Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 30 september 2008

Av Sigge Svamphund - 30 september 2008 18:18

I dag är det en svamp som kan bli väldigt stor.

Stolt fjällskivling.

Den kan bli så hög som 40 cm och hatten kan vara 30 cm i diameter,

En mycket god svamp som finns nu.

Ofta så hittas den i sandig och kalkhaltig mark eller i beteshagar.

Hatten kan man panera och steka och sen äta som biff.

Eller göra en stuvning.

Foten lämpar sej inte för stkning eftersom den är väldigt träig.

Men torkad och mald så blir den perfekt som krydda.

Stolt fjällskivling kan möjligen förväxlas med Rodnande fjällskivling.

Men den rodnade växer under granar eller på myrstackar.

När man skär i den eller skrapar lätt på den så rodnar köttet.

Ett kännetecken till är att Stilt fjällskivling har vattrad fot ( ser nästan ut som huggormsmönster) men rodnade fjällskivling har slät fot och hela svampen är mindre.

Den rodnade är ätlig men en del människor för magbesvär av den.

Av Sigge Svamphund - 30 september 2008 18:05

Inte hänt så mycket idag.

Fast matte hade den goda smaken att skjutsa mej till Grisöronaffären.

Ja, hon påstår att hon skulle göra andra saker (klaga på stövlar som gick sönder efter ett par veckor o sånt).

Fullkomligt ointressant.

Det viktiga i min värld var ju Grisöronaffären.

Som vanligt mycket trevligt och jag letade upp leksaken som alltid finns bakom disken och hade mycket skoj med den.

Passade på att provsmaka en massa gott godis också.

Som vanligt fanns det massor som jag tyckte att jag skulle handla och matte tyckte nåt annat.

Fick i alla fall köpa smaskiga grisknorrar.

Hemma igen så gick jag till skogen ett tag.

Då började det regna.

Som alla vet så vägrar jag ju vara ute när det regnar.

Alltså bestämde jag mej för att det var dags att gå hem innan regnet åstakom alltför stor skada på min vackra kropp.

Fick med mej matte åt rätt håll och jag ansåg att det var bråttom hem.

Vad tror ni händer?

Just det!

Matte fick syn på svamp som MÅSTE fotograferas och plockas.

Måste det inte alls när jag håller på och smälter bort alternativt får vidriga hudåkommor av regnet.

Tänk på mej när ni läser om dagens svamp och ser bilden.

Jag stod och drog i kopplet och ville hem och in.

Ja,ja jag kom hem.

Trösten efter äckliga regnet.

La mej i soffan och åt upp en god grisknorr.

Sen gick jag och la mej i min fåtölj och filosoferade över livet medan

jag smälte grisknorren.

Där har jag tillbringat en stor del av eftermiddan.

Matte släpade ut mej igen och då regnade det inte så jag kunde ju faktiskt vara ute en stund.

Visst regnet är bra för mina svampar men jag ska var inne.

Borde stiftas en lag att det är förbjudet att gå ut i regn eller så.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards