanske ska prova nån dag att sätta henne att passa nåt träd medan jag gömmer nåt hon behöver ha.

Ska faktiskt fundera på saken ordentligt.

Här försöker jag upprepa det där med att placera bollen bland svampar.

Hade ingen framgång eftersom det var fel sorts svamp.

Notera att jag har passat på att dekorera mej med lite trevliga tallbarr.

Hade behov av att se snygg ut eftersom jag ibland möter en eller annan trevlig tik i den skogen.

Tyvärr så mötte jag ingen idag.

Imorgon ska visst människovalpen Oliver komma och passa mej.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards